Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteriet blir dårligere! :O

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteriet blir dårligere! :O

    Heisann!

    Jeg har et 3S lipo (http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=23292), og tidligere idag så begynte det å lade så lenge! 80 minutter på denne laderen (http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=21346)

    Har ladet den på 11,1V og 5000mAh, noen ganger, men batteriet eg relativt nytt...

    Så kom det opp på displayet på laderen "Low voltage," som jeg fant ut var at var dette: "The voltage is higher than which is set. Please check the number of cells in the battery pack."

    Går det virkelig an at batteriet ikke er 3S lengre men 2S????
    ER det noe som kan gjøres?
    mvh Yngvar
    Thunder Tiger MTA-4 s.28 og Traxxas VXL Stampede 4x4 (I bestilling)

  • #2
    Det er nok heller at du har kjørt med det for lenge, slik at Volten har droppet under minimum.
    LipoCutoff på bilen?

    Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å lese denne: http://www.modellflynytt.no/content/lipoguide-277/
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • #3
      hmmm.... Nei jeg har ikke LipoCutoff, desverre. Men er det ikke noe som kan gjøres eller er dette nå et 2S batteri? :O
      Thunder Tiger MTA-4 s.28 og Traxxas VXL Stampede 4x4 (I bestilling)

      Comment


      • #4
        Du må nesten lade opp og prøve. Men husk å gjør det under kontrollerte former.

        Passer du på å lade med balansering?
        Begynner det å ese opp, destruer asap.

        Og få Lipo Cutoff snarest!
        Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
        - NiceShot.no

        Comment


        • #5
          Laderen nekter å lade opp med 3S... :S

          Ja jeg har ladet med balensering hele tiden...

          Batteriet får en liten kul av luft på den ene siden etter bruk i bilen.
          Thunder Tiger MTA-4 s.28 og Traxxas VXL Stampede 4x4 (I bestilling)

          Comment


          • #6
            Går du lavt nok på volt per celle på et LiPo batteri så får du aldri ladet det opp igjen. Noen konverterer vel til 2S ved å koble fra skadet celle hvis det bare er én det gjelder men da bør du vite hva du gjør.

            Hvis det funker som imaxen så kan du trykke pila til høyre mens du lader (krever balansekabel) så kan du se hvor mange volt du har per celle. Du ønsker ikke å ligge på under 3,0v per celle til å begynne med, da har du gått for lavt. Alt under 2,5v er helt ubrukelig og du kan bare kaste det. Ellers kan du prøve balanselading, men stopp hvis det eser seg opp ellers har du umiddelbar brannfare.

            Vær forsiktig, og bare lever det til en lokal miljøstasjon hvis du ikke ønsker å tukle med destruering av det selv hvis du innser at det er over og ut.

            Comment


            • #7
              Batteriet vil aldri bli som det var men det du også kan prøve er å måle med ett multimeter eller en enkel lipo sjekker hva dei ulike cellene i pakken er og om dei ligger over 1-2 volt så kan du stort sett få liv i det igjen ved å lade det med nimh modus i ett par minutt bare for å få opp spenningen igjen til over 3v (det skal lite til) for så å lade det i balanse modus igjen.

              Men som nevnt når batteriet begynner å blåse seg opp under bruk så har du egentlig alt ødelagt det, og en bør egentlig ikke bruke det mer. (det er ikke luft men gass som dannes forøvrig).

              Selv med lipo cutoff så ødelegger en batteri siden dei fleste av disse er satt til rundt 3v og ikke ca. 3.5-3.6 som dei burde vært. Men det er bedre enn ikke å ha noe.
              Rasmus Fauske
              http://www.rc-batteri.no
              TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X