Hei
Jeg prøver å bli klok på motorer for å velge riktig type til bilene mine, men finner ikke noe spesifikt svar og fikk lyst å formulere en egen post.
Er det slik å forstå at:
På BØRSTE-motorer
Mindre T rating = Mer effekt(toppfart/RPM), men mindre dreiemoment.
Mer T rating = Mer dreiemoment, men mindre effekt (toppfart/RPM).
Fysisk størrelse må også tas i beregning.
På BørsteLØSE-motorer
Samme, hvor man burde hovedsaklig tolke T rating, men også ta med Kv i beregningen bare som et hjelpemiddel? (da det indikerer antall RPM per volt).
Og ut fra dette, drar jeg konklusjonen om at det ikke er lurt å gå for lavt på T på offroad siden vil også ha dreiemoment der, men gjerne på on-road hvor fart er viktigere (og med høyere T kommer også høyere Kv).
Hvilke verdier er generelt lurt å forholde seg til på off-road vs on-road i 1:10 skala? Og gjerne del opp on-road til touring og drift.
Jeg prøver å bli klok på motorer for å velge riktig type til bilene mine, men finner ikke noe spesifikt svar og fikk lyst å formulere en egen post.
Er det slik å forstå at:
På BØRSTE-motorer
Mindre T rating = Mer effekt(toppfart/RPM), men mindre dreiemoment.
Mer T rating = Mer dreiemoment, men mindre effekt (toppfart/RPM).
Fysisk størrelse må også tas i beregning.
På BørsteLØSE-motorer
Samme, hvor man burde hovedsaklig tolke T rating, men også ta med Kv i beregningen bare som et hjelpemiddel? (da det indikerer antall RPM per volt).
Og ut fra dette, drar jeg konklusjonen om at det ikke er lurt å gå for lavt på T på offroad siden vil også ha dreiemoment der, men gjerne på on-road hvor fart er viktigere (og med høyere T kommer også høyere Kv).
Hvilke verdier er generelt lurt å forholde seg til på off-road vs on-road i 1:10 skala? Og gjerne del opp on-road til touring og drift.
Comment