Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om LiPo batterier.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål om LiPo batterier.

    Har to LiPo batterier for øyeblikket, begge er 5000mAh 7.4v 25c(PolyQuest) om jeg ikke tar helt feil, men er noen par ting som står på batteriet som jeg lurer på, f.eks hva vil "2S1P" bety? "2S" betyr vel at det er to celler, men hva er "1P"? Og det står også "37.0Wh" på batteriet, hva slags betydning har det?

    Om jeg finner meg et batteri med høyere c rating, vil jeg merke noe forskjell på noe da? For om jeg har forstått det riktig så greier batteriet å pushe mer amp til esc/motoren med jo høyere c rating batteriet har? Så si jeg finner meg et 7.4v batteri med 30-40c rating vil jeg da få bedre akselerasjon/topp fart f.eks?


    Edit: Etter litt nærmere lesing i LiPo FAQ'en så forsto jeg det slik at "P" betyr hvor mange celler som er koblet i parallell?
    Last edited by Nitrius; 7 September 2010, 17:11.
    TLR 22

  • #2
    Originally posted by Nitrius View Post
    Har to LiPo batterier for øyeblikket, begge er 5000mAh 7.4v 25c(PolyQuest) om jeg ikke tar helt feil, men er noen par ting som står på batteriet som jeg lurer på, f.eks hva vil "2S1P" bety? "2S" betyr vel at det er to celler, men hva er "1P"?
    2S1P betyr at du har 2 celler koblet i serie og kun 1 i paralell (mao totalt 2 celler)

    2S2P ( for eks http://www.rc-batteri.no/batterier/l...ns-ace-hc.html ) har to celler i serie som er koblet i paralell med 2 andre som også er i serie. Mao så økes total effekten i batteriet mens spenningen forblir den samme.

    Originally posted by Nitrius View Post
    Om jeg finner meg et batteri med høyere c rating, vil jeg merke noe forskjell på noe da? For om jeg har forstått det riktig så greier batteriet å pushe mer amp til esc/motoren med jo høyere c rating batteriet har? Så si jeg finner meg et 7.4v batteri med 30-40c rating vil jeg da få bedre akselerasjon/topp fart f.eks?
    Du vil normalt sett få bedre punch når en akslererer om en har høyere C verdi. Toppfarten er stort sett ikke like mye påvirket (om du da ikke faktisk trenger så mye strøm hele tiden selvfølgelig).

    Om du har en bil som krever kontinuerlig over 25C for eks (125Amp med 25C 5000mAh som du har) vil en også merke det på toppfart samt varmen på batteriene.

    40C pakkene kan en dra opp til 200Amp kontinuerlig (5000mAh pakke) men da vil du også gå tom for strøm etter ca. 1.5 min (60 min del på C verdien) så det sier seg selv at dette ikke er ett vanlig strømtrekk å ha i en bil kontinuerlig. I hvertfall ikke i en Rustler
    Rasmus Fauske
    http://www.rc-batteri.no
    TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

    Comment


    • #3
      Okay, hvis det er akselerasjon jeg tjener mest på C ratingen, så er det vel ikke stort vits for min del å prøve meg med noe høyere enn 25c, da tar bilen sikkert enda lettere wheelies igjen, så ser ut som 25c på LiPo batterier, til bilen min hvertfall, er mer enn bra nok.


      Edit: Mens du nevner de Gens batteriene @rfauske, har du noe formening om 7.4v 5000mAh 40c LiPo batteriet?
      Last edited by Nitrius; 7 September 2010, 17:23.
      TLR 22

      Comment


      • #4
        Så lenge det passer fysisk i bilen skal det funke bra med 40C pakken ja. Er litt mer punch i den enn 30C 5300mAh pakken.

        Wheelies er nå forresen litt av morroa
        Rasmus Fauske
        http://www.rc-batteri.no
        TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X