Announcement

Collapse
No announcement yet.

tips til lipo batteri på børsteløs båt, lav eller høy c?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tips til lipo batteri på børsteløs båt, lav eller høy c?

    Hei. Jeg har lest en del om lipo batterier her inne men har noen spørsmål.

    Jeg har en joysway us-1 båt http://www.joysway-hobby.com/Product_show.asp?proid=507 Står at denne har water cooled 30A brushless esc w/bec noe som ikke sier meg veldig mye. Det står også at man trenger 20c 2200mh lipo batteri på esken. Det fulgte med både batteri å lader, det er en blå batteripakke det bare står 2200mh på, laderen er en 2s-3s 1000mh.

    Siden det står nevnt på esken at man bør ha 20c batteri så lurer jeg på hva som kan skje hvis jeg bruker for eksempel 35c?

    Finner nesten ikke 20c batterier på nettbutikker.
    Hva kan skje hvis den blå standard pakken har 20c og jeg kjøper 35c? Har lest meg frem til at jo høyere c jo mere Power gir batteriet og bedre går bilen/båten?

    Hvordan finner jeg ut hva som er max c som båten min tåler slik at den ikke går for bra eller blir for varm? eller er jeg helt på bærtur nå? Lurer også på hva max mh er når jeg bruker en standard automatisk 1000mh lader som fulgte med. Laderen er en, 2s-3s. Vurderer et 11,1 v 3000mh eller et 11,1 v 5000mh. Er det noen merker jeg absolutt bør styre unna?

    Takker for svar
    Last edited by raybenz; 28 June 2013, 21:16.

  • #2
    Originally posted by raybenz View Post
    Hei. Jeg har lest en del om lipo batterier her inne men har noen spørsmål.

    Jeg har en joysway us-1 båt http://www.joysway-hobby.com/Product_show.asp?proid=507 Står at denne har water cooled 30A brushless esc w/bec noe som ikke sier meg veldig mye. Det står også at man trenger 20c 2200mh lipo batteri på esken. Det fulgte med både batteri å lader, det er en blå batteripakke det bare står 2200mh på, laderen er en 2s-3s 1000mh.

    Siden det står nevnt på esken at man bør ha 20c batteri så lurer jeg på hva som kan skje hvis jeg bruker for eksempel 35c?

    Hvordan finner jeg ut hva som er max c som båten min tåler slik at den ikke går for bra eller blir for varm? eller er jeg helt på bærtur nå?
    Når det står at du bør ha et 20C-batteri betyr det minimum 20C. Motoren trekker aldri mer enn den behøver, så det går fint med høyere utladingskapasitet/rate, f.eks. 35C eller 50C.

    (Antagelig mer forvirrende enn oppklarende, men kravet til C-verdien/utladingskapasiteten må uansett tas med en klype salt om det ikke også angir hvilken batterikapasitet tallet skal gjelde for. Siden C-verdien avhenger av kapasiteten på batteriet vil batterier av ulik kapasitet også levere forskjellig strøm for samme C-verdi, som er det man EGENTLIG vil vite. Et 2200mAh-batteri på 20C leverer f.eks. 2,2*20 = 44A, mens et 3000mAh leverer 3*20 = 60A. Om minstekravet er et 2200mAh-batteri på 20C, betyr det egentlig at båten krever minst 44A kontinuerlig strøm fra batteriet, og da kan du like gjerne bruke et 3000mAh-batteri på 15C siden det leverer 3*15 = 45A.)

    Originally posted by raybenz View Post
    Lurer også på hva max mh er når jeg bruker en standard automatisk 1000mh lader som fulgte med. Laderen er en, 2s-3s. Vurderer et 11,1 v 3000mh eller et 11,1 v 5000mh. Er det noen merker jeg absolutt bør styre unna?
    Den gamle regelen sier at man helst ikke bør lade LiPo-batterier på mer enn 1C, selv om man fint kan kan lade på mindre enn 1C. Vet om flere som aldri har fulgt regelen og sier det går helt fint, og vet også at mange batteriprodusenter sier man fint kan lade raskere, så det blir litt opp til hvor tålmodig du orker å være

    Siden tiden og til dels også spenninga er konstant blir strømmen variabelen, så når du skal lade betyr 1C i praksis "strømmen som behøves for å fylle et tomt batteri i løpet av en time". Skal du f.eks. lade et 5000 mAh-batteri på 1C spør du egentlig "hvor mye strøm behøver jeg for å kunne fylle et tomt 5000mAh batteri i løpet av en time?".

    5000 mAh = 5 Ah
    5 Ah / 1 h = 5A

    Du må altså lade det tomme batteriet på 5A i en time for å fylle det.

    1C for et 3000mAh-batteri = 3A
    1C for et 2200mAh-batteri = 2.2A

    Regner med du ser et enkelt mønster nå

    Velger du å lade på 2C dobler du strømmen og fyller i teorien et tomt batteri på en halvtime.

    Om den medfølgende laderen klarer max 1A (1000 mAh) vil du i teorien bruke 5 timer på å fylle et 5000 mAh-batteri, og 3 timer på et 3000 mAh-batteri. Skal det gå fortere må du altså ha en bedre lader

    Hadde aldri ambisjoner om å bli lærer, så beklager om du sitter igjen med flere spørsmål enn svar...

    Comment


    • #3
      Hvis du liker hobbyen er det lurt å gå til anskaffelse av en datalader (eksempel) så tar det ikke så lang tid å lade batterier om du kjøper noe med litt kapasitet, som bakoo beskriver. Siden ESCen på den båten er angitt til 30A noe som antyder at motoren ikke vil dra noe mer, høres 20C greit ut med 44A utladingskapasitet.

      Comment


      • #4
        Jeg forstår, synes du forklarte bra bakoo Har bare hørt en sa til meg en gang at skal man ha 5000mh batteri så kan det bli for varmt og lade med en liten lader over flere timer. Nå er det jo bare å kjøpe et stort batteri også heller bruke 5 timer på ladingen, bor et stykke unna vannet så det blir kun en tur pr dag uansett så om det lader i 5 timer eller 1 time gjør ikke så mye
        Last edited by raybenz; 29 June 2013, 22:27.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Corvinus View Post
          Hvis du liker hobbyen er det lurt å gå til anskaffelse av en datalader (eksempel) så tar det ikke så lang tid å lade batterier om du kjøper noe med litt kapasitet, som bakoo beskriver. Siden ESCen på den båten er angitt til 30A noe som antyder at motoren ikke vil dra noe mer, høres 20C greit ut med 44A utladingskapasitet.
          Ser på båten sin speedkontroller at det står 50A på den, men på hjemmesiden står det 30A, da går jeg ut i fra at 50 er riktig siden det står på strømboksen Batteriet som følger med er nok 20c, er det noe fordel og holde seg til 20c? Tenkte siden båten trekker den strømmen den trenger uansett, er ikke mye å velge i til 20c.

          Comment


          • #6
            Bare positive ting kan komme ut av å gå høyere enn 20C på batterier, kjør på. Finner ikke mye lavere enn det nei, ting drar mye strøm om dagen. Motoren trekker det den vil, og bedre at du har et batteri som klarer mye og leverer lett og effektivt, enn at det kan levere på grensen og risikerer varme/oppblåsing.

            Comment


            • #7
              Det er bra! Får ikke bestemt meg for hvilket batteri jeg skal kjøpe, er det noen merker dere vet om som man ikke bør kjøpe? Vurderer å dra innom en av rc butikkene i oslo neste gang jeg er der eller en tur innom teknikmagasinet neste gang jeg skal ditt. Eller er det ikke så stor forskjell på batteri merkene?

              Comment


              • #8
                kan man bruke for lav c?

                Hei igjen.

                Kommer med et nytt C spørsmål, denne gangen lurer jeg på hva som kan skje med esc/motor om man bruker for lav c verdi på batteri en anbefalt? Går det utover motor esc eller er det bare batteriet som vil slite eller bli varmt?

                Jeg fikk jo vite at man ganger amper med C for og vite hvor mye det kan levere.

                Nå er det snakk om en båt med 80A regulator og en motor på 2075kv.
                Det står at produsenten anbefaler 3000-4000mh 30C.
                3A x 30c=90A
                Jeg har da et batteri som akkurat leverer 90A. Men synes dette blir varmt til tider, batteri kontakten er kald nærmest men batteriet er ganske så varmt.

                Hva kan skje hvis jeg bruker et batteri som for eksempel leverer max 80A som blir 10A under det som står er anbefalt?
                Har også et 3300mh 25C =82,5A men har ikke prøvd det enda da det på en måte blir 7,5A for lite

                Comment


                • #9
                  Det som skjer i verste fall er at du ødelegger batteriet og ESC.
                  Strømtrekket i en båt er enormt i forhold til i en bil og er du uheldig å får gress i propellen uten å merke det så flyr strømtrekket til himmels. Du får aldri for høy C-rating i en båt. Det du enklest kan gjøre for å få nok er å parallelkoble 2 like batterier. Da får du plutselig dobbelt så mye strøm tilgjengelig.
                  Hva slags båt er det snakk om? 2075kv høres ut som en TFL av noe slag
                  B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                  Smash shark m/3674
                  HPI 4life

                  Comment


                  • #10
                    For lav C går kun utover batteriet som vil blåse seg opp og bli varmt som du beskriver, inntil det blir ubrukelig eller sier poff. Plutselige strømtrekk fra akselerasjon og ekstra motstand o.l. vil alltid kreve litt ekstra og ha godt av et batteri som ikke strever med å levere. Sikt på god toleranse og temperatur. Pass på at du ikke kjører det for tomt (LiPo) da blir det varmt uansett og like ubrukelig.

                    Universalt innen elektro også å passe på giring så motoren ikke trekker mer enn den burde. Hvis det er RTR burde vel den delen være grei, de er helst undergiret for sikkerhets skyld. For høy giring og/eller motstand er det som får ESC og/eller motor til å ryke - så sant batteriet klarer å levere i første omgang.

                    Comment


                    • #11
                      Ikke enig med deg der Corvinus.
                      ESC tar også skade av for dårlig c rating. Når du klemmer på gassen så prøver ESC'n å gi det motoren trenger, er det for lite å hente så detter spenningen og dermed øker varmgangen i ESC'n grunnet mangel på tilgjengelig guffe.
                      Av egen erfaring så har jeg hatt varmgang i ESC som forsvant etter bytte til batterier med høyere C rating.
                      Nå for tiden er det sjelden giring på en båt. Bare Kv, Antall celler og propell som bestemmer hvor tungt det går.
                      B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                      Smash shark m/3674
                      HPI 4life

                      Comment


                      • #12
                        Guffe = Volt. Hvis tilgjengelig volt går ned trekkes det mer ampere i stedet for å opprettholde effektkravet (I*V) som varmen kommer fra når det overstiger toleransen til mosfetene, og du har helt rett i at ESC kan ta skade av det. Glemte den type overtrekk når batteriet er helt på kanten av hva det kan levere.

                        Kan være lurt å slå på maks strømtrekk hvis ESCen er avansert nok til det.

                        Comment


                        • #13
                          hvordan finne ut hvor mange c man minimum må ha?

                          Hei.

                          Jeg har sett i manualen på båten nå og der står det bare 3-4s 3000-4000mh slik som uttapå eska men så står det også et 3s batteri på 35c og et 4s batteri på 35c som er fra samme fabrikken som dem har listet opp som delenr som man trenger for og kjøre da denne kommer uten batterier.
                          Det jeg lurer på da er hvordan jeg kan finne ut hva minimum C rating er på denne båten før jeg bestiller batterier?

                          Det eneste jeg vet er at motoren er aquaspeed 37x44 2080kv outrunner, esc er 80Amp vortex laget av Orion. Propellen er orginal D40 1.4 plastikk

                          Hvordan skal jeg komme frem til hva det laveste c batteriet jeg kan koble til? Eller lettere sagt Amper den kan levere.

                          Batteriet som er prøvd i den er et billowy Power x5 2250mh 40C 14.8V
                          Batteriet er merket med følgende:
                          40C 90A max cont
                          80C 180A max burst
                          Hva menes med denne merkingen? At det kan konstant levere 90A og 180A innimellom?
                          Skjønner ikke helt dette her nå så litt hjelp hadde vært fint Er det slik at hvis man feks kjører på full gass i 1 minutt så kan dette levere 180A? men hvis man holder gassen konstant fra det er fult til det er tomt så leverer det max 90A?

                          Ser dette billow batteriet greit ut for denne båten? Det ble ganske varmt etter 7-8 min kjøring fra det varfult til tomt men sist gang var jeg litt snillere på gassen og da ble det ikke noe unormalt varmt, men kjøres den ofte hardt så blir det alt for varmt kjennes det ut som. SKal prøve å få kjøpt inn noe å ta temperaturen med.
                          Last edited by raybenz; 2 September 2013, 15:36.

                          Comment


                          • #14
                            Nå har jeg fått målt tempen, esc er 30c og batteriet er 65.5c etter et par minutter gikk det ned mot 60.
                            Vet ikke hvor nøyaktig en slik temp gun fra biltema til 300kr er men den måler vel ca riktig tenker jeg.
                            Hva er grenseland før det kan gjøre skade eller blåse seg opp?
                            Manualen til batteriet sier at man må la det kjøle seg ned hvis det kommer opp i 70c.
                            Last edited by raybenz; 3 September 2013, 11:56.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg vil påstå at du er i på grensa da.
                              Du har ikke et likt batteri til som du kan koble i paralell da?
                              B4.2; RC8.2e; DNX408Te; SCX10 Hilux; SCX10 G6; Tamiya Nitrage; Tamiya TL-01 WRC Escort; Tamiya Porsche 959
                              Smash shark m/3674
                              HPI 4life

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X