Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygd meg ladekoffert.. 1700w ladekapasitet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygd meg ladekoffert.. 1700w ladekapasitet!

    Jeg hater å vente på lading.

    Derfor etter inspirasjon av noen kompiser i flyklubben, bygde jeg en koffert til heftig lading av batteriene mine.

    Ikke sikkert dette er så intressant, så jeg skal ikke begi meg utpå smådetaljer, men noen stikkord kan jeg jo komme med:

    Lader(e):
    Powerlab PL8, lader max 40A og opptil 8s
    iCharger 206B 350w, lader max 20A, opptil 6s. Denne står normalt hjemme, men det er plass til den som en ser.

    PSU:
    Kjøpt på ebay, moddet etter div beskrivelser på nett.. Står normalt sett i HP servere.
    Leverer 26.8v DC 47A, forsynt med 230V med EDB støpsel på baksiden av kofferten!

    Har i tilegg laget/kjøpt masse kabler, for paralell lading av opptil 6 batterier samtidig. Selvfølgelig balansekabler til dette også, og har da kabler alle størrelser fra 2s til 6s. Kun brukt EC5 på store batterier, og EC3 på de små.

    Så hvor fort går det?
    Kan f.eks 1stk 5s 5000mah batteri på 8C, eller 2stk på 4C bare med PL8`n alene.
    Så nå kan jeg lade 8stk 5s 5000mah på ca 45min om jeg bruker begge laderne
    PL8 har i tilegg 1A balanseringkrets, som betyr MYE raskere balansering, som igjen kutter ned ladetiden enormt mye.

    Jeg sku bare hatt et bomberom til alle batteriene hehe.. går den kassa i lufta, så er vel helvete løs.

    Last edited by Ola; 22 December 2011, 20:14.

  • #2
    Og bare så det er sagt, poenget med tråden er for å dele idèen/inspirasjonen med andre og vise frem mulighetene.
    Denne kofferten koster knapt mere enn div dyre hyperion ladere + psu, og yter MYYE mere.

    Comment


    • #3
      Det der var jo litt av en kraftplugg. Bra jobbet!

      Har selv mekket meg en dual-lader, om enn en lilleputt i denne sammenhengen, totalt 100W.
      Brukte en aluplate fra Clas, plateknekker fra Jula og noen vinkler jeg hadde liggende.
      Ladere fra HobbyKing, kr 150,- pr stk + 12V 15A strømforsyning fra eBay.

      En billig affære som dekker mine behov, og så er det jo moro å mekke til noe selv.
      Hadde vel sikkert handlet meg en quattro-lader i dag, men som sagt – valgt løsning ble rimelig og funksjonelt.



      sigpic Kenneth Skulstad
      70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

      Comment


      • #4
        Var en fin løsning du hadde du også Til mindre batterier så funker det nok helt fint det der!

        Flere med gode lade løsninger da?

        Comment


        • #5
          Kjøpte en lader som lader 4 batt samtidig, funker knall for meg som nesten kun kjører 1/10 buggy, og 2s 5000mah lipo, da per lader, lader på MAX 5a, men for deg, så krevs vell en lader som gir litt mer strøm frå seg
          Traxxas Rustler - Team Associated B4.1 - Graupner båt - Speedbåt - 3stk 3RACING F109 - Tamiya M03 og M05- Tamiya CC01- Factory Team B4.2 Blue Edition - Team Associated B44.1 + div helikopter og fly Sponsor: GShobby.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by andjoh View Post
            Kjøpte en lader som lader 4 batt samtidig, funker knall for meg som nesten kun kjører 1/10 buggy, og 2s 5000mah lipo, da per lader, lader på MAX 5a, men for deg, så krevs vell en lader som gir litt mer strøm frå seg
            Ja når en beveger seg opp i store batteripakker, med mange celler, så må det litt krutt til for at det ikke skal ta evigheter..

            iCharger`n var forsåvidt "bra nok" den og, når jeg kun hadde den.. Men PL8 er en hel divisjon opp..
            Ladestrøm er ikke alt, da begge disse laderne klarer nokså høy ladestrøm, men tiden det tar å balansere, nøyaktige målinger av indremotstand i batteriene, meget bra PC software til custom tilpassing av oppsett/menyer, 100w discharge mulighet imot ichargern`s 20w, mulighet til begrensning av supply strøm om en har for liten PSU, mulighet for setting av minimum PSU spenning (for å ikke draine bilbatteriet helt f.eks) osv osv, gjør PL8`n til en fryd å bruke

            Jeg har i tilegg laget alle tilkoblinger med EC5. Dette muliggjør f.eks å bruke et fulladet lipo, til å forsyne laderen til å lade opp et annet lipo, med HØY ladestrøm (20-40A).. Kjekt om en kommer hjem med 4 fulle og 4 tomme batterier, og ønsker å sette alle til storage spenning, på kortest mulig tid
            Men dette er ikke å anbefale for nybegynnere, da en må ha 100% kontroll på det en driver med..

            Comment


            • #7
              Benytter en biltema koffert som jeg stappa alt neddi, enkelt når man skal ha det med seg.
              Click image for larger version

Name:	IMG044.jpg
Views:	1
Size:	39.5 KB
ID:	775993

              Comment


              • #8
                Den var genial Ola, tar du bestillinger på slike? Har ennå ikke kjøpt julegave til meg selv ennå
                Eier av Norges Muligens Råeste E-REVO

                Comment


                • #9
                  Originally posted by freddy85 View Post
                  Benytter en biltema koffert som jeg stappa alt neddi, enkelt når man skal ha det med seg.
                  [ATTACH=CONFIG]51764[/ATTACH]
                  Se der ja! 206B eller 208B ?

                  Originally posted by john_erlingbakke View Post
                  Den var genial Ola, tar du bestillinger på slike? Har ennå ikke kjøpt julegave til meg selv ennå
                  Hehe, hvor mye betaler du?
                  Det er ikke vanskelig å bygge selv.. Trenger bare å isolere psu`ne på utsiden, lodde på 3 ledninger utpå en kontakt på utsiden + hovedstrøm ledninger, så ern oppe å går..
                  Jeg har attpåtil moddet psu`n litt med et par motstander.. En for å roe ned viftestøy noe, og en annen for å bumpe opp spenningen! Idag leverer den 26.8v 47A.

                  total kost på 2stk PSU (er 2stk 12v i serie) inkl frakt, var ca 90 dollar fra ebay... Alle mods er beskrevet på nett, f.eks på rcgroups.
                  PL8 koster ca 260dollar inkl frakt fra progressiverc.com.
                  Så det er ikke så dyrt som en kanskje sku tro!

                  Comment


                  • #10
                    Hmm, fått et par feilmeldinger på ustabil spenning, så den økningen av volt er ikke å anbefale
                    Nå er jeg tilbake på 24.5v, og den gir faktisk 25.5v under last. Fungerer 100% feilfritt, selv på full guffe.

                    Comment


                    • #11
                      drar i litt gammel tråd her men ingen som beskriver hvordan dere har lagt opp for lufting av koffertene under lading? går ut ifra at kofferten lukkes under lading.
                      living in the fast lane

                      Comment


                      • #12
                        Koffert står åpen da ja. Er ikke brannsikkert vettu.

                        Graupner har lipo koffert om du vil ha noe trygt å lade i.

                        Comment


                        • #13
                          Leker litt med tanken ved å lage en lade koffert.
                          Har et par HP DPS-600PB PSU og et par 800W PSU i tillegg om nødvendig.
                          Det jeg er ute er å bruke to 50W/5A ladere, forsynt av én PSU. Har ikke behov for noe særlig råere.
                          Har lest her etter tips men det blir fort alt for teknisk for min del.
                          Noen som kan dytte meg i riktig retning, hvis dette er i det hele tatt mulig/forsvarlig?

                          Click image for larger version

Name:	IMG_2254.jpg
Views:	1
Size:	49.7 KB
ID:	783330
                          Click image for larger version

Name:	IMG_2253.jpg
Views:	1
Size:	14.6 KB
ID:	783331
                          living in the fast lane

                          Comment


                          • #14
                            Dette bør hjelpe deg litt i riktig retning

                            Hei.

                            Her har du en link til akkurat det du ser etter:
                            Access Google Sites with a personal Google account or Google Workspace account (for business use).


                            Den ser svært så enkel ut. Kortslutt 3 pinner for å kunne få den til å starte utenfor server, og hent ut 12V på hver side av pinnene.
                            God forklart og med tydelige bilder!

                            Lykke til!

                            mvh Roger Hoel

                            Originally posted by cybercowboy View Post
                            Leker litt med tanken ved å lage en lade koffert.
                            Har et par HP DPS-600PB PSU og et par 800W PSU i tillegg om nødvendig.
                            Det jeg er ute er å bruke to 50W/5A ladere, forsynt av én PSU. Har ikke behov for noe særlig råere.
                            Har lest her etter tips men det blir fort alt for teknisk for min del.
                            Noen som kan dytte meg i riktig retning, hvis dette er i det hele tatt mulig/forsvarlig?

                            Comment


                            • #15
                              Nice, takk for det. Gikk litt i glemmeboka men nå har jeg idiotsikker manual.
                              living in the fast lane

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X