Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppblåst lipo går ned igjen eller ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det batteriet jeg har som må ha blåst seg har gått ned igjen og såvidt jeg kan bedømme aldri vært i nærheten av slike temperaturer. Det har aldri vært noe problem å holde det i hånda rett etter bruk, noe som ville vært en meget ubehagelig opplevelse ved 65 grader celcius.
    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

    Comment


    • #17
      hvordan finne ut strømtrekket?

      Originally posted by >Jonas< View Post
      Da må du lese en gang til, står forklart der hvorfor det blåser seg opp. Stikkordet er gass.

      Og som det står på den ene siden jeg linket til, som nok er poblemet ditt:
      "Hitting 150F (65,6C) results in significant metallic lithium generation, which as we can see from above is a major cause of puffing and cell destruction."
      At batteriet sveller litt akkurat under bruk er ikke veldig unormalt, men helt optimalt er det ikke. Dersom det ikke går ned igjen etter bruk, bør man være skeptisk til å bruke det.
      Takk for info, skjønner jeg riktig så er det gass som dannes slik at batteriet blåser seg noe opp, i mitt tilfelle så er det gassen som gjør at plastikken hovner opp litt utenpå og man kan da klemme plastikken på batteriet mot batteriet og dette føles mykt akkurat som det skulle vært luft mellom plast og batteripakken når dette skjer?

      Trodde først at det bare var plastikken som kanskje utvidet seg pga varmen når det så ut som det bare var plasten som var blåst opp/utvidet seg da det kan trykkes ned slik at man kjenner selve batteriet under luftlommen mellom plastikken å det harde batteriet.

      Det blir helt flatt å normalt bare noen få minutter etter kjøring når det får kjølt seg ned så da går jeg ut i fra din forklaring at dette kan trygt brukes og det ikke er noen grunn til og punktere det.

      Jeg leste forresten lipo FAQ tråden din mye fin info der men jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut dette med strømtrekk fra båten.

      Du skrev at man tar effekt = spenning multiplisert med strøm.
      Jeg har 2080kv motor å en 80A regulator som kjøres på 14.8v batteri. Hvordan skal jeg kunne finne ut dette? Jeg finner bare ut turtallet at det blir 2080kvx14.8v som blir 30784rpm. Men hvordan skal jeg finne ut strømtrekket?
      Last edited by raybenz; 4 September 2013, 11:01.

      Comment


      • #18
        Battericellene er tette, dekket av en tynn folie. Gassen sliper ikke ut, dermed blåser den seg opp. Plasten rundt er bare for å holde cellene sammen og til beskyttelse.

        Angående strømtrekk så må du nesten se om du finner ut hva motoren er oppgitt til. Ellers så kan de jo måles med det rette utstyret. Hvilke batterier har du?
        Team RC Companiet - Minicupen.no
        VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

        Comment


        • #19
          http://www.amainhobbies.com/product_...=Product-Feeds dette er motoren, står bare at det er 2080kv.. Må det avansert å dyrt verktøy til for og måle strømtrekket?

          Jeg skal prøve den med et rapicon 4s 4400mh 25c i kveld å sjekke tempen, dette skal da gi 20A mere enn det andre batteriet.
          Siden batteriet blåser seg ned igjen så regner jeg med at det kan fint brukes senere på et annet kjøretøy som trekker mindre strøm som da holder det kjøligere.

          Vi var inne på om det kan ta skader på esc og motor, kan det ha tatt skader på esc av å ha brukt dette batteriet? Esc ble målt til 31c og batterikontakten var ikke varm selvom batteriet var ganske så varmt.

          Hvis et lipo batteri blåser seg opp men går tilbake etter noen minutter så er det fult brukbart/ ufarlig å bruke? men faren er hvis det ikke går tilbake igjen? Og er det egentlig ganske vanlig at et lipo batteri kan blåse seg opp etter bruk for og så gå tilbake?
          Blir jo dårlig med luft på batteriet og når det sitter i båt.

          Comment


          • #20
            Du får f.eks. denne hos Hobbyking som ikke koster all verden. Kobles da inn mellom batteri og ESC.
            Hobbyking - the world's No1 Online Hobby Store. We stock a huge selection of RC products from Planes right through to Drones and all accessories. Visit Us Today.


            Så lenge ESCen takler den strømstyrken som går igjennom og ikke blir for varm, så er det neppe noe fare med den. Det er nok batteriet ditt som rett og sett sliter med å levere nok strøm. Ikke alle batterier lever opp til det de er oppgitt til av spesifikasjoner heller. At batteriet sveller under bruk er nok et tegn på at du er i grenseland. Har du et batteri som er godt innenfor av det som kreves av motoren, så skal det hverken bli varmt eller svelle/blåse seg opp.
            Team RC Companiet - Minicupen.no
            VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

            Comment


            • #21
              Takk for tipsene

              Takk for tipsene

              Prøvde nå et rapicon 4400mh 4s 25c som skal gi 20A mere enn det som ble 65 grader å nå ble temperaturen 55 grader rett etter bruk.
              Ikke noe tegn til å blåse seg opp eller noe, gikk fint og holde det i hånden uten at man kjenner det svir

              55 grader er jo et stykke unna 40 som du nevner er mere normalt men føler det er tryggere å bruke dette batteriet ihvertfall.
              Butikken sier at det aldri vil trenge mere strømtrekk en hva dette batteriet kan levere så da får jeg stole på det.

              Comment


              • #22
                Båt er det stort sett høyt strømtrekk på å ville vurdert noe større enn hva du bruker nå.
                Rasmus Fauske
                http://www.rc-batteri.no
                TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

                Comment


                • #23
                  ja sant det, kommer til å bruke dette da det ikke blåser seg opp og holder seg til rundt 55 grader, men neste batteri skal helt klart bli enda kraftigere, problemet her er bare at det er marginalt med plass, dem batteriene med riktig mål har som regel ikke noe over 25c..

                  Comment


                  • #24
                    Se i så tilfelle etter batteri av høyere kvalitet. C rating på ett merke har ingen ting med ratingen på ett annet (uheldigvis)
                    Rasmus Fauske
                    http://www.rc-batteri.no
                    TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

                    Comment


                    • #25
                      Batteri

                      Ja, må nesten bare kjøpe med høy c og håpe at det leverer det som er oppgitt da det står ofte at c rating som regel ikke stemmer med det som står på batteriet.
                      Kjøres ikke det 4400 mh på 25c for hardt over lang tid så er det ca 40 grader
                      Last edited by raybenz; 8 September 2013, 10:18.

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X