Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo, hvor stor C verdi trengs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo, hvor stor C verdi trengs?

    Hvordan regner man ut hvor høy C verdi man trenger for at motoren skal yte sitt beste?

  • #2
    Den er tung å beskrive 100%.. Det går mye på erfaring på motor vs størrelse på bil, og litt på erfaringer om hvilke batteri som holder hva de lover på etiketten...

    Så om du forteller hvilken bil det er snakk om, så får du nok mange gode tips her inne!

    Comment


    • #3
      Det er en Traxxas Rustler XL-5.
      Et annet spørsmål : kan for høy C verdi på batteriet gjøre noen skade? Eller er det i hovedsak for stor motor i forhold til fartsregulator som er skadelig?

      Comment


      • #4
        børsteutgåva klara seg nok fint med 20c...4-5tusen mah..
        Cato Risholm, fullt hobbyrom...

        Comment


        • #5
          for høg c rating finst ikkje..
          Cato Risholm, fullt hobbyrom...

          Comment


          • #6
            Takker

            Comment


            • #7
              Og husk nå på at C-rating alene ikke sier deg noe, den er relativ.

              20C på 5000mAh batteri = maks trekk på 100 amp
              20C på 3000mAh batteri = maks trekk på 60 amp
              sigpic Kenneth Skulstad
              70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

              Comment


              • #8
                godt poeng...men trur ikkje det blir nåke problem på børsterustler..men ville no kanskje kjøpt med 30c kanskje,i tilfelle en oppgradera til bl etter kvart..
                Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                Comment


                • #9
                  Enig med deg Cato, jeg liker også å ha litt å gå på.

                  Ser at Traxxas har 25C på alle sine lipobatterier. Men som spørsmålet til trådstarter er svært relevant, og veldig vanskelig å svare på. Jeg lurer selv på hvordan jeg skal klare å velge riktig batteri til motor og esc. Erfaring gir jo svaret, men erfaring koster. Har lurt på å skaffe meg et wattmeter for å lære meg mer om strømtrekket til mine ulike modeller.
                  sigpic Kenneth Skulstad
                  70 mod. med dilla på Tamiya: Pajero, Blackfoot, Brat, SRB, M38, FAV, WW2, High-Lift, Grasshopper, Lunchbox, Street Rover, XR311, Stadium Blitzer, Hotshot, F-150, CC-01, CR-01, TT-01, M-chassis, TLT, F103RM, FF-03 Volvo 850. Traxxas: Slash 4x4, Slash XL-5, E-Maxx, Stampede. Venom Creeper. Axial: SCX10.

                  Comment


                  • #10
                    eg pleie som regel å bruke batteri som levera minst like masse som esc tåler..
                    Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by carish View Post
                      for høg c rating finst ikkje..
                      Jopp. For høy C-rating vil kunne bety et batteri som aldri kommer i rett driftstemperatur, og da ikke blir særlig effektivt. Dette vil sjelden Mons borti gata tenke på eller merke, men i kaldere vær hender det at litt lav c-rating kommer til sin rett
                      Martin Sørlie - 1985
                      TLR - Absima - Spektrum
                      Darkspeed Racing
                      www.teamsmallsize.com

                      Comment


                      • #12
                        hm...då har eg lært nåke idag og... go jul...
                        Cato Risholm, fullt hobbyrom...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Razer View Post
                          Jopp. For høy C-rating vil kunne bety et batteri som aldri kommer i rett driftstemperatur, og da ikke blir særlig effektivt. Dette vil sjelden Mons borti gata tenke på eller merke, men i kaldere vær hender det at litt lav c-rating kommer til sin rett
                          At et lipo blir varmt under bruk, betyr at det har unødvendig høy indremotstand til ønsket strømtrekk. Altså tap/begrensning..

                          Er helt enig i at batteriet yter mindre når det er kaldt, men jeg sliter med å tro at et med høy IR yter mere enn et med lav IR som er oppvarmet til 20-30 grader før kjøring..

                          Sku likt å sett det bevist isåfall, for det stemmer ikke i praksis på mine batteri oppsett i fly, der jeg kan logge alt på esc..

                          Sendt from my Galaxy SII..

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X