Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uff, enda et "lodde" spørsmål for en ukompetent lodder? xD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uff, enda et "lodde" spørsmål for en ukompetent lodder? xD

    Jeg har vært i gjennom noen lodde jobber før. Det har alltid vært et mareritt, men jeg har alltid kommet igjennom det, etter 2-3 timer med et rent helv***, hver gang. Jeg trodde jeg gjorde et godt valg da jeg kjøpte en gass drevet loddebolt(dremel versatip), 400 spenn og mulig det var det altså. Av en eller annen grunn har jeg følt at den var tregere en min forrige, sikkert 50 kr, dyre, elektriske lodde bolt til å varme opp tinn o.l. Dette har sikkert sammenheng med at jeg suger til å lodde. Jeg har sett en del "tutorials", og syntes det ser ganske overkommelig ut, men i dag hadde jeg dessverre fått en ny ESC, og her trengtes det lodding etter lodding. Jeg fikk til tre, mer eller mindre uakseptable loddinger. Det har seg nemlig sånn at jeg bestilte et nytt loddetinn fra novak, fra elefun: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=7851 fordi jeg gikk tom for tinn. Ikke det at det jeg hadde før var så mye bedre, det var tykt og meeeeget spesielt for real! x)

    Men over til Novak tinn med 3 % sølv, som sikkert ikke har så mye å si: "F*** til sta greier", tenkte jeg, da jeg tok opp mobilen, (tok tiden for å se hvor lang tid det tok å smelte tinnet), 4 min hadde gått, og tinn hadde ikke smeltet. Dette var selvfølgelig ikke direkte kontakt mellom tinn og tupp, men tupp, til ønsket sted for tinn med tinn "inntil", som du/dere sikkert skjønte.

    Jeg har alltid renset loddetuppen, osv... Det virker bare rett og slett som at dette tinnet er ment for varmere bolter? De tre koblingene jeg fikk til var uten tupp med åpen flamme på full gass, nærmest som et sveiseapparat xD. Så spørsmålet mitt er? Er det bare jeg som er ukompetent og føkka, og/eller vil kjøp av vanlig loddetinn til 20 kr hos f.eks biltema være et bedre valg? Jeg har lodda en rekke MMM's, og de slet aldri med kontakter som falt av, og de overvant heller ikke min stahet, så jeg tror i alle fall at det kan være tinnet i dette tilfellet som lager vanskeligheter.

    Jeg har prøvd å søke om liknende ting her på forumet, og sett at dere påpeker at det ikke er tinn sin feil, men menneskelig svikt, hvilket jeg må si meg enig i!



    Takk for mulige svar.
    Thunder tiger mt4-g3-tt-01d+6.5 Gtb-Traxxas Slash-Team Losi Micro Dt-parkzone F-27B Stryker-Smartech Speedy Tiger-RC8B-E-sc8e

  • #2
    Originally posted by sandol View Post
    Jeg har vært i gjennom noen lodde jobber før. Det har alltid vært et mareritt, men jeg har alltid kommet igjennom det, etter 2-3 timer med et rent helv***, hver gang. Jeg trodde jeg gjorde et godt valg da jeg kjøpte en gass drevet loddebolt(dremel versatip), 400 spenn og mulig det var det altså. Av en eller annen grunn har jeg følt at den var tregere en min forrige, sikkert 50 kr, dyre, elektriske lodde bolt til å varme opp tinn o.l. Dette har sikkert sammenheng med at jeg suger til å lodde. Jeg har sett en del "tutorials", og syntes det ser ganske overkommelig ut, men i dag hadde jeg dessverre fått en ny ESC, og her trengtes det lodding etter lodding. Jeg fikk til tre, mer eller mindre uakseptable loddinger. Det har seg nemlig sånn at jeg bestilte et nytt loddetinn fra novak, fra elefun: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=7851 fordi jeg gikk tom for tinn. Ikke det at det jeg hadde før var så mye bedre, det var tykt og meeeeget spesielt for real! x)

    Men over til Novak tinn med 3 % sølv, som sikkert ikke har så mye å si: "F*** til sta greier", tenkte jeg, da jeg tok opp mobilen, (tok tiden for å se hvor lang tid det tok å smelte tinnet), 4 min hadde gått, og tinn hadde ikke smeltet. Dette var selvfølgelig ikke direkte kontakt mellom tinn og tupp, men tupp, til ønsket sted for tinn med tinn "inntil", som du/dere sikkert skjønte.

    Jeg har alltid renset loddetuppen, osv... Det virker bare rett og slett som at dette tinnet er ment for varmere bolter? De tre koblingene jeg fikk til var uten tupp med åpen flamme på full gass, nærmest som et sveiseapparat xD. Så spørsmålet mitt er? Er det bare jeg som er ukompetent og føkka, og/eller vil kjøp av vanlig loddetinn til 20 kr hos f.eks biltema være et bedre valg? Jeg har lodda en rekke MMM's, og de slet aldri med kontakter som falt av, og de overvant heller ikke min stahet, så jeg tror i alle fall at det kan være tinnet i dette tilfellet som lager vanskeligheter.

    Jeg har prøvd å søke om liknende ting her på forumet, og sett at dere påpeker at det ikke er tinn sin feil, men menneskelig svikt, hvilket jeg må si meg enig i!



    Takk for mulige svar.
    Kast Versatipen, kjøp loddestasjon og tinn på Clas Ohlson, fortinn alle ledninger. Det er fasiten på god loddejobb som ikke krever en ekspert. Jeg bruker dette på jobben(Smallsize) hver dag, og det blir ALLTID bra.

    Sånn ellers, tinn med sølv krever mer varme, og jeg har aldri likt disse "gromme" tinntypene. Trenger litt mer varme enn jeg liker å utsette utstyret for, og loddingene mine leder vesentlig bedre enn en dårlig lodding med gromt tinn.

    Hvis du vil, så kan du ta turen inn til Smallsize i Oslo Sentrum, så kan du få låne utstyr og få litt kursing så du får det til selv!
    Martin Sørlie - 1985
    TLR - Absima - Spektrum
    Darkspeed Racing
    www.teamsmallsize.com

    Comment


    • #3
      Razer har i grunn gitt deg svarene du trenger.
      Er langt i fra en mester, og har stort sett lest meg til svarene på nettet selv.

      Men husk at en loddebolt i utgangspunktet ikke klarer å overføre all varme uten tinning av loddespissen.
      Dette er viktig.

      Bruk tinn med lite sølv eller uten.
      Fortinn alle kabler, og fortinn koblinger du skal lodde til.

      Her er en type loddetinn som skal være bra, skal bestille denne selv: Rosin Core Solder (8.0 oz.)
      5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
      Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

      Comment


      • #4
        Loddefett/ loddevann er ett must.

        En el. loddebolt på 30 til 50W er høvelig. Du bør også ha ett " loddestativ" - ikke bruk tinn med sølv.!


        Som Razer sier,så bør du fortinne endene på ledning(ene). Dette gjør du også på kontaktene der du skal feste ledningene.

        1.Tre på event.krympestrømpe på ledningen.
        2.ta av isolasjone på tuppen av ledningen og sett den i en av klemmene på loddestativet.
        3.Ta litt loddefett,event loddevann på enden av ledningen og varm opp enden med loddebolten noen sekunder,så tilsetter du tinn,og med det samme tinnet smelter så er du ferdig med fortinningen.

        4.Ta litt loddefett på kontakten der du skal feste ledningen,og varm opp noen sekunder,og smelt litt tinn på kontakten.

        5.Nå er det egentlig bare snakk om att du smelter dette sammen.Du kan smelte litt tinn på tuppen av loddebolten før du lodder sammen.

        Tips: Det bør gå raskt,slik att varmen ikke forplanter seg så mye inn i feks.regulatoren når du fortinner. Det samme gjelder når du skal lodde ledningen på kontakten på reg.La tuppen på ledningen peke litt på skrå nedover med enden når den står i stativet slik att loddefettet/loddevannet ikke renner inn i ledningen,for da gjør tinnet det samme og ledningen blir veldig stiv i endene.

        En liten boks med vann,og en bit med svamp er supert som grov-rengjører av tuppen på loddebolten.Du bare tar tuppen borti svampen,mens loddebolten er max varm,og den blir utrolig ren da.Etterpå tar du litt fett eller loddevann på tuppen,og da kokes resten av event fluss bort.

        Renhold av loddebolten er alfaomega.La loddebolten få tid til å bli skikkelig varm før bruk.Tilpass watt-styrke på bolten til det du skal lodde,men 30w til 60w.synes jeg er sånn passelig til rc-bruk.

        Hvis du ser for deg att du skal lodde i fremtiden også så bør du innvestere i en loddestasjon. Den koster ca.1000,- riksdaler.

        Lykke til.!
        Last edited by Ken; 9 February 2013, 12:38. Reason: økt watt-styrke fra 50w til 60w.
        AmigoDrift&OffshoreRacing. N-666 Sigma 51 "V1 / V2 / V3. Sigma Stratos 53" DF 53". DF 90 mk2. Spike 52". Blazer Wiplash gv. Blazer Backlash. Powered by Zenoah,Cmb and Qd.
        Baja 5-B. Traxxas Jato 3,3 trx. Align T-Rex 700 nitropro.
        http://www.arcticrc.no/

        Comment


        • #5
          Jo tykkere ledninger / kontaktflater jo mere effekt trenger du på bolten.
          Er det store ting trenger du en "stor" flate på bolten.

          4mm bullet connectorer er ikke spesielt gode å lodde med 30w bolt, men de gårsom en drøm med 60w.
          Mens hvis det er små kontakter, så blir 60w for mye og du kan ødelegge mer enn du reparerer.

          Så hvis du ikke har en loddestasjon som kan tilpasse effekt / grader, og flere forskjellige typer tupper, så burde du ha 2 stk forskjellige loddebolter.
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #6
            Dette loddetinnet bruker jeg http://www.clasohlson.com/no/Loddetinn/Pr309565000.
            Kjempefornøyd med det

            Comment


            • #7
              bruka dette:http://www.clasohlson.com/no/Loddeti...tt/Pr309862000 har fått fortalt at en bør bruke tinn uten bly..
              Cato Risholm, fullt hobbyrom...

              Comment


              • #8
                Bruker sølvloddetin uten noen problemer.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Tusen takk for mange strålende svar og anbefalinger! Jeg har kjøpt en ny loddebolt 40watt, var det beste jeg fant etter å ha vært på clas, maxbo og thorsov, og kjøpt anbefalt tinn + stativ, men har brukt ca. 2 timer på bare en av 5, 4mm bullet-connectors, og gadd rett og slett ikke mer... VEEELDIG fristenede og pælme den fordømrade esc-en i bakken og kaste en nærliggende manual på den, men til syvende og sist er det bare jeg som driter meg ut og kaster bort penger så...

                  Det virker som at disse kontaktene er spesiallaga for å lede ut varme Eks: Jeg hold bolten på 4mm bullet, få mm lenger opp holdt jeg fingeren på bullekontakten Det ble ikke engang ubehagelig å holde på kontakten... Hmmm. Prøvde også med versatipen igjen, men den var bare verre.

                  ESC-en er toro 8 150a. Skulle så iiiinderlig ønske at det fantes pre-soldred esc av disse, eller evt hobbyking/wing eller wtf sin.
                  Thunder tiger mt4-g3-tt-01d+6.5 Gtb-Traxxas Slash-Team Losi Micro Dt-parkzone F-27B Stryker-Smartech Speedy Tiger-RC8B-E-sc8e

                  Comment


                  • #10
                    Eg har lodda 5,5 mm bullet med ein 30 w bolt, eg berre la tuppen inntil bullet-en og varma den skikkelig opp, og så berre putta eg nedi den fortinna ledningen sånn at alt smelta ilag av varmen som var opparbeida i bullet-en og "fylte" på med tinn. Men når eg tenker meg om så foregjekk fortinninga av ledningen med ein 50 w bolt trur eg, viss det ikkje var meir. Clas Ohlson-tinn på meg og
                    Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                    FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                    Comment


                    • #11
                      Jeg setter alltid bullet connectorene i ei skrustikke jeg har.
                      Pittelitt tinn på loddebolten og så setter jeg bolten på utsiden under der jeg skal lodde.
                      Så varmer jeg opp bullet connectoren slik at tinnet smelter. Tinnet tilfører jeg "kun" inni hullet hvor ledningen skal.

                      Ledningene har jeg alltid loddet på forhånd.
                      Så når tinnet smelter inni bullet connectoren så fører jeg kablen inn og venter til tinnet på kablen også smelter.
                      Hvis du ikke får til det med 40w loddebolten din, så er det rett og slett for lite effekt til at den klarer å varme opp alt sammen godt nok.
                      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                      Facebook -> Mini-Z Norway

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by sandol View Post
                        Tusen takk for mange strålende svar og anbefalinger! Jeg har kjøpt en ny loddebolt 40watt, var det beste jeg fant etter å ha vært på clas, maxbo og thorsov, og kjøpt anbefalt tinn + stativ, men har brukt ca. 2 timer på bare en av 5, 4mm bullet-connectors, og gadd rett og slett ikke mer... VEEELDIG fristenede og pælme den fordømrade esc-en i bakken og kaste en nærliggende manual på den, men til syvende og sist er det bare jeg som driter meg ut og kaster bort penger så...

                        Det virker som at disse kontaktene er spesiallaga for å lede ut varme Eks: Jeg hold bolten på 4mm bullet, få mm lenger opp holdt jeg fingeren på bullekontakten Det ble ikke engang ubehagelig å holde på kontakten... Hmmm. Prøvde også med versatipen igjen, men den var bare verre.

                        ESC-en er toro 8 150a. Skulle så iiiinderlig ønske at det fantes pre-soldred esc av disse, eller evt hobbyking/wing eller wtf sin.
                        Been there - Done That!
                        Det er bare øvelse faktisk, men kan være utrolig frustrerende i starten.
                        Men man må ha riktig utstyr fra start av og gjøre forarbeidet som trengs, eller vil man streve mye.
                        Ikke gi opp!

                        Jeg sliter litt enda, men mer nøyaktig jeg er med forarbeidet jo bedre blir resultatet, Og nå får til jeg til godkjente loddinger, selv om de ikke er så pene hehe.

                        PÅ YouTube ligger det jo en del videoer som kanskje kan hjelpe?

                        YouTube Soldering Bullet Esc Rc
                        5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
                        Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Ken View Post
                          Loddefett/ loddevann er ett must.
                          Hvorfor det egentlig? Jeg har aldri sett behovet på alt fra printkort til store vanntette bokser til våre vanlige plugger, så jeg må spørre litt Erfaringen min med det er minimal, så kom gjerne med innspill
                          Martin Sørlie - 1985
                          TLR - Absima - Spektrum
                          Darkspeed Racing
                          www.teamsmallsize.com

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by NoBrainer View Post
                            Jeg setter alltid bullet connectorene i ei skrustikke jeg har.
                            Pittelitt tinn på loddebolten og så setter jeg bolten på utsiden under der jeg skal lodde.
                            Så varmer jeg opp bullet connectoren slik at tinnet smelter. Tinnet tilfører jeg "kun" inni hullet hvor ledningen skal.

                            Ledningene har jeg alltid loddet på forhånd.
                            Så når tinnet smelter inni bullet connectoren så fører jeg kablen inn og venter til tinnet på kablen også smelter.
                            Hvis du ikke får til det med 40w loddebolten din, så er det rett og slett for lite effekt til at den klarer å varme opp alt sammen godt nok.
                            Et av de beste tipsene ever med alt av metallplugger er gamle klesklyper i tre. Alle skrustikker og lignende stjeler all varmen, men det gjør ikke treverk. Beste måten og lodde ordentlig på
                            Martin Sørlie - 1985
                            TLR - Absima - Spektrum
                            Darkspeed Racing
                            www.teamsmallsize.com

                            Comment


                            • #15
                              hihi Er mere på det nivået at "man tager hva man haver".....
                              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                              Facebook -> Mini-Z Norway

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X