Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sammenfatning av Elektromotorer / ESC / gir

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sammenfatning av Elektromotorer / ESC / gir

    Kilder: Dette forumet! | Moment og fart til DC motor | Børsteløse DC motorer | Børste DC motorer | ESC - Elektronisk Speed Controller | RC Universe | RC Wiki | Cogging i DC motor | Wiki Gear


    Oppsummering:
    Motorer Brushed / Brushless, ESC - Fartskontroller, Gir / Pinions


    Hvis man skal kjøpe noe i dag så har man et hav av forskjellige ting å velge i. Ikke alltid like lett å finne det man egentlig leiter etter når man kanskje til og med ikke helt veit hva man leiter etter.

    Jeg tar utgansgpunktet i noe jeg selv kjenner og det er tanks og biler. Prinsippene blir de samme for båter og fly, men det blir nok andre kriterier for å velge hvilket oppsett som passer det du skal bruke det til.

    Når man skal kjøpe RC-utstyr i dag, så kan det veldig ofte kommer helt ferdig sammenskrudd og du bare lader batteriene og kjører eller flyr. Men av egen erfaring, så holder det en liten stund, før man får lyst på mere kraft / mindre kraft, raskere / saktere, høyere / lavere og sånn går verden videre, man får lyst til å prøve et annet oppsett og så må man ut og:

    a) kjøpe alt og prøve selv
    b) spørre og grave om alt som man ikke veit hva heter en gang for så kanskje ende opp med å kjøpe det man ikke burde kjøpt
    c) en kombinasjon av både a) og b)
    d) sette seg realistiske mål og finne ut hva man ønsker, for så å sammenligne med andre, slik at man kjøper noe som faktisk er i nærheten av det man hadde lyst på, slik at man ikke anskaffe alt på en gang.

    Har et lite håp om at min metode ( c ) kanskje kan hjelpe noen andre som lurer. Det er så mange av dere der ute som veit alt dette, mensom holder det tett inntil brystet for så å si "Det visste jeg vel, kunna ha sagt det til deg hvis du bare hadde spurt!"

    Uansett....

    For å kunne kjøre en tanks eller et fly, eller en bil som er elektrisk, så trenger man utrolig ofte:
    • Sender
    • mottaker
    • kjøretøy
    • batterier
    • servo(er)
    • fartsregulator(er)
    • pågangsmot

    Det jeg skal ta opp litt her er kun hvordan f.eks. bilen din kan få mere kraft eller gå fortere. Ikke at du har kjøpt feil bil!


    Generelt motorer:

    Benevnelsene på motorer kan inneholde en benevelse på hvor mange ganger viklingene er viklet.
    2x20 betry at det er en 20T dobbel, da bruker man tynnere kobbertråder i forhold til hvis man kun hadde 1x20. Man kan få flere forskjellige typer som singel(1), dobbel(2), trippel(3), osv, som alle har forskjellige egenskaper. Det påstås at man ikke merker så stor forskjell mellom double og f.eks. quad for menigmann, men det er stor forskjell på 1 od de andre.
    Man bruker winds for å få fysisk plass til ledningene. Det er lettere å plassere inn 4 tynne ledninger enn 1 veldig tykk. De 4 tynne ledningene vil ikke tåle mer enn f.eks. det antall A som en tykk gjør. Men det vil være lettere å plassere 4 tynne enn 1 tykk, noe som kan gjøre at f.eks. en 9T quad motor vil være vesentlig bedre og mykere i oppstart enn det en 9T singel motor er.

    Det spiller ingen rolle for fartskontrolleren din på antall winds som er i motoren. Men pass på anall Turns.
    Man får bedre kraft med høye Turns og få Winds, men man får mye høyere hastighet med få Turns og mange Winds


    Brushed motor:

    Det er en DC motor som har magneter i kassa og en rotor med viklinger på. For å rotoren til å virke som en elektromagnet, så trenger man å få tilført strøm. Dette gjøres ved at man kobler strøm på børstene som overfører elektrisitet over til det roterenede ankeret.




    Brushless motor:

    Det er DC motor som har magneter på rotoren og viklingene til elektromagnetene i kasse. Da slipper man å måtte overføre elektrisitet til rotoren da den kun inneholder magneter.
    Akkkurat hva som roterer på en Brushless motor avhenger av om det er en inrunner eller outrunner. Inrunner, da står kassa stille. Outrunner, da står rotor stille. Dette medfører som regel kun forskjeller for måten man fester motoren på. Fly med propell i nesa, så er det letteste å bruke Outrunner. For biler som gjerne har en girkasse å koble seg til, så er det best om rotoren går rundt og du kan feste motoren til girkassa.

    Alle børsteløse motorer har minst 3 ledninger. De som har sensor har også en kabel med mange små ledninger i tillegg. Motorer med 2 ledninger må være vanlig børstemotorer!
    På de fleste motorer og regulatorer står det i tillegg hvilke kabler som skal kobles hvor. F.eks. A på regulator mot A på motor.

    Sensoren holder styr på hvor rotoren er og kan levere startstrøm til de rette viklingene, slik at man ungår cogging/hakk i motoren.

    Det finnes flere måter og koble disse motorene på innvendig, men så dypt gidder jeg ikke gå. Dette gjelder DELTA eller Y-oppsett osv.

    Inrunner med gir:


    Outrunner:


    En outrunner har en større rotationsflate mellom magneter og viklinger enn en inrunner og det gir bedre kraft. Samt at man lettere via ESC og sensorer kan styre hvilke viklinger som skal ha startstrøm, slik at Cogging ikke oppstår.


    ESC - Electronic Speed Controller:

    Når det gjelder ESC'ene, så må man kjøpe ESC som er beregnet for den type motor man skal bruke.
    • Børstemotor - ESC beregnet for Børstemotor
    • Børsteløs motor - ESC beregnet for Børteløs motor.
    • Det finnes ESC som takler begge deler.
    • Samme type ESC for Inrunner eller Outrunner.



    Derfor må man planlegge litt. Siden det vil medføre enten økte utgifter eller brente deler hvis man velger feil.
    Fremtiden ser absolutt ut til å velge børsteløst, både motor og ESC. Så om du gjør det eller ikke, avhenger som regel av penger og hva du skal bruke den til.

    En ting man definitivt må legge merke til er at for ESC oppgitt i antall T, så må motoren den skal drive ha en høyere T-verdi enn det ESC'n har.

    Ved Lave T-verdier på ESC så kan man sette inn raske motorer, men husk at girene dine kan utgjøre så stor motstand at motoren brenner opp. Så man burde ikke gjøre for store endringer kun på motor uten å tenke på giret.

    En annen ting er jo at ved Lav T-verdi på motor og lav T-verdi på ESC, så vil den trekke MYE strøm ffra batteriene og da kan det hende at du burde vurdere noe annet en Tamiya-plugger. Deans kontakter har bedre flate og kan overføre mere A uten å "brenne opp".


    Fordeler / Ulemper:
    Børstemotor
    - Større vedlikehold, da børstene slites.
    - Dårligere utnyttelse av strømmen.
    - Billigere.
    - Billigere ESC.

    Børsteløse motor
    - Mindre vedlikehold, ingen såkalte slitedeler.
    - Bedre utnyttelse av strømmen.
    - Driftsikre.
    - Dyrere.
    - Dyerere ESC.
    Det er også flere måter å benevne motorer på.
    400 eller 540 er gjerne størrelsen på kassa, dette sier ingenting om antall RPM eller hvor sterk den er.
    Kv er antall RPM som motoren går med pr volt den får inn, dette sier litt om hvor sterk den er, men ikke så mye.
    T er Turns, som er antall kobberviklinger inne i motoren, det sier litt om hvordan motoren er bygget opp.
    Winds er antal viklinger som har blitt viklet i parallell, slik at det kan gå mere strøm i dem og dermed høyere hastighet.

    Altså Tamiya sin standard 540 motor, sier kun noe om den fysiske størrelsen på motoren.
    En 2000Kv motor forteller deg 2 ting, at den er sterk og at den gir deg 2000 RPM pr volt du gir den, her vil batteriene vare lengre enn med høyere Kv.
    En 9000Kv motor er da ikke så sterk, men den gir deg veldig mange RPM og trekker mye strøm.
    Mens T gir deg mer eller mindre det motsatt av Kv, jo mindre turns jo mindre motstand i viklingene og motoren trekker mer strøm og den går på høyere turtall, flere turns og motoren trekker mindre strøm og går på et lavere turtall og man får mer dreiemoment.


    Så Crawlere og Tanks trenger lavt Kv-tall og et høyt T-tall, med få winds.
    Driftere vil jeg anta trenger høyt Kv-tall og et lavt T-tall, med mange winds.
    Off-Road, her vil man måtte kombinere litt, hvor man trenger både fart og kraft.

    Både Crawlere og Tanks bør ha ESC som Forover / Revers, men man kan også vurdere de ESC'ene som har bremsefunksjon, slik at hvis kjøretøyet ditt beveger seg forover og man skal ha den i reverse, så reduserer ESC'n strømmen til motoren, slik at man stopper "forsiktig" opp før den går i revers.
    Dette vil spare girene dine enormt mye belastning.

    Note1: Ikke alle ESC'r løser bremsing like bra.
    Note2: Ikke alle ESC'r takler små utslag på stikka like godt, noe som medfører "stuttering". Altså ikke jevn gange fra bunn og helt til maks hastighet.


    Best retard NoBrainer

    PS: Utrolig mye kunnskap her på dette forumet. Jeg leiter etter alt det dere har sagt før og klipper og limer litt. Klarer ikke å hjolde styr på hvem som har sagt hva, men jeg prøver å dobbeltsjekke dette opp mot annen informasjon, da internett ikke nødvendigvis inneholder BARE fasitter.
    Last edited by NoBrainer; 07-11-08, 10:45.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

  • #2
    nice! Du kan jo kansje skrive hva de ulike forkortningene står for. F.eks T=Turn

    Veldig fin guide, fint an noen tar seg tid selv om de sitter til midnatt
    Traxxas Slash 4x4, hpi E-Firestorm 10T, Team Loosi Micro-Desert-truck, Twister Bell 47

    Comment


    • #3
      Kilder: Dette forumet! | Moment og fart til DC motor | Børsteløse DC motorer | Børste DC motorer | ESC - Elektronisk Speed Controller | RC Universe | RC Wiki | Cogging i DC motor | Wiki Gear

      Her følger fortsettelsen. Håper dette er av nytte for flere enn meg


      Gir / Pinions:


      Hvordan kan man finne ut hvilken girratio man kjører?

      Generelt så er det slik at man tar antall tenner på Spur giret og deler det på antall tenner på Pinion. Så ganger man med girraten til girkassa.
      Hvis man ikke har ratio til girkassa så er det bare å begynne å regne...

      ex: 25T pinion, 75T spur og girkasseratio på 2, gir oss 75 / 25 * 2 = 6:1 altså at motoren må gå 6 ganger rundt før akslingen går rundt 1 gang.

      For girkasser så må man gjøre dette hele veien. HMMMM HER ER DET NOE FEIL.
      Pinion 20T : Spur 40T = 2 (dette tallet ganger du med G1)
      G1 15T : G2 50T = 1,67 (dette tallet ganger du med G3)
      G3 15T : G4 40T = 360 (dette tallet ganger du med G5)
      G5 40T : G6 20T = 0,00138, så tar du 1 og deler på svaret = 1 / 0,1125 = 8,89.
      Da er girratio på 1/8,89, altså at motoren må gå 8,89 ganger rundt før hjulakselen tar en hel runde.

      Når det gjelder Pinions så er det 2 ting å tenke på:
      • T = Teeth, antall tenner
      • Pitch = Avstanden mellom tennene.

      Pitch:
      Begrepet "pitch" er ei benevning for antall tenner pr tomme; altså 48 pitch betyr at det er 48 tenner pr tomme i tillegg til en konkret vinkel og avstand mellom tennene.
      På grunn av dette skal det være samme pitch mellom pinjong og kronhjul (spurgear).

      Høyere pitch, f.eks 64 kontra 32, gir større kontaktflate mellom tannhjulene, f.eks. mellom pinjong og kronhjul.
      Størst mulig kontaktflate er en fordel, da det blir mindre belastning pr tann, samt mindre støy.


      Teeth:
      Antall tenner bestemmer egentlig da hvor fort kjøretøyet ditt går. Jo færre T jo høyere hastighet. Så ofte vil man ha få T på helikopter, raske biler og båter. For crawlere, lastebiler og tanks så burde man kanskje ha mange T.


      Ved kjøretøy som trenger kraft, så burde både motor og pinion ha høye T verdier.
      Samt at pinion burde ha en høy verdi, men her kan man jo balansere litt. Det er jo tross alt motoren som har kraften, mens pionion og spur bare lager farten. Så jeg ville valgt riktig motor for formålet og heller brukt standard pinion til girkassa. Kanskje gå opp/ned på pinion kun for å få finjustert til ditt oppsett.
      Det vil bli helt likt for f.eks.helikoptere også, her vil man kanskje ha en motor med få T og en pinion som er f.eks. på 13T da man vil ha fart på rotoren. Spesielt hvis man vil holde på med 3D akrobatikk.

      Jeg kan ikke gi NOEN FASITT her, men jeg håper at dette kan gjøre leitingen din litt lettere etter å ha lest igjennom dette.



      BEC eller ikke BEC

      Må nesten få komme med en liten ting til. Da jeg i seinere tid har fått det for meg at man burde ha egen batteripakke til servoene sine eller installere en BEC. En BEC pleier ofte og være innebygd i ESC'n din, men min erfaring så langt er at den BEC'n ofte ikke klarer å levere nok og/eller stabilt nok strøm/spenning til servo/mottaker.

      F.eks.
      RC Bil med ESC og 1 stk 8 kg servo kan kanskje veldig fint klare seg med intern BEC i ESC.
      RC Bil med ESC og 2 stk 12 kg servoer, ligger nok ofte på grensen til hva den interne BEC i ESC'n klarer å levere stabilt.

      Så i første eksemplet vil man ikke få problemer, mens i andre eksemplet vil man innimellom oppleve tull som "glitches" og "hakking".
      Da kan man løse slike problemer på 2 måter.

      1) Egen oppladbare batteripakke tilkoblet mottaker.
      2) Egen BEC som f.eks. CastleCrations sin BEC.

      Alt 1) er desidert billigst for å sjekke ut om det er tilførsel av strøm som er problemet. Mens alt 2) er en løsning man bruker når man veit at man trenger stabil og mye strøm til servone sine.

      **********************


      Forkortelser:
      A = Ampere, Strøm, kan også bruke I
      V = Volt, Spenning
      R = Ohm, motstand
      W = Watts, effekt
      RPM = Rotations Per Minute
      T = Turns
      Winds = Antall tråder som har blitt viklet rundt i motoren, singel, double, triple osv
      Kv = Benevnelse for antall RPM pr volt for motorer
      NiMH = Nickel-metal hydride, Batteritype
      NiCD = Nickel-cadmium, Batteritype
      LiPo = Lithium-ion polymer, Batteritype
      ESC = Electronic Speed Controller, Fartskontroll
      Tx = Transmitter, Fjernstyring
      Rx = Reciver, Mottaker
      BEC = Battery Eliminator Circuit, slik at man slipper batteripakke til mottaker og servo'r
      Pinion = Det drevet som ditter fast på motoren.
      Spur = Som regel det første giret som Pinion "møter". (Kronhjul)
      Pitch = Vinkel og avstand mellom tennen på et gir. Kna være en fordel å ha samme pitch på Pinion og Spur.
      Transmission = Girkasse
      Cogging = Områder i motoren som ikke tar i mot strøm, ergo et "problem"

      Fra MatsNorway

      I = Ampere, Strøm -------- (I=U/R)
      U = Volt, Spenning -------- (U=R*I)
      R = Ohm, motstand -------- (R=U/I)
      P = Watt, effekt ----------- (P=U*I)

      Om man har momentet på ett bestemt turtall kan man og finne effekten på det turtallet.

      Kw= (Nm*o/min)/9550

      O/min = omdreininger pr minutt Engelsk RPM = Rotations Per Minute.
      **********************

      Best retard NoBrainer

      PS: Utrolig mye kunnskap her på dette forumet. Jeg leiter etter alt det dere har sagt før og klipper og limer litt. Klarer ikke å holde styr på hvem som har sagt hva, men jeg prøver å dobbeltsjekke dette opp mot annen informasjon, da internett ikke nødvendigvis inneholder BARE fasitter.
      Last edited by NoBrainer; 18-05-10, 21:53.
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #4
        Oisann - jeg klarte å få mer enn 10000 et eller annet i første post, så jeg måtte dele den opp. Sorry, visste ikke om den begrensningen. Da får det blir flere poster etterhvert, kanskje dele dem helt opp??

        **********************

        Sorteringsavdelingen....


        **********************

        Denne tråden vil jeg gjerne jobbe litt med, kom gjerne med rettelser eller diskusjoner rundt hva som er "rett og galt", retter opp etterhvert...
        Det jeg virkelig trenger hjelp med er ihvertfall gir / pinion - Hvor jeg overhode ikke skjønner det med benevnelsene og hvordan man bruker dem.

        Hvis alt dette står i en annen tråd et sted på forumet her, så vennligst fortell meg hvor? har leitet en stund og mye av det jeg sier her er jo fra dette forumet, bare at det er overalt og ikke samlet, slik jeg synes at det burde være. Da disse tingene har en tendens til å henge sammen.

        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
        Facebook -> Mini-Z Norway

        Comment


        • #5
          [/quote]Er vel generelt sånn at singel har mere moment enn de med flere viklinger, som igjen har mere turtall/toppeffekt.[quote]

          Er det ikke motsatt da? ferre og tykkere viklinger = mer turtall og mindre moment??
          Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

          Comment


          • #6
            Knall, da må jeg undersøke litt. Takker for tilbakemelding.
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #7
              Originally posted by NoBrainer View Post
              ex: 25T pinion, 75T spur og girkasseratio på 2, gir oss 25 / 75 * 2 = 2,33:1 altså at motoren må gå 2,33 ganger rundt før akslingen går rundt 1 gang.
              Formelen din er feil. Korrekt skal være (spur / pinion) x internutveksling.

              Ellers er det et bra initiativ å starte denne tråden.

              Gi meg beskjed om eventuelt å slette innlegg i tråden etterhvert som du retter opp eller legger til info i dine egne innlegg så gjør vi dette til en ren infotråd.
              RC Drift Club Norway | LMBK

              Comment


              • #8
                Takker.

                Det var skikkelig nære da...

                Ikke lett når det er tidlig på dagen man gjør slike beregninger.

                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Er vel generelt sånn at singel har mere moment enn de med flere viklinger, som igjen har mere turtall/toppeffekt.[quote]

                  Er det ikke motsatt da? ferre og tykkere viklinger = mer turtall og mindre moment??[/quote]

                  Singel brukes ofte på motorer som skal ha kraft i bunnen. Da vikler man flere turns på motoren. 55T og singel, slik at det blir en sakte men sterk motor.

                  Skal man ha fart, så vikler man få ganger men man vikler heller med flere tråder samtidig, slik at det blir en double eller triple eller quad osv...

                  Men jeg ser at folk kaller singel/double/triple for "Winds" og ikke turns.

                  Turns:
                  9,the number of times the wire is wraped around the armature. The lower the turns the faster the motor.

                  Winds:
                  Two, the number of strands in the armature wire. Low winds offer more low end "punch"; higher turns soften" the punch.
                  Vi snakker nok sikker bare litt rundt hverandre og jeg synes det ser ut til at vi er enige, men jeg prøver å klarifisere dette litt...
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #10
                    jah, det er vell sånn
                    Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

                    Comment


                    • #11
                      winds
                      singel = tykkere tråd som gir mere trykk i bunn.
                      dubble = 2 stk tynnerer tråder som gir greit på mellom registeret.
                      tripple = 3 tynne tråder som gir kraften på topp av registeret.

                      turns
                      jo mindre turn. jo mere turtall men mindre masse som igjen ikke gir samme momentet som en motor med masse turn.
                      klaus toppe 1974

                      Comment


                      • #12
                        Forslag til omskriving av "Pitch = Vinkel og avstand mellom tennen på et gir. Kan være en fordel å ha samme pitch på Pinion og Spur":

                        Begrepet "pitch" er ei benevning for antall tenner pr tomme; altså 48 pitch betyr at det er 48 tenner pr tomme i tillegg til en konkret vinkel og avstand mellom tennene.
                        På grunn av dette skal det være samme pitch mellom pinjong og kronhjul (spurgear).

                        Høyere pitch, f.eks 64 kontra 32, gir større kontaktflate mellom tannhjulene, f.eks. mellom pinjong og kronhjul.
                        Størst mulig kontaktflate er en fordel, da det blir mindre belastning pr tann, samt mindre støy.

                        Håper dette ble et nyttig tilskudd til info.tråden. Veldig bra med litt oppklaring rundt elektronikk og utvekslingsforhold.

                        Kjør på!
                        Jørgen C. Prestvik (75)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by toppe View Post
                          winds
                          singel = tykkere tråd som gir mere trykk i bunn.
                          dubble = 2 stk tynnerer tråder som gir greit på mellom registeret.
                          tripple = 3 tynne tråder som gir kraften på topp av registeret.

                          turns
                          jo mindre turn. jo mere turtall men mindre masse som igjen ikke gir samme momentet som en motor med masse turn.
                          Jo men jeg ser ikke at dette er noe forskjell fra dte jeg har skrevet.
                          Ellers takk for innspill



                          Originally posted by JCP View Post
                          Forslag til omskriving av "Pitch = Vinkel og avstand mellom tennen på et gir. Kan være en fordel å ha samme pitch på Pinion og Spur":

                          Begrepet "pitch" er ei benevning for antall tenner pr tomme; altså 48 pitch betyr at det er 48 tenner pr tomme i tillegg til en konkret vinkel og avstand mellom tennene.
                          På grunn av dette skal det være samme pitch mellom pinjong og kronhjul (spurgear).

                          Høyere pitch, f.eks 64 kontra 32, gir større kontaktflate mellom tannhjulene, f.eks. mellom pinjong og kronhjul.
                          Størst mulig kontaktflate er en fordel, da det blir mindre belastning pr tann, samt mindre støy.

                          Håper dette ble et nyttig tilskudd til info.tråden. Veldig bra med litt oppklaring rundt elektronikk og utvekslingsforhold.

                          Kjør på!
                          Dette var knall bra. Bruker denne - Så her blir det klipp og lim.

                          Takker


                          Best retard NoBrainer
                          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                          Facebook -> Mini-Z Norway

                          Comment


                          • #14
                            Outrunners are inrunners turned inside out, that's all, same electric/magnetic rules apply.

                            Brushless motor animations and simulations:
                            http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=216928

                            Brushless motors & controllers explained:
                            http://www.aerodesign.de/peter/2001/...index_eng.html
                            http://www.powercroco.de (German and English)
                            http://www.g2-consulting.com/ -> course

                            Building brushless motors
                            http://www.gobrushless.com/kb -> basic overview (1-5)
                            Help&discussion
                            http://www.rcgroups.com/electric-mot...struction-361/
                            http://www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax (moderated by yours truly)
                            http://www.rclineforum.de/forum/boar...oardid=90&sid=
                            Tips and tricks
                            http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993

                            DIY brushless controller designs
                            http://www.rcgroups.com/forums/showt...hreadid=157193
                            Active discussions
                            http://www.rcgroups.com/forums/showt...&goto=lastpost
                            http://www.yahoogroups.com/group/osmc

                            Met vriendelijke groeten Ron
                            RMVC-Cumulus, Nijmegen, NL
                            • int. electric-fly-in
                            www.modelbouwforum.nl
                            Last edited by ron_van_sommeren; 09-12-08, 07:49.

                            Comment


                            • #15
                              litt om brushless. dette er fakta jeg fant i sammenheng med mamba, men det gjelder andre bl motorer også.
                              Attached Files
                              Last edited by emix; 13-02-09, 14:07.
                              Kjøretøy: RS5F1, Inferno VE, Xray T3, Futaba 4pk ++
                              O.sæland hobby

                              Comment

                              Working...
                              X