Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo cut-off

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo cut-off

    Hei folkens,

    Lider med en utrolig manglende bruksanvisning fra HBX til min børsteløse Rocket buggy. På ECM'en står det at den også er godkjent for 7,4v lipo 2S batteri. Vil dette da si at ECM'en også har innebygget cut-off på 3v? Tenkte det var litt rart om ECM'en forstår at jeg nå bruker et Lipo batteri og ikke det orginale NIMH? Det er ingen brytere eller lignende en kan stille på.

    Har for sikkerhetskyld kjøpt meg en slik low voltage alarm som jeg setter inn i balanseringspluggen på Lipobatteriet hver gang jeg er ute å kjører.

  • #2
    det er smart å bruke low voltage alarm,fordi HBX har ikke cut off på esc`ene..
    At den skjønner at du kjører med 7.4v,er fordi den takler opp til 8.4v
    Skjekk ut litt mer om HBX på www.morfars.dk
    der finner du tips og råd om ting ang hbx..
    sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

    Comment


    • #3
      Tusen takk for godt tips om HBX Det jeg nå også ser er at når jeg ladder batteriet i Lipo laderen med balansert lading, så kan jeg overvåke hver celle. Den når 4,2v per celle lenge før den har nådd maks ladding på 5000mAh? Ladder med 0,5C altså 2,6A. Er dette normalt? Lipobatteriet er 2 celle 5300mAh.

      End Voltage er satt på 8,4 / 2 som er 4,2. Har også satt på sikkerhetstimer på 1time og 50 min samt maks tillat mAh på 5100. Er det slik en lipolader fungere at den først lader hver celle opp til 4,2v så holder den det stabilt til batteriet har nådd 5100mAh?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Haiboxing View Post
        Tusen takk for godt tips om HBX Det jeg nå også ser er at når jeg ladder batteriet i Lipo laderen med balansert lading, så kan jeg overvåke hver celle. Den når 4,2v per celle lenge før den har nådd maks ladding på 5000mAh? Ladder med 0,5C altså 2,6A. Er dette normalt? Lipobatteriet er 2 celle 5300mAh.

        End Voltage er satt på 8,4 / 2 som er 4,2. Har også satt på sikkerhetstimer på 1time og 50 min samt maks tillat mAh på 5100. Er det slik en lipolader fungere at den først lader hver celle opp til 4,2v så holder den det stabilt til batteriet har nådd 5100mAh?
        Dette spørsmålet vil jeg gjerne ha svar på jeg også
        Mats Brekke. HPI Sprint 2 drift - Ironside bakdiff, ellers original.

        RACING-Because football, baseball, basketball & golf only require one ball.

        Comment


        • #5
          Enkelt sakt så foregår lading av lipo-batterier med stigende spenning (V) og max strøm (A) i første del av ladingen, og med max spenning (4.2 volt pr celle) og synkende strøm mot slutten.
          Last edited by Helmet; 9 January 2012, 15:30.

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X