Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner trenger litt hjelp -> NiMh batteri og lading

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nybegynner trenger litt hjelp -> NiMh batteri og lading

    Hei,

    trenger litt bistand her, har ikke holdt på med RC på snart 10 år, og da gikk det mest i nitro. Kjøpte en HPI Mini Recon rc bil til guttungen til jul. Kjøpte meg samtidig en SkyRC B6AC+V2 lader, da planen er å få i gang noen gamle fly jeg har liggende.

    Jeg har lest bruksanvisningen på laderen opp og ned, men ser at jeg mangler litt grunnleggende kompetanse på batterier;

    I ladeprogrammet for NiMh batterier er det ingenting om å stille inn celler og spenning, slik det eksempelvis er på programmet for LiPo; er det fordi det ikke trengs ved lading av NiMh?
    Er det meningen at laderen selv på ett tidspunkt skal forstå når batteriet er fullt og så kutte?? jeg googlet ett eller annet en gang om at en NiMh celle skulle ha rundt 1.4V når det var fullt.... det blir i tilfelle 8.4V .... så jeg har aldri turt å la det stå på lengre enn til rundt 8.5V... hehe. skal jeg bare la det lade til laderen sier ifra?

    og ett siste dumme spørsmål; laderen som fulgte med bilen står at gir 0.3A. Har derfor konsekvent brukt 0.3A på "nyladeren".... var originalladeren på 0.3A fordi den skulle være billig, eller fordi det er "OK strøm å lade batteriet på"? ... det jeg spør om er egentlig om jeg bør/kan/det er helt ok å lade batteriet med høyere strøm for at gutten skal slippe å vente


    nei vent, jeg har enda ett dumt spørsmål;

    Jeg skal bestille ett ekstra batteri til bilen... men stusser da over det jeg leser her;

    "Batteri til HPI MiniRecon på hele 1600mah. Orginalpakken er på 1100mah. OBS Dersom du kjører med større batteripakker enn det som er orginal til Mini Recon, må man være ekstra nøye med å sjekke at motor ikke blir for varm. Ta flere pauser for å la motor kjøle seg."

    ......Hvorfor vil ett batteri med mer mah føre til meir varmgang? trodde i utgangspunktet det bare holdt seg lengre?
    Om dette spørsmålet krever en lang avhandling for å forklare; bare dropp det. hehehe, bare svar "ja, det er riktig" eller "nei, der har elefun bomma litt".


    Br,
    Tommy

  • #2
    Det jeg hadde vurdert om bilen har LVC er å kjøpe noen små lipo batteri, i hvertfall om guttungen er så gammel at han forstår at en må gi seg når bilen dabber av og ikke bare kjøre litt til.

    med 1600 kjører du litt lenger og dermed får noe høyere temperatur siden den øker underveis under kjøringen. Men normalt sett burde det ikke være et stort problem. Og om en skulle senere svi motoren så koster ikke det å bytte til ett enkelt børsteløst oppsett så mye. Kommer selvsagt ann på brukeren og at en velger ett oppett som ikke er veldig overmotorisert så en øker slitasjen ellers så mye.

    Gjort det selv på en slik liten modell og virker veldig bra, blir mer gøy for far også da

    Ang ladestrøm så ville jeg holdt meg rundt 0.6A (ca. 0.5 x effekten på bateriet). Bytter du til lipo kan du lade med 2-3 ganger effekten av bateriet og ladetiden blir dermed vesentlig mer behagelig.
    Rasmus Fauske
    http://www.rc-batteri.no
    TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

    Comment


    • #3
      Hey,

      Takk for konstruktive og gode innspill.

      Men hva med sporsmalene knyttet til lading av NiMh ift spenning og bruk av laderen? Har du noe greie pa det?

      Mvh,
      Tommy


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Last edited by cobsen; 2 January 2017, 22:17.

      Comment


      • #4
        Heisann!

        Det går helt fint å lade NiMh- batterier ved 1C. 1C tilsvarer 1 x kapasiteten til batteriet. Ved 1C, uavhengig av kapasitet (mAh), vil batteriet ta en time å lade (litt avhengig av hvor mye reststrøm som er på batteriet). Jeg kjenner ikke til den laderen du bruker, men min sier ifra og kutter strømmen når batteriet er ferdig ladet.

        1C for et NiMh- batteri på 1100 mAh = lading ved 1,1A i en time (dersom batteriet er helt utladet). 1C for et batteri med 1600 mAh tilsvarer lading ved 1,6A i en time, osv. Jeg vet at noen også lader NiMh batterier ved 2C (dobbel ladekapasitet på en halv time, for et 1100 mAh batteri tilsvarer det lading ved 2,2A i en halv time), men dette er ikke noe jeg ville gjort hver gang ihvertfall. Det er en grei tommelfingerregel at NiMh- batterier ikke bør lades mer enn maks 1C. Lipo- batterier derimot kan lades ved opp mot 5C, avhengig av type og merke batteri.

        Jeg har også kjøpt HPI MiniRecon til min eldste datter, men må vel innrømme at far har brukt den vel så mye som dattera. Morsom liten bil.Jeg lader den alltid ved 1C, uten problemer. Dersom du har en lader som ikke kutter strømmen når batteriet er ferdig ladet, bør du kjenne på temperaturen på batteriet ved ujevne mellomrom under ladingen. Det er normalt at NiMh batterier, i motsetning til Lipo batterier, blir varme når de er ferdig ladet. Blir batteriet glovarmt derimot, har du overladet det.

        Comment

        (RS) Radiostyrt.no Statistics

        Collapse

        Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
        Welcome to our newest member, Erik-M.
        Working...
        X