Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo til HPI RS4 Sport 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo til HPI RS4 Sport 3

    Hei sann.

    Jeg kjøpte i går en HPI RS4 Sport 3 Flux RTR Falken Porscge 911 GT3, og denne ble sendt til meg i dag.
    Derfor lurte jeg på, jeg ønsker å benytte LiPo batteri til denne bilen, hvilket lipo batteri bør jeg kjøpe? Tenkte kanskje å gå for LiPo S3? eller? Og hvilken lader bør jeg gå for?
    Hvor bør dette evt kjøpes, hvilke sider er å anbefale?

    Kjørte en del rc bil for et par år tilbake, men har glemt alt jeg hadde lært ang batterier, osv.
    Så setter veldig pris på om noen kan hjelpe meg med valg av batteri, osv



  • #2
    Originally posted by lasse_hansen
    Hei sann.

    Jeg kj�pte i g�r en HPI RS4 Sport 3 Flux RTR Falken Porscge 911 GT3, og denne ble sendt til meg i dag.
    Derfor lurte jeg p�, jeg �nsker � benytte LiPo batteri til denne bilen, hvilket lipo batteri b�r jeg kj�pe? Tenkte kanskje � g� for LiPo S3? eller? Og hvilken lader b�r jeg g� for?
    Hvor b�r dette evt kj�pes, hvilke sider er � anbefale?

    Kj�rte en del rc bil for et par �r tilbake, men har glemt alt jeg hadde l�rt ang batterier, osv.
    S� setter veldig pris p� om noen kan hjelpe meg med valg av batteri, osv

    Giring og motor bestemmer antall celler.

    Er det en standard rtf så kommer den med anbefaling, ofte så er en del biler for raske på 3s så blir vanskelige å kontrollere om en skal ha litt presisjon også.

    Anbefaler å prøve begge deler.

    Er du på litt budsjett så kjøp skyrc lader el.l Er budsjettet litt friere så se på icharger, revolectrix m.m. Du finner dei fleste i norge

    Sent from my aosp_potter using Tapatalk

    Rasmus Fauske
    http://www.rc-batteri.no
    TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

    Comment


    • #3
      Sto på hpi siden at man kan bruke LiPo S2 og S3. Er det noen forskjell på lipo S3 batterier? Evt hvilket lipo s3 batteri bør jeg gå for? Lader så blir det nok icharger eller noe sånt tenker jeg, ellers var jeg fornøyd med skyrc laderen jeg hadde før.

      ser lipo batterier har betegnelsen 20C, 30C osv, hva menes med dette?

      hvilke nettbutikker gjelder nå om dagene da?
      Last edited by lasse_hansen; 30 July 2017, 00:27.

      Comment


      • #4
        2S er 7.4v og 3S er 11.1v, mao vil bilen gå ca. 50% raskere med en ekstra celle. Noen biler vil passe med det og andre ikke, det må en nesten bare prøve seg fram med.

        elefun er vel den som er størst på bil pr i dag og har bredest utvalg men du finner mangen gode leverandører i norge. Fra mindre butikker som rc-batteri.no (som jeg driver) og andre som har mer rettet mot bil som samirc, rc-shop.no osv osv.

        Antall C er hvor fort du kan lade ut batteriet, teoretisk sett kan 10C lades ut med 10 ganger kapasiteten til batteriet, dvs har du ett 5000mAh batteri på 10C så kan du belaste det kontinuerlig med 50A. 20C det dobbelte osv. Det er ingen standardisert måte å sette C ratingen så den vil variere litt mellom merkene. I bil trenger du normalt sett ikke mer enn en god 30C pakke.
        Rasmus Fauske
        http://www.rc-batteri.no
        TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

        Comment


        • #5
          Takk for nyttig lesning, jeg skjønner ikke stort av disse batteriene. Men etter hva jeg har skjønt, så kan bilen jeg har kjøpt bruke både lipo 2s og 3s. Si ifra hvis jeg tar feil? For jegnforstår ikke så mye av dette med batteri osv. Har prøvd å lest meg opp, men forsatt like grønn.

          Setter utrolig stor pris på hjelp jeg får her inne. Fikk bilen idag og på esken der så står det: minimum LiPo 30C 3500mAh.
          gjelder dette både lipo 2s og 3s tru?

          hva er f.eks forskjellen på et batteri med 30C kontra et på 65C?

          mAh er hvor lenge man kan kjøre, eller brukstid på batteriet?

          og kan jeg bruke dette 2S batteri jeg kjøpte til min bil? Og kan man bruke Lipo 2S og 3S annhvergang i bilen? Eller er det dumt?

          jeg kjøpte nå nettopp, er dette et greit batteri og grei lader:

          SkyRC S60 220V 2-4S Lader 60W
          2s 5300mAh 65C Gens Ave Black Hardcase Deans

          Comment


          • #6
            Antall celler bestemmer maks hastigheten, ville kjøpt 2 og 3s og testet hva du likte før du kjøpte flere i antall.

            Du kan bytte mellom som du vil.

            Forskjellen på c rating er opplevd punch, siden høyere c rating kan lade ut batteriet fortere.

            Sent from my aosp_potter using Tapatalk

            Rasmus Fauske
            http://www.rc-batteri.no
            TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

            Comment


            • #7
              Så hvis jeg da forstår deg rett, så kan jeg kjøre kortere på et C65 batteri, enn med C30? Pga opplevd punch er høyere når jeg bruker C65?

              Kan bilen min kjøres på hvilket som helst S2 og S3 batteri? Grunnen til at jeg spørr er at det står minimum C30 3500mAh på en sånn liten lapp på esken
              Last edited by lasse_hansen; 31 July 2017, 22:44.

              Comment


              • #8
                Det står minimum det så du ikke skal overbelaste det. Så ja hva som helst i grunn.

                Ang kjøretid så nja, men får du vesentlig dårligere kjøretid med 65c så er 30c batteriet veldig dårlig. Eneste ulempen med høyere c rating er høyere vekt og litt mer sensitivt for storage lading. Men det bør du uansett få som vane så ikke batteriet blir liggende helt tomt eller helt oppladet over flere dager.

                Sent from my aosp_potter using Tapatalk

                Rasmus Fauske
                http://www.rc-batteri.no
                TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

                Comment


                • #9
                  Når det står minimum C30 3500mAh, vil det ikke si at det bør være høyere enn det? Høyere vil jo overbelaste? Eller misforstår jeg nå?

                  men når det står LiPo minimum C30 3500mAh, gjelder det da både S2 og S3 batterier?

                  Comment


                  • #10
                    Så du ikke overbelaster batteriet.

                    Du kan fint bruke 3500-5500 2 og 3s så lenge dei fysisk har plass

                    Sent from my aosp_potter using Tapatalk

                    Rasmus Fauske
                    http://www.rc-batteri.no
                    TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

                    Comment


                    • #11
                      Så det er det som menes med minimum C30 3500mAh? Så jeg kan i praksis dytte inn hvilket som helst S2 og S3 batteri inni bilen, så lenge det får fysisk plass, og de er C30 3500mAh eller mer???

                      Neste spørsmål er da:
                      Lønner det seg egentlig å kjøpe et C30 5000mAh batteri eller C65 5000mAh batteri f.eks?

                      Comment


                      • #12
                        Ja og ja. Så lenge 30c utgaven er av OK kvalitet

                        Sent from my aosp_potter using Tapatalk

                        Rasmus Fauske
                        http://www.rc-batteri.no
                        TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

                        Comment


                        • #13
                          Toppers, da skjønte jeg ihvertfall litt mer

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X