Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sammenfatning av Elektromotorer / ESC / gir

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det blide der var ikke lett og skjønne...
    Så att det var om turtall med forskjellige motorer og batterier, men tok litt tid..
    Regner med du har funnet dette på youtube?
    Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

    Comment


    • #17
      husker ikke hvor jeg fannt det, skrev det ned i rc mappa..
      altså... 1 rekke er specs på 7700kv
      2 rekke er 5700kv
      3 rekke er 4600kv
      det kartet er egentlig ikke vanskelig å forstå det? gearingen kom vel kansje midt i hele greia.
      Kjøretøy: RS5F1, Inferno VE, Xray T3, Futaba 4pk ++
      O.sæland hobby

      Comment


      • #18
        Bare vanskelig og finne ut hva som er hva.... ingen benevnelser eller noe..
        Men samme det.
        Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

        Comment


        • #19
          @EMIX:
          De tallene du har har jo ingenting med giringen å gjøre. Alle tall i det skjema er jo bare å regne ut kv. Så har vel du kanskje tankt at på 5700kv så har jeg ideell hastighet, da må jeg gire ned ved bruk av 7700 eller opp ved bruk av 4600.

          Dette er jo standard informasjon om brushless. Dette har ingenting med Mamba å gjøre men kun med brushless. Mamba bruker dem de også.

          Men det er et godt tips, for nå må jeg sjekke hva jeg har skrevet i de opprinnlige postene...
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #20
            Har endret i min post # 3, hvor jeg har lagt til litt rundt erfaringer med BEC eller ikke.
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #21
              hva menes med 2-3. star følgene er hentet fra drift club norway-
              I drifting må man ha litt turtall. Alt fra 13 til 19 turn funker i drifting. Hvis du skal ha børsteløs må du også kjøpe noe med litt turtall. Hvis du skal ha LRP eller Nosram motorer anbefales det 2-3Star. Hvis du skal ha Novak anbefales det 6.5-8.5. -Kjøp noe av kvalitet som varer lenge og som har litt turtall.

              Comment


              • #22
                Star var den gamle betegnelsen på LRP/Nosram sine motorer. 4 Star var den kraftigste, 1 star tregeste.

                1 Star ca 8,5 turn
                2 Star ca 7,5 turn
                3 Star ca 6,5 turn
                4 Star ca 5,5 turn
                RC Drift Club Norway | LMBK

                Comment


                • #23
                  Originally posted by NoBrainer View Post

                  Forkortelser:
                  A = Ampere, Strøm, kan også bruke I
                  V = Volt, Spenning
                  R = Ohm, motstand
                  W = Watts, effekt
                  RPM = Rotations Per Minute
                  T = Turns
                  Winds = Antall tråder som har blitt viklet rundt i motoren, singel, double, triple osv
                  Kv = Benevnelse for antall RPM pr volt for motorer
                  NiMH = Nickel-metal hydride, Batteritype
                  NiCD = Nickel-cadmium, Batteritype
                  LiPo = Lithium-ion polymer, Batteritype
                  ESC = Electronic Speed Controller, Fartskontroll
                  Tx = Transmitter, Fjernstyring
                  Rx = Reciver, Mottaker
                  BEC = Battery Eliminator Circuit, slik at man slipper batteripakke til mottaker og servo'r
                  Pinion = Det drevet som ditter fast på motoren.
                  Spur = Som regel det første giret som Pinion "møter". (Kronhjul)
                  Pitch = Vinkel og avstand mellom tennen på et gir. Kna være en fordel å ha samme pitch på Pinion og Spur.
                  Transmission = Girkasse
                  Cogging = Områder i motoren som ikke tar i mot strøm, ergo et "problem"

                  korrigert utgave, med forslag.
                  I = Ampere, Strøm -------- (I=U/R)
                  U = Volt, Spenning -------- (U=R*I)
                  R = Ohm, motstand -------- (R=U/I)
                  P = Watt, effekt ----------- (P=U*I)

                  Om man har momentet på ett bestemt turtall kan man og finne effekten på det turtallet.

                  Kw= (Nm*o/min)/9550

                  O/min = omdreininger pr minutt Engelsk RPM = Rotations Per Minute.

                  Denne tråden bør btw egentlig deles opp til 3 deler (1.motor) (2.ESC) (3.Gir)
                  Last edited by MatsNorway; 24 October 2009, 19:57.
                  ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                  Comment


                  • #24
                    Kan noen gi en forklaring på Inrunner eller Outrunner?
                    [SIZE=2] HPI Apache C1 Flux HPI Savage XSKyosho Pure Ten.... Nine eagle 210a..... Klubb: http://www.smbk.no/ Min Youtube http://www.youtube.com/user/Golfie1974?feature=mhsn

                    Comment


                    • #25
                      Inrunner og outrunner er kun på børsteløs.

                      Inrunner blir samme prinsippet som en vanlig børstemotor, hvor det er "ankeret" inni som roterer.
                      Outrunner er det "kanna" rundt som roterer. Litt vanskelig å forklare, men tror du skjønner den.

                      Når det gjelder børsteløst, så synes jeg det er lettest med kv for å benevne motorer, siden det angir antall rotasjoner pr volt. Blir liksom lettere å sammenligne motorer.
                      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                      Facebook -> Mini-Z Norway

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by MatsNorway View Post

                        korrigert utgave, med forslag.
                        I = Ampere, Strøm -------- (I=U/R)
                        U = Volt, Spenning -------- (U=R*I)
                        R = Ohm, motstand -------- (R=U/I)
                        P = Watt, effekt ----------- (P=U*I)

                        Om man har momentet på ett bestemt turtall kan man og finne effekten på det turtallet.

                        Kw= (Nm*o/min)/9550

                        O/min = omdreininger pr minutt Engelsk RPM = Rotations Per Minute.

                        Denne tråden bør btw egentlig deles opp til 3 deler (1.motor) (2.ESC) (3.Gir)
                        Har lagt inn forslaget ditt, rått og brutalt...

                        Men er forsåvidt enig i at det burde være 3 seksjoner. Men det var en begrensning på 1000 tegn og da hadde man begynt å svare allerede, så da blei det bare slik det blei... Må i såfall ha en moderator til å hjelpe meg litt med å justere, slik at jeg får de 3 første innleggene, så kan jeg nok herje litt.

                        Ønsker da i såfall en PM, slik at jeg husker at jeg har laget denne tråden....
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #27
                          Oi.....MYE tall og utregninger her... jeg har da en båt som skal få børsteløst system..... blir det da lavest mulig Turns men mest mulig kv? Som sagt...mye tall og utregninger for en sløv vestlending fra en liten øy i havgapet.....
                          Yngve Vikanes -81
                          Stord

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by jumpin View Post
                            Oi.....MYE tall og utregninger her... jeg har da en båt som skal få børsteløst system..... blir det da lavest mulig Turns men mest mulig kv? Som sagt...mye tall og utregninger for en sløv vestlending fra en liten øy i havgapet.....
                            Nei neei, hva slags båt er det du har?
                            og hvor lang er den? størrelse og tyngde?
                            Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

                            Comment


                            • #29
                              En billigbåt kallt Tornado 17.... En 103 cm båt med ABS skrog og veier 1.5 Kg. Den er bygget for enten Elektro eller Nitro oppsett....min har da Elektro.

                              Samme som denne: http://www.qxl.no/pris/hobby/rc-utst...bottomofheader
                              Yngve Vikanes -81
                              Stord

                              Comment


                              • #30
                                "ESC = Electronic Speed Controller, Fartskontroll"

                                ESC = Electronic Speed Controller, Fartskontroll, regulator.

                                legg til LiFe batterier også.
                                ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X