Leker med tanken om å hive på en "ez start" ledning i bilen med en bryter på fra rx til plugg. Jeg tenkte det ville være gøy å lage denne selv og lære litt mer om elektronikk på veien. Lufter tankene litt mens jeg vurderer det videre og evt. heller bare kjøper PushGlo.
Teorien
Motstanden på glødepluggen jeg har som sitter i en Savage X, er på 0,5 Ohm. Den trekker da ca 3A (I=V/R) når gløderen gir 1,2v. Dette utgjør 3,6 Watt (P=V*I).
Dersom jeg monterer en 10 Ohm resistor burde det senke strømtrekket til 0,6A (I=V/R) som igjen gir ca samme - 3,6 watt - videre til pluggen som 1,2v ville gjort uten resistoren. Altså:
Vanlig gløder:
1,2v / 0,5 Ohm = 3A
3A * 1,2v = 3,6 Watt.
RX batteri:
6v / 10,5 Ohm = 0,57A
0,57A * 6v = 3,42 Watt.
Tok her med de ekstra 0,5 Ohm's som pluggen selv har.
Det står jo overalt at man MÅ ha 1,2 - 1,9 volt ca til en glødeplugg, ellers brenner den opp. Men hva om man justerer wattforholdet som ovenfor ved hjelp av en 10 ohm resistor som tåler varmetapet (f.eks. en 10w resistor), vil den da fortsatt bli voldtatt av høyere volt?
Teorien
Motstanden på glødepluggen jeg har som sitter i en Savage X, er på 0,5 Ohm. Den trekker da ca 3A (I=V/R) når gløderen gir 1,2v. Dette utgjør 3,6 Watt (P=V*I).
Dersom jeg monterer en 10 Ohm resistor burde det senke strømtrekket til 0,6A (I=V/R) som igjen gir ca samme - 3,6 watt - videre til pluggen som 1,2v ville gjort uten resistoren. Altså:
Vanlig gløder:
1,2v / 0,5 Ohm = 3A
3A * 1,2v = 3,6 Watt.
RX batteri:
6v / 10,5 Ohm = 0,57A
0,57A * 6v = 3,42 Watt.
Tok her med de ekstra 0,5 Ohm's som pluggen selv har.
Det står jo overalt at man MÅ ha 1,2 - 1,9 volt ca til en glødeplugg, ellers brenner den opp. Men hva om man justerer wattforholdet som ovenfor ved hjelp av en 10 ohm resistor som tåler varmetapet (f.eks. en 10w resistor), vil den da fortsatt bli voldtatt av høyere volt?
Comment