Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppblåst lipo går ned igjen eller ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppblåst lipo går ned igjen eller ikke?

    Hei.

    Har vært ute med en båt i dag og prøvd et nytt 4s batteri så kommer det en bekymring ang lipo og oppblåsning.

    Jeg synes batteriet var ganske så varmt etter kjøring, og jeg synes det var litt hovent på en måte, men skal ikke si det helt sikkert da dette er det første store softcase batteri jeg har hatt.

    Batteriet ble varmt, langt over kroppstemperatur.
    Jeg er litt usikker men synes at det ble litt rundere på dem flate sidene oppe og nede, men sidene har alltid vært helt flate.
    Nå ser batteriet helt greit ut når jeg fikk kommet meg hjem og lagt det på tallerkenen der jeg oppbevarer dette, mulig at det ikke er 100% flatt men er i hvert fall 98% flatt når det ligger på bordet.

    Det jeg lurer på er om jeg skal tørre og prøve dette batteriet igjen, og hvis det ble oppblåst så lurer jeg på om det kan trekke seg tilbake til normalen eller om det ville ha forblitt oppblåst/hovent?

    Mulig jeg har litt lipo angst :P men tør ikke risikere å brenne ned noe

    Jeg lader på 1c, slutter å kjøre når lipocuttoff slår inn så det skal ha vært behandlet riktig, har lest en del og noen mener at det må innkjøres, det har jeg ikke gjort.

    Takker for alle tilbakemeldinger

  • #2
    Hei, jeg har enda ikke hatt ett LiPo-batteri som ikke blåser seg opp noe.
    Noen mer enn andre men med ditt batteri tror jeg det går helt fint an å bruke dette videre.
    Du lader på 1C, du stopper når 'Cut-off' slår til etc etc.
    Du gjør alt riktig så utfra det du sier så er det bare å bruke batteriet videre.

    Oppbevar batteriet minst i en LiPo-pose og hold de unna brannfarlige ting.
    Tenk som du ville ha gjort med andre ting som kan være brannfarlig.
    Nå har vel kvaliteten på LiPo-batterier gått en del opp over hele fjøla så jeg tror vi kan være rimelige sikre på at de ikke vil selvantenne.
    Men det er nå greit å være på den sikre siden så lenge det er enkle tiltak vi kan ta, for å sikre oss.


    Om du enda føler deg usikker, så knips noen bilder og last opp
    5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
    Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

    Comment


    • #3
      Hei og takk for svarene

      Jeg skal knipse bilder etterpå og legge ut. Det ser ganske normalt ut tror jeg nå, men kan det være mulig at et hovent lipo batteri kan gå tilbake til normal str? Mener å huske at det så litt mere ovalt ut men mulig at jeg bare reagerte på varmen og innbilte meg at det var litt blåst opp.
      Skal ikke si helt sikkert, hvis et litt oppblåst lipo kan trekke seg tilbake når det blir kjølig så er det mye mulig men hvis ikke så er det greit.

      Tenkte å prøve det på nytt i morgen også ta mål før og etter kjøring.
      Noe tips til å måle temperaturen med når man ikke har handlet inn utstyr for dette enda? Vil det bli ganske nøye hvis jeg bruker tempen?

      Comment


      • #4
        Hei,

        Du har mest trolig fått batteriet (og skadet det for alltid) til å blåse seg opp pga at du har kjørt det til cut off. Det er å å si ingen LiPo cutoffs som kutter tidlig nok som standard.

        Hvilken spenning hadde dei ulike cellene etter at du lyttet å kjøre. Mest trolig ligger hvilespenningen på en eller flere av cellene helt ned mot 3volt og det er for lavt.

        Så for å forsikre at du ikke skal ødelegge dei neste batteriene dine også så få deg en programmerbar alarm så du slutter å kjøre med spenning på ca 3.5-3.7volt
        Rasmus Fauske
        http://www.rc-batteri.no
        TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

        Comment


        • #5
          Ingen fare alikevel

          Hei.

          Når jeg koblet til batteriet på laderen så viser den 14,60v også gikk den opp til 15v etter et par minutter lading.
          Jeg har alltid bare kjørt til lipo cuttoff slår inn og reduserer farten med 50% og det har fungert bra hver gang. Mulig det er flere regulatorer som ikke gjør det.

          Jeg trodde grensen lå på 3v? low cutoff er 3v og high cuttoff er 3,3v på programeringen for esc.

          Lipo alarm kan jo være lurt Takk for tipsene.
          Har ladet å kjørt med dette batteriet flere ganger nå og det fungerer bra, tok og målte det rundt med et målebånd før og etter kjøring, det er eksakt samme str før og etter.
          Ser at plastikken er litt oppblåst når batteriet er varmt, man kan trykke det ned mot batteriet med et par mm, er nok derfor jeg reagerte ved første gangs bruk.

          Comment


          • #6
            Da har du rimelig gode instillinger på ESC. Men pass på oppblåsing for det er ikke helt ufarlig heller.
            Rasmus Fauske
            http://www.rc-batteri.no
            TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

            Comment


            • #7
              ja, men jeg har jo ikke fått målt hver enkelt batteri, computerladeren viste dette som totalt så hvis jeg deler opp på 4 siden denne var et 4s så blir det jo 3,65v men det kan jo hende det ene har 4 og det andre 3.
              Hvordan kan man få målt V helt riktig? Holder det med en sånn liten billig volt måler man kobler inn på balansekontakten?

              Comment


              • #8
                Det virker bedre enn ingen ting ja, men multimeter og/eller skikkelig lader er bedre.

                Men ang varme og oppblåsning. Du bruker storage lading når du ikke bruker batteriet samt lader med balanseringsmodus ? Eller lagrer du batteriet ladet ? Og bruker du balanseringsmodus eller ikke ?
                Rasmus Fauske
                http://www.rc-batteri.no
                TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

                Comment


                • #9
                  Du ser det nok på laderen også når du har koblet til balanseringskontakta. På de fleste ladere får du opp cellespenning ved å trykke på pila til høyre.
                  Team RC Companiet - Minicupen.no
                  VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har et Haiyin 2s 30C hardcase der plasten har sprukket rundt omkring. Jeg vil tro det er pga. oppblåsing, har i allefall ingen annen forklaring. Må si jeg er litt skuffet, for de batteriene har jeg lest mye positivt om og det har mest futt av all batteriene jeg har. Vet ikke helt om jeg tør fortsette å bruke det.. Leser forøvrig så mye forskjellig om batterier, noen er kjempefornøyd andre ikke.
                    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                    Comment


                    • #11
                      lipo batteri

                      Rfauske: Ja, bruker balansekontakt for hver ladning, har ikke lagret det for jeg kjøpte det bare for noen dager siden. Jeg lar det ligge til dagen etterpå når det skal brukes før jeg lader opp.

                      Jonas: Dette skal jeg prøve!

                      OddM: Mål batteriet ditt før å etter kjøring om du ser str forskjell, kan jo hende det har sprekt opp litt pga varme? Mitt billow 2250mh 40c så blåser plastikken seg opp litt og dette blir 65.5 grader etter kjøring. Hvor varmt blir ditt? og vet noen om et oppblåst lipo batteri går tilbake til normal str hvis dette skjer eller om det forblir oppblåst?

                      Comment


                      • #12
                        Er batteriet nytt så klag til leverandøren. Det skal ikke blåse seg opp når det er nytt under vanlig bruk.

                        65grader er rikelig varmt så høres ikke friskt ut det heller. Evnt så har du for høyt strømtrekk
                        Rasmus Fauske
                        http://www.rc-batteri.no
                        TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

                        Comment


                        • #13
                          65 grader på batteriet er alt for varmt, og når du når en slik temperatur begynner ting å skje i batteriet, og det høye strømtrekket/temperaturen er nok grunnen til at det blåser seg opp i ditt tilfelle. Man bør holde seg under 40 grader. I denne posten har jeg skrevet og linket til en del sider der det står forklart hvorfor batteriet blåser seg opp, og hvilke konsekvenser det kan få. For å få mest mulig glede av batteriet over lengst mulig tid er det noen enkle grep man kan ta. Sørg for å ha batterier som leverer nok strøm (så temperaturen holder seg rundt 40 grader eller lavere), ha cut-off på minimum 3,3-3,4V/celle, kjør igjennom storage-programmet på laderen når du er ferdig med batteriene for dagen, og lad med balansering. Å kjøre gjennom en ladesyklus om batteriet har ligget et par måneder er heller ikke dumt.
                          Team RC Companiet - Minicupen.no
                          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har lest igjennom posten din. Som du skriver så har dem fleste opplevd dette.
                            Synes selv 65 grader er på grensen, vært virkelig kjedelig om det skulle brenne under kjøretur så jeg er ikke villig til å risikere noe som helst.

                            Jeg lurer på om mitt batteri noen gang har blåst seg opp eller om det bare er den plastikken som holder batteriene sammen?
                            Vil ikke selve batteri platene blåse seg opp hvis dette skjer? Og hvis det skulle skje, holder dem seg oppblåst eller går det ned igjen når gradene går ned?
                            Virker som det er plastikk folien utenpå batteriet som hovner opp på en måte. Jeg kan klemme ned noen mm før jeg kjenner batteriet og til vanlig er denne plastikken helt stram. Lurer veldig på om plastikken blir sånn bare pga varmen eller om selve batteriet er oppblåst etter bruk for da vil jeg ikke bruke det til noe mere.

                            Comment


                            • #15
                              Da må du lese en gang til, står forklart der hvorfor det blåser seg opp. Stikkordet er gass.
                              Originally posted by >Jonas< View Post
                              Grunnen til at de blåser seg opp er fordi noe ikke er helt som det skal, og det dannes dermed gass. Battericellen er pakket inn i en tynn aluminiumsfolie som er tett. Ved en eller annen defekt på cellen/feilbruk vil det dannes gass, og siden den ikke slipper ut vil cellen blåses opp. Går det hull på folien vil batteriet mest sannsynlig ta fyr, forhåpentligvis uten at det smeller. Og skjer dette innendørs vil man slite mye for å få bort den forferdelige lukta (hvis man ikke svir ned hele kåken i samme slengen da). At det går hull på folien kan også f.eks. skje ved at batteriet får et smell i bilen det sitter i under kjøring. Folk har også prøvd å stikke hull på folien for å slippe ut gassen, noen med hell, og for noen andre resulterte det i et sykehusbesøk. Noen som stakk hull og slapp ut gassen har siden opplevd at batteriene har tatt fyr under bruk også, siden det fremdeles vil produsere gass på grunn av en eller annen defekt. Defekten kan som sagt komme av for høy ut/oppladningsstrøm, intern kortslutning, for høy/lav temperatur, produksjonsfeil, ytre påkjenninger eller at batteriet ble overladet eller tappet for mye. Hvis du er interessert i kjemien bak noe av dette kan du titte her hvor det står ganske enkelt forklart. Nå snakker jeg altså om batterier som er tydelig oppblåst, ikke de som har økt noen få prosent i tykkelse og går ned igjen når de får kjølt seg ned etter bruk. Her kan du også se hvordan det gikk med en som brukte et batteri som hadde blåst seg opp litt. Her står det også mye bra. Og den svært brannfarlige og giftige gassen som gjør batteriet oppblåst er heller ikke mye å spøke med:
                              "The U.S. Navy NSWC Crane Division also analyzed gases evolved from vented Lithium-ion cells. These large capacity cells (51 Ah and 350 Ah) were subjected to abusive overcharge while contained in a known free volume. Specific sampling techniques were used to analyze organic components (i.e., hydrogen fluoride) evolved from these cells.

                              Important findings indicated that organic compounds released from a vented Lithium-ion cell are a hazard and can cause short and long term health problems. Under abuse conditions, levels of hydrogen fluoride from the vented cells are toxic. Gases stemming from an abused Lithium-ion cell should never be inhaled or absorbed into the skin because of the toxic effects of hydrogen fluoride.

                              Lithium-ion venting in an enclosed space results in multiple hazards. This can include fire, explosion and gassing. "
                              http://www.rcgroups.com/forums/showt...p?t=1258876#10
                              Og som det står på den ene siden jeg linket til, som nok er poblemet ditt:
                              "Hitting 150F (65,6C) results in significant metallic lithium generation, which as we can see from above is a major cause of puffing and cell destruction."
                              At batteriet sveller litt akkurat under bruk er ikke veldig unormalt, men helt optimalt er det ikke. Dersom det ikke går ned igjen etter bruk, bør man være skeptisk til å bruke det.
                              Team RC Companiet - Minicupen.no
                              VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X