Announcement

Collapse
No announcement yet.

spm ang batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spm ang batteri

    Hei,har noen spm ang batteri saken er att jeg fikk ett helikopter med en enkel idiotisk lader som fulgte med og med denne laderen så skal jeg bruke balanse pluggen for og ladde opp noe jeg ikke liker og det tar lang tid og lade opp med denne medfølgende lader og jeg vil bruke min egen lader,på laderen min står det att den kan lade li-on batteri men finner ikke det programme så skal jeg bare sette den i program lipo og lade? også lurte jeg på hva forskjellen er på li-on,lipoly og lipo batterier? Enda ett spm kan jeg bruke 2cellers lipo på helikopter selv om det fulgte med li-on 7,4v batteri pakke?

  • #2
    Jeg er meget fersk, innen RC- og utstyr. Men jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan, så rett meg gjerne - om noe er feil.

    For det første:
    Li-poly og Li-po er det samme. Altså Li-po er det riktige benevnelsen, ihht på folkemunne, ikke Li-poly - da heller er mer korrekt å si Li-polymer.
    Li-po er forkortelse for Li-Polymer, som igjen er en forkortelse av Lithium-ion polymer.

    Så over til forskjellene mellom Li-ion og Li-po:
    Dette er stort sett samme batterier. Li-po er tynnere og lettere, men Li-ion har en høyere energitetthet. Derav kan Li-po være et sikrere alternativ til Li-ion batterier, pga av en lavere energitetthet.

    Li-ion har en høyere intern motstand, slik at den yter en tregere strømtrekk (discharge rate) og en lavere strømstyrke (Ampere).
    Li-po har en mindre intern motstand, slik at den kan yter en raskere strømtrekk (discharge rate) og høyere strømstyrke (Ampere). Har sikkert hørt om denne "C"-rating. Altså finner man Li-po batterier opptil 65C (143A strømtrekk) med en burst rate på 130C (286A strømtrekk).
    F.eks. som denne http://www.hobby24.no/?PageID=25013&ItemID=22365

    Litt usikker på hvor lurt det er å lade et Li-ion på et Li-po modus. Viktigste er vel å lade Li-ion batteriet med en mye lavere strømstyrke (Ampere), enn man gjør på et Li-po batteri..? Rart at du ikke har Li-ion modus på laderen...

    Comment

    (RS) Radiostyrt.no Statistics

    Collapse

    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
    Welcome to our newest member, Erik-M.
    Working...
    X