Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få PC høytalere til å gå på batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan få PC høytalere til å gå på batteri?

    Har lyst å få PC høytalerene mine til å gå på batteri. Åpnet den ene og fant et kretskort og en ladespole (tror det er det det heter, den som ligger øverst i bakgrunnen på bildet). Målte litt med multimeter, og den største kodensatoren (1000µF) var på 11,8v DC, og de to mellomstore (470µF) på 5,36v DC. Hvordan finner jeg ut hvor mange volt batteriene skal være og hvor skal de kobles inn? Hvaslags batterier anbefales?

    Click image for larger version

Name:	Bilde014.jpg
Views:	1
Size:	26.9 KB
ID:	789277

  • #2
    Hei. Jeg bygget om et par PC-høyttalere på skolen til bruk med DC, kort fortalt:
    Transformatoren oppe i hjørnet transformerer ned 230V til ei lavere spenning. Den lavere AC spenninga tilføres printet, og likerettes i de 4 diodene som ligger parallelt øverst til høyre. Etter disse glattes likespenninga ut i den store kondensatoren som er under diodene. Dersom du sier den store 1mF kondensatoren ligger på ca 12V, er det bare å koble et 3s lipo eller et 10s Nixx til bena på denne. Du kan også lodde bort diodene og legge et komponentben eller ei ledning der de lå, og koble 12v til der ledningene fra trafon er koblet til printet.

    Rett meg om noe er galt!!

    Lykke til, får håpe det funker!

    Comment


    • #3
      Originally posted by H93 View Post
      Hei. Jeg bygget om et par PC-høyttalere på skolen til bruk med DC, kort fortalt:
      Transformatoren oppe i hjørnet transformerer ned 230V til ei lavere spenning. Den lavere AC spenninga tilføres printet, og likerettes i de 4 diodene som ligger parallelt øverst til høyre. Etter disse glattes likespenninga ut i den store kondensatoren som er under diodene.
      Kjempebra forklart! Tusen hjertlig takk! Nå lærte jeg en hel del faktisk.

      Originally posted by H93 View Post
      Dersom du sier den store 1mF kondensatoren ligger på ca 12V, er det bare å koble et 3s lipo eller et 10s Nixx til bena på denne.
      Ettersom jeg målte 11,8v ved den store kodensatoren kan det kobles til 12v batter? Hva er 10s Nixx og 3s lipo batteri? Hva er forskjellen på disse og f.eks AA batteri?

      Originally posted by H93 View Post
      Du kan også lodde bort diodene og legge et komponentben eller ei ledning der de lå, og koble 12v til der ledningene fra trafon er koblet til printet.
      Kan det funke med et sånn firkantet 12v batteri?

      Comment


      • #4
        Alle 12V batteri burde funke, både blybatteri/bilbatteri (pb), lipobatteri og NIMH (oppladbart AA). Så et sånt sort 12V batteri burde funke helt fint

        Comment


        • #5
          Jeg sa feil, det var dette batteriet jeg mente: http://www.ebay.com/itm/1-X-23A-12V-...item4ab5a4b384 funker et sånn?

          Hva er lipobatteri og NIMH? (er NiMh batteri det samme som Nixx?) Prøvde å google men fant det ikke ut... Hva står 3s og 10s for?
          Last edited by kjetillunde; 6 April 2012, 21:30.

          Comment


          • #6
            Originally posted by kjetillunde View Post
            Jeg sa feil, det var dette batteriet jeg mente: http://www.ebay.com/itm/1-X-23A-12V-...item4ab5a4b384 funker et sånn?

            Hva er lipobatteri og NIMH? (er NiMh batteri det samme som Nixx?) Prøvde å google men fant det ikke ut... Hva står 3s og 10s for?
            Det vil nok funke, iallefall 1min. Det kan heller ikke lades opp. Gå heller for et blybatteri slikt som disse:


            Eller et lipo, som feks dette:
            Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.


            Bare google om du ikke er så inne på batteriteknologi

            Comment


            • #7
              Takk for hjelpen. Ser nå øverst på forumet er det "faq om lipo og NIMH batterier". Forstår det sånn at lipo batterier er best (eller Li-ion som det heter)

              Men et 3s batteri som du linker til leverer visst bare 11,1v? Blir ikke det for lite hvis jeg trenger nærmere 12v?
              Last edited by kjetillunde; 6 April 2012, 21:55.

              Comment


              • #8
                Full-ladet ligger lipo på 12,6V så det blir nok ikke for lite. Men lipo blir ødelagt om spenningen faller under 2,7V per celle, så en cut-off eller alarm er nødvendig: lipo alarm

                Comment


                • #9
                  Ja, takk skal du ha, jeg bestillte en sånn lipo alarm med en gang.

                  Originally posted by H93 View Post
                  Du kan også lodde bort diodene og legge et komponentben eller ei ledning der de lå, og koble 12v til der ledningene fra trafon er koblet til printet.
                  Jeg koblet til et 9v batteri her (der ledningene fra trafon er koblet til printet) uten å lodde bort diodene, og jeg fikk lyd. Burde jeg lodde vekk diodene? Risikerer jeg noe ved å gjøre slik jeg bekrev nå?

                  Var det ikke litt rart at jeg fikk lyd med et 9v batteri da spenningen jeg målte på den store kodensatoren tidligere var 11,8v DC?

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X