Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo som strømforsyning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo som strømforsyning?

    Forsåvidt enkelt spørsmål; eg har B6AC Pro, som kan bruke 12v batteri som strømforsyning. Men, kan eg då bruke et 5000mah 3s som forsyning, for å lade 2200mah 2s batteri?

  • #2
    skjønner ikke helt hvorfor men det vil nok ikke gå. Det å lade et 2200 batteri trengs det "litt" mere strøm enn det 3s batteriet klarer å levere, for å ikke snakke om utladningen av 3s batteriet (hvor kontrollert ville det foregå?).
    living in the fast lane

    Comment


    • #3
      Det erjo det eg tenker òg, men samtidig så ser eg ikkje heilt kvifor det ikkje skal gå. Ang kontrollert utlading, så har eg low voltage buzzer. Men eg er som sagt usikker på om det vil gå.

      Comment


      • #4
        Utladningen "burde" være kontrollert av transistorer i laderen, spesielt når den er spesifisert med 5A som maks ladekapasitet. Den skal også kunne tolerere alt mellom 11v-18v som kilde. Et LiPo batteri har høy utladingskapasitet, men betyr ikke at batteriet spruter ut strøm uten at noe drar det. Så det er litt opp til laderen og kineseren som har satt den sammen.

        Hadde vært interessant å prøve for eksperimentets skyld, men det er vel ingen must å måtte kunne gjøre det. Bedre å dra med seg 2 eller flere opplada batterier da eller en mer stabil strømkilde (billader, eller ekstra 12v batteri bak i bilen). Men alltid morro med nyskjerrighet.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Corvinus View Post
          Utladningen "burde" være kontrollert av transistorer i laderen, spesielt når den er spesifisert med 5A som maks ladekapasitet. Den skal også kunne tolerere alt mellom 11v-18v som kilde. Et LiPo batteri har høy utladingskapasitet, men betyr ikke at batteriet spruter ut strøm uten at noe drar det. Så det er litt opp til laderen og kineseren som har satt den sammen.

          Hadde vært interessant å prøve for eksperimentets skyld, men det er vel ingen must å måtte kunne gjøre det. Bedre å dra med seg 2 eller flere opplada batterier da eller en mer stabil strømkilde (billader, eller ekstra 12v batteri bak i bilen). Men alltid morro med nyskjerrighet.
          Grunnen til at eg lurer, er at når vi kjører skalabiler, så er vi ofte langt frå nærmaste bil. Hadde vore greit å ha med seg lader og et par 3s lipo for å kunne lade 2s kjørebatteria. Kanske eg skal prøve og sjå om det går. Det er uansett kun dersom eg skulle gå tom.

          Comment


          • #6
            Feste henger på skalabilen med 5-6 lipoer lasta på den Blir ikke mer skala enn en bil som må ha med seg ekstra "fuel".

            Comment


            • #7
              Då har et testa teorien min. Funka fint det

              Imax B6AC Pro. Brukte et 5000mah 3s, og lada et 2200mah 2s som hadde ca 3,4-3,5v igjen per celle. Lada på 1C. 3s lipoet var på ca 11,7v når eg var ferdig.

              Comment


              • #8
                Tenkte å nevne at 3.4v er i laveste laget som hvilespenning på lipo. Samt at om du bruker buzzer på PSU batteriet så pass på at denne piper på ca 3.7v og ikke rundt 3.2-3.3 som en del gjør.

                Så får du lengst mulig levetid ut av batteriene dine
                Rasmus Fauske
                http://www.rc-batteri.no
                TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X