Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uff, enda et "lodde" spørsmål for en ukompetent lodder? xD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har en slik fra clas ohlson, funker fett til å line opp og holde kontakter og ledninger mens jeg lodder. Man trenger ikke loddefett på vanlig elektronikklodding hvis du bruker standard 60/40 tinn med flux i midten (rosin activated core wire) som selges "overalt".

    Sølvlodding hører man mest om i kretsene hvor man lodder sammen strukturer, kobberrør o.l. Svært populært hos bl.a. rørleggere. Elektriske komponenter drar nytte av ledeevnen til sølv, men ikke varmen som må til for å bruke det.

    Har loddet elektronikk siden jeg var 10 og jeg har holdt meg til 60/40 rosin-core tråd. Enkelt å bruke fra 25w-60w, leder bra og er sterkt ved bra nedkjøling uten bevegelse. Funker bra.

    Comment


    • #17
      Dette virka som et bra "tutorial": http://www.youtube.com/watch?v=MnldHRtjre8
      Jeg har ikke før hatt smelta tinn på tuppen av bolten for å varme kontaktene, (som også vist på 5 min i videon). Er dette veldig viktig?
      Ellers, virka ingen særlig ting nytt.
      Thunder tiger mt4-g3-tt-01d+6.5 Gtb-Traxxas Slash-Team Losi Micro Dt-parkzone F-27B Stryker-Smartech Speedy Tiger-RC8B-E-sc8e

      Comment


      • #18
        Det overfører bare raskere varme fra bolten og hjelper definitivt men ikke alltid det trengs. Du ønsker at kontakten blir varm nok til at tinnet "suges" til den og binder seg skikkelig. Smelter du bare tinn og legger det på kald kontaktflate så får du ingen binding og det vil både lede dårlig og falle av før eller senere.

        Comment


        • #19
          Originally posted by sandol View Post
          Dette virka som et bra "tutorial": http://www.youtube.com/watch?v=MnldHRtjre8
          Jeg har ikke før hatt smelta tinn på tuppen av bolten for å varme kontaktene, (som også vist på 5 min i videon). Er dette veldig viktig?
          Ellers, virka ingen særlig ting nytt.

          Jeg mener det, er mye lettere å få ting varmt raskt nok da.
          Men du kan få samme resultat om du smelter tinn mot tuppen som er i kontakt med for-tinningen din.
          Tinnet leder varme, og det er jo det vi vil oppnå

          Originally posted by hugin_q3 View Post
          Men husk at en loddebolt i utgangspunktet ikke klarer å overføre all varme uten tinning av loddespissen.
          Dette er viktig.
          5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
          Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

          Comment


          • #20
            Originally posted by hugin_q3 View Post
            Jeg mener det, er mye lettere å få ting varmt raskt nok da.
            Men du kan få samme resultat om du smelter tinn mot tuppen som er i kontakt med for-tinningen din.
            Tinnet leder varme, og det er jo det vi vil oppnå
            Det var vist en viktig detalj jeg hadde glemt/ ikke visste noe om. Loddinga gikk som en drøm etter dette og kalibrering og alt det der er nå i boks etter bare drøyt en time , takk igjen!
            Thunder tiger mt4-g3-tt-01d+6.5 Gtb-Traxxas Slash-Team Losi Micro Dt-parkzone F-27B Stryker-Smartech Speedy Tiger-RC8B-E-sc8e

            Comment


            • #21
              Originally posted by sandol View Post
              Det var vist en viktig detalj jeg hadde glemt/ ikke visste noe om. Loddinga gikk som en drøm etter dette og kalibrering og alt det der er nå i boks etter bare drøyt en time , takk igjen!
              Supert!
              Bra det løste seg
              5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
              Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X