Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imax B6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Imax B6

    Hei,

    Jeg har en Imax B6 og 2 stk 7,2V NIHM batterier til en RC bil. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har den store kunnskapen om lading og elektronikk. Håper derfor dere kan hjelpe meg litt.

    Batteriene er som følger:
    1. 1800 mAh batteriet setter jeg på med lading på 1,8V
    2. 3600 mAh batteriet setter jeg på med lading på 3,6V

    Per definisjon så skal da disse batteriene bruke 1 time til full ladning?

    Utfordringen jeg har er at spesielt 3600 mAh batteriet kun fungerer i 1 minutt før bilen reduserer hastigheten betraktelig. Jeg har mer kjøretid på 1800 mAh batteriet. 3600 batteriet "timer ut" veldig fort når jeg lader med Imax B6, dvs at jeg får beskjed om at det er fulladet. Det må derfor være noe jeg gjør galt med ladningen...

    Imax B6 laderen synes jeg ikke akkurat er selvforklarende. Jeg kunne derfor ønsket å få noen tips om hvordan jeg best skal stille inn batteri 1. og 2. slik at jeg får brukt RC bilen best og lengst mulig.

    Bilen jeg kjører med er en HSP Brontosaurrus med børstmotor. Jeg lurer også på hvor lang kjøretid jeg kan forvente på hhv batteri 1. og 2. når disse er ladet på riktig måte.

    Alle tips tas i mot med takk
    Last edited by Lysholm; 30 March 2014, 20:08.

  • #2
    Imax B6

    Hei,
    Batteri nr.2, får du ladet det helt opp til 3600mAh? Hvis ikke, kjør X antall sykluser (lad opp og ut) helt til du får det opp til 3600.
    living in the fast lane

    Comment


    • #3
      Ingen anelse. Hvordan lader jeg det ut? Kjører bilen tom? Ser at jeg har en mulighet på laderen for utlading, men vet ikke hvordan jeg bruker dette.

      Hvor ser jeg på laderen hvor mye jeg har fått ladet opp?

      Comment


      • #4
        Er disse batteriene:


        Slik er laderen:


        Dette er tagen på bilen:

        Comment


        • #5
          Er forøvrig slik kontakt på batteriene om det betyr noe:

          Comment


          • #6
            Imax B6

            Du trenger ikke å lade ut med bilen. Laderen har program for utladning. Under NiMH ,bla deg frem til cycle programmet. Der kan du også angi hvor mange ganger du ønsker å lade opp og lade ut batteriet ( husk dette tar tid, da utlading foregår med max. 1A). Under 8.80V (på der ene bildet) ser du hvor mye du har ladet opp. Hvis du velger cycle 2 ganger bør den lade opp til et høyere tall. Håper dette hjelper deg på vei.
            Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1396212920.661642.jpg
Views:	1
Size:	61.4 KB
ID:	782677
            living in the fast lane

            Comment


            • #7
              Tusen takk

              Comment


              • #8
                Merkelig. Satte laderen opp med lading og utladning med 4 seanser på 3600 batteripakken. Den stoppet tydeligvis etter 1 seanse med dette resultatet:


                Noen som kan forklare...??

                Comment


                • #9
                  Når jeg prøver en dischagre/charge nå så starter utladingen med etter kort tid kommer "DRY" opp. Hva betyr det?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Lysholm View Post
                    Merkelig. Satte laderen opp med lading og utladning med 4 seanser på 3600 batteripakken. Den stoppet tydeligvis etter 1 seanse med dette resultatet:


                    Noen som kan forklare...??

                    Her har den timet ut på tid, som er per default satt til 120 min. Dette kan justeres opp.
                    living in the fast lane

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Lysholm View Post
                      Når jeg prøver en dischagre/charge nå så starter utladingen med etter kort tid kommer "DRY" opp. Hva betyr det?
                      kan ikke huske at jeg har sett DRY før men dette er tørre batterier, mulig det har noe med det å gjøre. Fortsetter lader videre eller stopper den?
                      living in the fast lane

                      Comment


                      • #12
                        Takk. Vet du hva "DRY" betyr?

                        Comment


                        • #13
                          Nei, dessverre.
                          living in the fast lane

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X