Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er galt med Tamiya-kontakter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er galt med Tamiya-kontakter?

    Hei!

    Jeg lurte på om noen kan gi en skikkelig forklaring på hvorfor de gode gamle Tamiya batteri kontaktene blir så veldig "sett ned på"? Har aldri brukt noe annet og de har aldri sviktet meg... På min nyinnkjøpte TRX Rustler kjøpte jeg med overgang som jeg bruker fra TRX-kontakt til Molex (Tamiya-kontakt). Han i butikken hørtes ikke ut til å ha noen formening om det.

    MVH
    halli
    Halvard "Bellduck" Soma '94

  • #2
    Problemet med Tamiyaplugger begynner når strømtrekket begynner å bli høyt. Funker greit på standard motoroppsett og lignende, men med en gang det blir heftig så bør de byttes.

    Et eksempel:
    For en god stund tilbake kjørte jeg en 4wd elektrobil med 13turn motor og esc som taklet ned til 11turn. Men etter litt kjøring var motor glovarm, og både motorplugger og batteriplugg var utrolig varme også. Jeg fortsatte etter at bilen hadde fått kjølt seg ned litt. Turen endte med at både motorplugger og batteriplugger hadde smelta seg sammen med sin motpart. Fikk dem ikke fra hverandre, og de måtte klippes av. Tror faktisk at jeg målte rundt 130 grader på baklokket til elektromotoren. Etter det begynte jeg med å lodde ledningene fra esc rett på motor (ingen plugger der), og gikk over til deans på alt av batteriplugger. Jeg fikk mer fart i bilen, mindre varmeutvikling og faktisk også lengre kjøretid.

    En Tamiyaplugg blir også ganske fort dårlig med tanke på kontakt. Men den fungerer sikkert greit nok på helt vanlige oppsett. Er forøvrig sikkert delte meninger på dette også...
    Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
    DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

    Comment


    • #3
      Tamiya kontakter holder ikke mål på en original Kyosho Lazer heller. Dei blir rett og slett for varme der også. Når jeg byttet til deans så gikk bilen bedre. Deans koster mer, men du vil ikka angre
      HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
      Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

      Comment


      • #4
        Ok! Man lærer noe nytt hver dag!

        Er Traxxas-plugger noe bedre? Tenkte kanskje jeg skulle bytte til det da siden ESCen min har det. (XL-5).

        MVH
        halli
        Halvard "Bellduck" Soma '94

        Comment


        • #5
          Traxxas plugger er bra.
          Siden disse pluggene kommer på denne syke bilen så er dei er nok bra.

          Her er hvordan du skal montere dei.
          HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
          Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

          Comment


          • #6
            La meg bare bryte inn her.... De gamle genuine Tamiya-pluggene tålte mye, og smeltet ikke for en skit. Problemet er de nye kina-kopi pluggene, som jeg mistenker Tamiya selv har begynt med på sine produkter, som ikke har bra nok plast. Men uansett, bytt til Deans, EC3 eller lignende som tåler litt trekk, så er du sikret.

            Fabiz
            Smallsize Hobbyland A/S
            Team Losi : Spektrum

            Comment


            • #7
              Kan nok være enige i at de gamle tålte mer ja. Hadde aldri noe problem med det før, men på Traxxas Stampede'n min har jeg gått helt over til TRX plugger da overgangen til tamiya smelta andre kjøreturen... hehe

              Om du bruker Traxxas-plugg eller deans spiller egentlig ingen rolle. Grunnen til at jeg bruker traxxas-plugg er at det er standard på alle traxxas-biler... Og personlig er jeg egentlig ikke noe fan av deans, syns de er litt tungvinne å få fra hverandre og somregel drar jeg i ledningen da jeg ikke får tak på pluggen og da er det fort gjort man må fram med loddebolten..
              Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

              Comment


              • #8
                Tamiya har ikke begynt med noen billigere plugr det siste året, kjøpte min første Tamiya bil for 9 år siden. med original motren funke det helt grei men med en 19t motor begynte ting å skje.
                A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                alt under 1200 cc er en startmotor.
                R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

                Comment


                • #9
                  Når Tamiya-pluggene smelter er ikke problemet plasten men varmeutviklingen. Smeltet Tamiya-pluggen på en standard Desert Truck, og holder meg til Deans nå.

                  Comment


                  • #10
                    Greit, da får jeg se hva jeg kan plukke opp på hobbyshopen i morgen!

                    Takk for alle svar!

                    MVH
                    halli
                    Halvard "Bellduck" Soma '94

                    Comment


                    • #11
                      Det er vel ikke noen forskjell på Tamiya pluggene nå og før, men heller det at dagens motor/esc/batterier er så mye heftigere enn hva det var tidligere og da blir varmeutviklingen deretter. Husk at for 10 år siden så kjørte vi med 1700mah, nå kjører man med 4200 NiMh eller opptil 10000mah LiPo. Det blir en vesentlig forskjell når kjøretiden kan være opptil 5 ganger så lang i tillegg til at dagens motorer er mye heftigere.
                      RC Drift Club Norway | LMBK

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by RCislife View Post
                        Tamiya kontakter holder ikke mål på en original Kyosho Lazer heller. Dei blir rett og slett for varme der også. Når jeg byttet til deans så gikk bilen bedre. Deans koster mer, men du vil ikka angre
                        Jeg kjøpte et sett med 20x deans på ebay.com for ca. $ikkno + frakt. Fungerer glimrende, og jeg bruker dem på alt fra el.starten på grasklipperen via mottakerbatteriet i bilen til badevekta(!).
                        HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

                        Comment


                        • #13
                          EC3 Device Connector

                          hei er det noen her som har vert borti ec3 kontaktene. tenker nå på åssen disse er mot tamya kontaktene. er det mye strømtap mellom disse typene?
                          -79 modell / kjører DBX VE* Xray XB8 solgt!!*

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by lagunastv View Post
                            hei er det noen her som har vert borti ec3 kontaktene. tenker nå på åssen disse er mot tamya kontaktene. er det mye strømtap mellom disse typene?
                            EC3 er knallbra! Jeg har testet de en stund, og de er over all forventning bra!

                            Fabiz
                            Smallsize Hobbyland A/S
                            Team Losi : Spektrum

                            Comment


                            • #15
                              ok har lurt litt på å bytte ut kontaktene på batteripakkene mine med noe nytt så da blir det vel noe i ec 3 eller 5 tipper jeg.
                              -79 modell / kjører DBX VE* Xray XB8 solgt!!*

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X