Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo skrekk-historier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo skrekk-historier

    Med tanke på alle farene som det skrives og ryktes om rundt LiPo batterier, lurte jeg på om noen på forumet har opplevd stygge tilfeller selv hvor LiPo-batterier har eksplodert eller begynt å brenne; og i tilfelle når og i hvilken situasjon? Noen som f.eks. har klart å overlade dem med eksplosive resultater uten at det var meningen?

    Ønsker gjerne å høre om ting du selv har erfart, og ikke hørt om fra andre tredjeparter. Og gjerne med flest mulig detaljer om hvorfor det gikk galt.
    Last edited by Corvinus; 11 January 2012, 22:44.

  • #2
    Dro med meg et 4s 5Ah lipo ned i fjæra, og kortslutta det via en bryter jeg hadde lodda på i forveien..

    Selvfølgelig smelta ledninga, og etter noen min begynte det å ryke av batteriet. til slutt fikk jeg det til å ta fyr ved å slå en spiker gjennom hele pakka. Da tok det 10 sek før pakka sakte men sikkert begynte å ryke, deretter brenne. Liten flamme, 10-20cm høy.

    En ny/frisk pakke ville nok vært hissigere, men min erfaring er at de siste generasjons lipo er MYE sikrere en de første "brannbombene" som kom på markedet.






    NEI, jeg er ikke en idiot som ønsker å brenne ned hus og hjem, og JA jeg vet hva jeg gjør. (4 mnd fra fagbrev som dataelektroniker)

    Comment


    • #3
      Ikke i rc men mistet radio med lipo i bakken som begynte å brenne. Stygg sak, tok bare sekunder fra det traff bakken til det var overtent.

      Comment


      • #4
        Brukt lipo i 3 år, ingen problem bortsett fra et par pakker som gradvis er blitt tykke av overbelastning.
        XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X