når man velger lipo balance, så lader den også batteriene fullt opp ikke sant?
plejmo
Drifting er ganske likt sex, du må ha den perfekte vinkel og inngangsfart, samt bytte gummi ofte Tamiya TA03F Pro, Yokomo DRB hyper drive ssg high traction. Smått&Rått Harstad
var det jeg trodde, men ble fortalt at den ikke gjorde det, noe jeg ikke fikk til å stemme.. vel takk for svar
plejmo
Drifting er ganske likt sex, du må ha den perfekte vinkel og inngangsfart, samt bytte gummi ofte Tamiya TA03F Pro, Yokomo DRB hyper drive ssg high traction. Smått&Rått Harstad
lading lader batteriet, mens balansering balanserer sellene slik at de har lik mengde strøm, og lader det
plejmo
Drifting er ganske likt sex, du må ha den perfekte vinkel og inngangsfart, samt bytte gummi ofte Tamiya TA03F Pro, Yokomo DRB hyper drive ssg high traction. Smått&Rått Harstad
vel man bør alltid balansere, uansett volt og ampere. men det tar litt lengre tid, derfor er det mange som balanserer f.eks. hver 2 eller 3 gang.
plejmo
Drifting er ganske likt sex, du må ha den perfekte vinkel og inngangsfart, samt bytte gummi ofte Tamiya TA03F Pro, Yokomo DRB hyper drive ssg high traction. Smått&Rått Harstad
oK, føler meg helt grønn på dette ennå.
For meg som har 11.1v og 5000mah. hva lønner seg??
Ingen spørsmål er for dumme tenker jeg, hehe. Jeg har sikkert noen "dumme" spørsmål ang. denne laderen jeg også. Kjøpte meg nemlig slik lader på fredag.
Forskjellen er at jeg ikke har rukket å prøve'n enda, kun skumlest brukervilledninga, hehe.
Men tror jeg har skjønt et par ting, man må være forskiktig så man ikke lader batteriene opp for fort, så det blir for varmt? Noe med 1c osv..
Så er det vel forskjell på enkelt batteri og batterier med flere celler(også batteripakker) De kan det være lurt å balansere?
vel man bør alltid balansere, uansett volt og ampere. men det tar litt lengre tid, derfor er det mange som balanserer f.eks. hver 2 eller 3 gang.
plejmo
ehh hvis jeg har forstått lipo riktig så består da hans batteri av 3 *3,7v = 11,1 V
Disse lades ALDRI 100% likt opp, og ett lipo er farlig å lade feil da det kan eksplodere/ta fyr...
Derfor MÅ du ballansere, dette gjør att den stopper lading og lar alle celler javne seg ut og komme til samme spenning før den evnt fortsetter. Dette er hva den "ekstra" kontakten er for, det går ett par til hver celle som kobles til ballanseringen og som så sjekker cellene....
Jeg tok en baja, kjøpte en HAAUG med bling og options og hva fikk jeg ???
vel, det er IKKE farlig å lade et lipo uten balansering, så lenge du balanserer med jevne mellomrom, for batteriet blir ikke så skeivt lada. også er det veldig lurt å balansere første gangen.
jeg balanserer hver gang, fordi jeg ikke har det så travelt når jeg skal lade batteriene, og fordi det uten tvil er det aller beste for batteriene
vel hvor mange c man kan lade på kommer ann på batteriet, mine batteri kan lades på 2c og 1c tilsvarer amperen batteriet er på. så:
5000mAh (mine batteri er på 5000mAh) *2 = 10000mAh. noe som betyr at batteriene mine kan lades på 10A men så har det seg slik at Imax'en lader på max 5A, noe som er 1c for batteriene mine.
slik jeg har skjønt det er det beste for batteriene å lade på 1c. så om batteriet ditt er på 3200mAh, lad på 3,2A eller mindre. om det er på 4800mAh lad på 4,8A eller mindre osv.
om du lader på mindre enn 1c så gjør det ikke at batteriene vil ende opp med mindre A, men at det vil ta lengre tid før det er ferdiglada.
plejmo
Drifting er ganske likt sex, du må ha den perfekte vinkel og inngangsfart, samt bytte gummi ofte Tamiya TA03F Pro, Yokomo DRB hyper drive ssg high traction. Smått&Rått Harstad
Comment