Hei,
trenger litt bistand her, har ikke holdt på med RC på snart 10 år, og da gikk det mest i nitro. Kjøpte en HPI Mini Recon rc bil til guttungen til jul. Kjøpte meg samtidig en SkyRC B6AC+V2 lader, da planen er å få i gang noen gamle fly jeg har liggende.
Jeg har lest bruksanvisningen på laderen opp og ned, men ser at jeg mangler litt grunnleggende kompetanse på batterier;
I ladeprogrammet for NiMh batterier er det ingenting om å stille inn celler og spenning, slik det eksempelvis er på programmet for LiPo; er det fordi det ikke trengs ved lading av NiMh?
Er det meningen at laderen selv på ett tidspunkt skal forstå når batteriet er fullt og så kutte?? jeg googlet ett eller annet en gang om at en NiMh celle skulle ha rundt 1.4V når det var fullt.... det blir i tilfelle 8.4V .... så jeg har aldri turt å la det stå på lengre enn til rundt 8.5V... hehe. skal jeg bare la det lade til laderen sier ifra?
og ett siste dumme spørsmål; laderen som fulgte med bilen står at gir 0.3A. Har derfor konsekvent brukt 0.3A på "nyladeren".... var originalladeren på 0.3A fordi den skulle være billig, eller fordi det er "OK strøm å lade batteriet på"? ... det jeg spør om er egentlig om jeg bør/kan/det er helt ok å lade batteriet med høyere strøm for at gutten skal slippe å vente
nei vent, jeg har enda ett dumt spørsmål;
Jeg skal bestille ett ekstra batteri til bilen... men stusser da over det jeg leser her;
"Batteri til HPI MiniRecon på hele 1600mah. Orginalpakken er på 1100mah. OBS Dersom du kjører med større batteripakker enn det som er orginal til Mini Recon, må man være ekstra nøye med å sjekke at motor ikke blir for varm. Ta flere pauser for å la motor kjøle seg."
......Hvorfor vil ett batteri med mer mah føre til meir varmgang? trodde i utgangspunktet det bare holdt seg lengre?
Om dette spørsmålet krever en lang avhandling for å forklare; bare dropp det. hehehe, bare svar "ja, det er riktig" eller "nei, der har elefun bomma litt".
Br,
Tommy
trenger litt bistand her, har ikke holdt på med RC på snart 10 år, og da gikk det mest i nitro. Kjøpte en HPI Mini Recon rc bil til guttungen til jul. Kjøpte meg samtidig en SkyRC B6AC+V2 lader, da planen er å få i gang noen gamle fly jeg har liggende.
Jeg har lest bruksanvisningen på laderen opp og ned, men ser at jeg mangler litt grunnleggende kompetanse på batterier;
I ladeprogrammet for NiMh batterier er det ingenting om å stille inn celler og spenning, slik det eksempelvis er på programmet for LiPo; er det fordi det ikke trengs ved lading av NiMh?
Er det meningen at laderen selv på ett tidspunkt skal forstå når batteriet er fullt og så kutte?? jeg googlet ett eller annet en gang om at en NiMh celle skulle ha rundt 1.4V når det var fullt.... det blir i tilfelle 8.4V .... så jeg har aldri turt å la det stå på lengre enn til rundt 8.5V... hehe. skal jeg bare la det lade til laderen sier ifra?
og ett siste dumme spørsmål; laderen som fulgte med bilen står at gir 0.3A. Har derfor konsekvent brukt 0.3A på "nyladeren".... var originalladeren på 0.3A fordi den skulle være billig, eller fordi det er "OK strøm å lade batteriet på"? ... det jeg spør om er egentlig om jeg bør/kan/det er helt ok å lade batteriet med høyere strøm for at gutten skal slippe å vente
nei vent, jeg har enda ett dumt spørsmål;
Jeg skal bestille ett ekstra batteri til bilen... men stusser da over det jeg leser her;
"Batteri til HPI MiniRecon på hele 1600mah. Orginalpakken er på 1100mah. OBS Dersom du kjører med større batteripakker enn det som er orginal til Mini Recon, må man være ekstra nøye med å sjekke at motor ikke blir for varm. Ta flere pauser for å la motor kjøle seg."
......Hvorfor vil ett batteri med mer mah føre til meir varmgang? trodde i utgangspunktet det bare holdt seg lengre?
Om dette spørsmålet krever en lang avhandling for å forklare; bare dropp det. hehehe, bare svar "ja, det er riktig" eller "nei, der har elefun bomma litt".
Br,
Tommy
Comment