Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av batterier til orginal E-maxx med Titan børstemotorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av batterier til orginal E-maxx med Titan børstemotorer

    Hei!

    Kjøpte meg nylig en Traxxas E-maxx hos Elefun, men har innsett at jeg må ha to batteripakker til.
    De orginale 3000mah 7-cell pakkene er helt ok, men jeg sliter med å finne tilsvarende til salg noe sted.
    RC-mart er out of stock på det meste, det samme gjelder Hobbyspesialisten.no i Molde og også Elefun.no

    Jeg fant derimot noen NIMH 5000mah pakker på elefun, men der sto det at de ikke anbefales til bruk på biler med doble motorer.
    Har også tittet på LIPO, men det er jo en fullstendig jungel for en som ikke har kjørt RC på 10år.

    Tar jeg ikke helt feil, tåler ESC'en i E-maxxen inntil 16,8V og jeg skal derfor kunne kjøre 2 pakker med 2s LIPO a 7,4V?
    Men er det noe vits for meg å kjøpe LIPO? Børstemotorene blir beholdt til de er utslitte, og først da vil det bli vurdert å bygge om til børsteløs.

    Hva hindrer meg i å gå på ebay og kjøpe et sett 8.4V 4200mah eller 5000mah NIMH batteripakker? Er det varmen som er problemet?

    Har søkt og lest til øyet har blitt sårt idag, uten å finne noen god info om dette, så jeg setter stor pris på all input.

  • #2
    Lipo fra hobbyking, uten tvil. Lipo holder mye bedre på spenningen en NiMH, er billigere og kan lades raskt. NiMH tåler ikke like store strømtrekk som modærne Lipo, sikkert derfor elefun ike anbefaler NiMH for doble motorer. Kjøper du Lipo har du også et godt grunnlag for å oppgradere til børsteløs.

    Eks: (sjekk størrelsen på batterikassa di før du kjøper)

    Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.

    Comment


    • #3
      Tusen takk for tilbakemeldingen!
      Ser Hobbyking er tomme for akkurat dette batteriet, men jeg har jo god tid.

      Jeg får ikke dårligere ytelser av å gå ned fra 16,8V NIMH til 14,8V LIPO da? Kjøretiden defineres vel av mah såvidt jeg husker, så 5000mah batterier bør gi lengre kjøretid enn 3000mah batterier.

      Comment


      • #4
        Da har jeg fått søkt og lest litt ellers på nettet om dette, og der står det kort oppsummert:
        En NIMH-pakke rett fra lader holder ca 10V.
        En LIPO-pakke rett fra lader holder ca 8.4V.
        LIPO-pakken er endel lettere enn NIMH-pakken, og har en helt annen evne til å holde volten oppe under bruk.

        I praksis betyr dette at en bil med NIMH-batterier rett fra startstreken er raskere enn tilsvarende bil med LIPO, men forskjellen utjevner seg veldig snart. I tillegg loves det heftig kjøretid med LIPO kontra NIMH.

        Så da er det bare å bestille to LIPO-pakker da.

        Comment


        • #5
          Kjøp deg en slik eller 2:
          Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.

          Så unngår du å ødelegge lipoene.

          Om du ikke har lader, anbefaler jeg denne:


          Om batterikassa til e-maxx er godt beskyttet, er det heller ikke noe problem å kjøpe softcase, som ofte er mye billigere.

          Comment


          • #6
            Dessuten faller spenninga over NiMH drastisk under last, og de klarer heller ikke å levere like mye strøm. Derfor er den nok fult mulig at 2x2s lipo er heftigere en 2x7s NiMH.

            Comment


            • #7
              Originally posted by H93 View Post
              Kjøp deg en slik eller 2:
              Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.

              Så unngår du å ødelegge lipoene.
              Supert! Slike trenger jeg også. Jeg har to gode ladere fra før, men ser utgaven hos Hobbyking er utrolig mye billigere, så der kunne man spart penger.

              Batterikassene er egentlig godt beskyttet mener jeg, men hardcase gir meg en ekstra trygghet.

              Tusen takk for innspill, gull verdt!

              Comment


              • #8
                køyre 2x2s i min emaxx,den er kvikkare med det enn 2 x 8.4 nimh..kanskje ørlite mindre toppfart,men masse bedre aks..
                Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by carish View Post
                  køyre 2x2s i min emaxx,den er kvikkare med det enn 2 x 8.4 nimh..kanskje ørlite mindre toppfart,men masse bedre aks..
                  Se der ja! Slike innspill er gull verdt. Har uansett bestilt både batterier, alarmer og ladepose nå. Satser på at jeg blir kjempefornøyd.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har kjørt med Lifepo4 batterier i min E-maxx. Et på 9.9V og et på 6.6V. Dette funker knallbra. Da får du 16.5V og det går som ei kule. Mye mindre vekt enn med NIMH.
                    Har kjørt med Zippy Lifepo4-batteriene fra Hobbyking. De er billige men de holder ikke hva de lover på strømuttrekk.
                    Anbefaler de sylindriske Lifepo4-cellene fra A123, selges også hos Hobbyking. De cellene er bra. Lader de med 10 Amp.
                    Fordelen med Lifepo4 er at de er veldig trygge, ingen fare for eksplosjon ved lading.
                    Terje Fredriksen
                    -76 mod

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X