Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor spesifikasjoner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor spesifikasjoner

    Hei

    Jeg prøver å bli klok på motorer for å velge riktig type til bilene mine, men finner ikke noe spesifikt svar og fikk lyst å formulere en egen post.

    Er det slik å forstå at:

    BØRSTE-motorer
    Mindre T rating = Mer effekt(toppfart/RPM), men mindre dreiemoment.
    Mer T rating = Mer dreiemoment, men mindre effekt (toppfart/RPM).
    Fysisk størrelse må også tas i beregning.

    BørsteLØSE-motorer
    Samme, hvor man burde hovedsaklig tolke T rating, men også ta med Kv i beregningen bare som et hjelpemiddel? (da det indikerer antall RPM per volt).

    Og ut fra dette, drar jeg konklusjonen om at det ikke er lurt å gå for lavt på T på offroad siden vil også ha dreiemoment der, men gjerne på on-road hvor fart er viktigere (og med høyere T kommer også høyere Kv).

    Hvilke verdier er generelt lurt å forholde seg til på off-road vs on-road i 1:10 skala? Og gjerne del opp on-road til touring og drift.
    Last edited by Corvinus; 5 January 2012, 17:14. Reason: korrigering.

  • #2
    Oi, her kan man bruke lang tid på en større utredning. Men det er ikke nødvendig.

    Kort fortalt:

    Børstemotorer:
    Antall T er antall viklinger med kobbertråd rundt hver av de tre "polene" på ankeret. Lavere T er lik mer effekt, og høyere strømtrekk. Glem børstemotorer. De krever veldig mye vedlikehold og er "steinalder teknologi".

    Børsteløse motorer:
    Her sitter "polene" ute i kanna på motoren. Rotoren/ankeret er bare en solid magnet. Her er det ingen fysisk kontakt mellom rotor/anker og stator/kanne, dvs ingen slitasje (bortsett fra på opplagringen til ankeret).
    T ratingen henspeiler på viklinger i polene her også, men antallet stemmer ikke. T raten er bare noe som oppgis for å fortelle noe om hva effekten er, for å kunne sammenlikne motorer (men en 10T børstemotor tilsvarer ikke effekten på en 10T børsteløs motor). Pga hvordan trådene er viklet i polene i kanna på en børsteløs motor, får vi "halve" runder med viklinger og børsteløse motorer oppgis derfor (nesten) alltid i X,5T (3,5 4,5 5,5 osv.)
    Hvis du tar to børsteløse motorer, fra to forskjellige produsenter, som begge er f.eks. 10,5T så skal begge i utgangspunktet være like. Men du vil likevel se at de kan ha forskjellig kv rate. Kv raten er antall rpm pr volt uten belastning (1000 kv * 7,4V = 7 400 RPM). Tallene sier ingenting om dreimoment, så har du to stk 10,5T motorer med forskjellig kv rate så KAN det være at den med høyest kv har lavere dreimoment.
    Men nesten uten unntak vil både effekt, turtall og dreimoment øke med lavere T.

    En ting som er veldig viktig er at jo lavere T, altså kraftigere motor, jo høyere turtall MÅ motoren gå på for å ikke utvikle veldig mye varme. For tung utveksling fører til brent motor, og jo sprekere motor du har jo raskere tar den knekken på seg selv med feil utveksling.

    Hva som er rett motor finnes det ikke noe fasit på.

    I onroad brukes det som regel sprekere motor enn i offroad, men ikke alltid. Det spørs hva man klarer å håndtere.
    Jeg har for eksempel 6,5T motor i både 1/10 touring bilen min og i 1/10 el buggy 4WD bilen min. Jeg har en 2WD buggy også, men der holder det plenty med 8,5T.

    Mange (inkludert meg selv) opplever at rundetidene (og særlig gjennomsnittet) blir lavere med snillere motor enn det jeg tror jeg må ha. Det er lett å overvurdere egne ferdigheter, men et telleranlegg får deg raskt ned på jorda...

    Edit: Drifting har jeg null peiling på, men det handler jo også om kontroll på bilen, så jeg ville tro det er ca samme motorer som gjelder der.
    Last edited by Ole C; 5 January 2012, 18:35.
    Ole Christian Solli
    www.gmbk.no

    Comment


    • #3
      Først vil jeg takke for innsiktsfull post, men samtidig ønsker jeg å grave litt til for å lære mest mulig

      Men nesten uten unntak vil både effekt, turtall og dreimoment øke med lavere T.

      En ting som er veldig viktig er at jo lavere T, altså kraftigere motor, jo høyere turtall MÅ motoren gå på for å ikke utvikle veldig mye varme. For tung utveksling fører til brent motor, og jo sprekere motor du har jo raskere tar den knekken på seg selv med feil utveksling.
      Dette skurrer litt hos meg. Hvis dreiemoment øker med lavere T, så burde den jo lettere klare store belastninger på lav hastighet. Du skriver jo at "jo lavere T, altså kraftigere motor, jo høyere turtall MÅ motoren gå på for å ikke utvikle veldig mye varme" som indikerer at lavere T gir lavere dreiemoment men har høy effekt når den når litt turtall. Kanskje vi har litt annerledes definisjon av dreiemoment eller at jeg bare misforstår deg - min definisjon av dreiemoment er hvor enkelt motoren klarer å dreie rotoren, ikke hvor fort.

      "Kraftig motor" har jeg hittil selv selv delt opp i 2 kategorier, en med høyt turtall og lite dreiemoment, og en med lavt turtall men høyt dreiemoment. Og at det gjelder å finne en balanse mellom disse gjennom egen prioritering og biltype. Altså at 2 motorer kan være veldig sterke, men at den ene har høyt dreiemoment og har mye muskler men lite toppfart, og at den andre har høy toppfart men trenger turtall for å komme skikkelig i gang. Og at når man skal kjøpe motor må man finne riktig balanse akkurat der.

      Min tolkning er fremdeles at for en monster truck ville jeg hatt litt mye T for at den ikke sliter i langsomme til medium hastigheter i tøft terreng, og lavere T til en asfalt bil som skal gå fort, men ikke trenger så mye kraft i lav hastighet.

      I tillegg har jeg forstått det slik at BLDC motorer har størst kraft når de står stille, og mindre jo høyrer turtall de får, i motsetning til børstemotorer. Vet ikke om dette er riktig. I så tilfelle vil man kanskje kjøre lavere T enn man ville gjort i børstemotorer.

      Er jeg helt på villspor?
      Last edited by Corvinus; 5 January 2012, 18:50.

      Comment


      • #4
        Må bare legge til enda en post her, siden jeg forvirrer meg selv litt i forrige...

        Altså, flere T gjør at motoren spinner raskere fra starten som gir enklere og sterkere kjøring i lav hastighet (min definisjon av dreiemoment), men når ikke like stor fart som lavere T som begynner tregt men når stor hastighet?

        Er det riktig å tenke sånn?
        Last edited by Corvinus; 5 January 2012, 19:02.

        Comment


        • #5
          Vi snakker nok om litt forskjellige ting. Jeg tenker ikke på en tung monster truck når jeg tenker offroad, men på en 4WD offroad banebil.

          Motorer med lav T har også mer dreimoment, men de utvikler også mye mer/raskere varme dersom de belastes for mye. Strømtrekket øker betraktelig med belastning.
          Eksempelvis så vil en 2,5T motor trekke noe enormt med strøm når den belastes hardt, selv om den er sterk som bare det. Dette høye strømtrekket vil raskt brenne opp viklingene i kanna og/eller regulatoren.
          En 30,5T motor vil ikke ha kapasitet til å trekke så mye strøm, og vil derfor kanskje klare den samme belastningen som 2,5T motoren ikke klarte/overlevde.

          Elektromotorer er litt "både pose og sekk" ettersom du får mer av alt jo sprekere de er. Men det koster mye i form av strøm, og det er der begrensingen ligger på utstyret.

          I en monstertruck vil det da lønne seg å ha en motor som er fysisk større for å kunne levere mer dreiemoment uten å gå ned på antall T. Litt søkt, men kanksje poenget skinner i gjennom...
          Ole Christian Solli
          www.gmbk.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by Corvinus View Post
            Må bare legge til enda en post her, siden jeg forvirrer meg selv litt i forrige...

            Altså, flere T gjør at motoren spinner raskere fra starten som gir enklere og sterkere kjøring i lav hastighet (min definisjon av dreiemoment), men når ikke like stor fart som lavere T som begynner tregt men når stor hastighet?

            Er det riktig å tenke sånn?
            Helt motsatt

            he he, vrient å forklare dette her kjenner jeg.

            Det enkleste er å tenke tung bil = lavere fart = høy T. Lett bil = høyere fart = lav T

            Alle motorer begynner på 0 turtall men høyere kv (lavere T) gir større turtallsregister og desto mer effekt.

            Finn et par dynografer for børsteløse motorer så ser du det lettere.
            Ole Christian Solli
            www.gmbk.no

            Comment


            • #7
              Radio and Electronics - Brushless Dyno Plots - Hi Folks, After success with a Robitronic pro master dyno to analyze brushless systems, I thought it would be good idea to pool our information. Here is a brief explanation how I operate my dyno with a brushless setup. 1. Install brushless motor into dyno as you would a
              Ole Christian Solli
              www.gmbk.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ole C View Post
                Helt motsatt

                he he, vrient å forklare dette her kjenner jeg.

                Det enkleste er å tenke tung bil = lavere fart = høy T. Lett bil = høyere fart = lav T
                Nøyaktig det jeg mente bare dårlig formulert tydeligvis.

                Så det handler egentlig bare om å utnytte spenning og strøm som motoren har til rådighet. Føler plutselig da at jo flere ganger kobbertråden er spunnet i motoren, jo enklere går den fordi den bruker/henter mer strøm på oppgaven/per rotering men at akkurat det også hindrer den i å nå store hastigheter siden den bruker mye på å gjøre hver rotering bra. Mens motorer med færre turns har potensiale til å gå fortere, men blir lettere belastet siden de passer bedre til raske rotasjoner, enn sterke rotasjoner. Litt vanskelig å ordlegge...

                Og da kommer det vel ned til hvor mange volt og amp du har til rådighet. Det ene kan vel kompensere litt for det andre.

                Takk for lenken.
                Last edited by Corvinus; 5 January 2012, 19:36. Reason: korrigering

                Comment


                • #9
                  Hørtes det noenlunde riktig ut?

                  Comment


                  • #10
                    Ikke enig i den forklaringen, men det er ikke så viktig (jo høyere antall viklinger i en spole, dess større motstand i spolen. Husker ikke terminologien).

                    Jo færre antall turn du har, jo mindre motstand er det i motoren og det kan passere mer strøm. Mer strøm = mer effekt.

                    Det viktigste er:

                    lavere T = mer effekt, høyere turtall, høyere strømtrekk, mer kritisk med rett belastning.

                    Store biler (monster truck) = Store motorer (mamba monster o.l.)
                    Ole Christian Solli
                    www.gmbk.no

                    Comment


                    • #11
                      Det var vel feil av meg å si at den henter mer strøm per rotering, som du sier er det mer motstand og den ekstra mengden turns av kobbertråd gjør at det er mer strøm i omgang inne i motoren per pole som går til rotering = mer torque/dreiemoment (sterkere magnetfelter) men også tregere flyt.

                      Og færre turns og mindre motstand lar motorer gå raskere (eller like raskt på lavere volt) på samme volt men med litt mindre kraft per rotasjon.

                      Dette er nesten nødt til å være riktig. Prøver bare å gå i dybden på motorer

                      Tror jeg begynner å få en ganske god kartlegging og forståelse av det. Beklager at det ble så krokete tråd ut av det.
                      Last edited by Corvinus; 5 January 2012, 23:36.

                      Comment


                      • #12
                        Det har også gitt meg litt innsikt om hvordan motorers toleranse ovenfor volt og strøm er. Etterpå kommer selfølgelig den fysiske størrelsen på motoren inn. Prøver å få litt snøring på de tallene også (550 osv). Har lest at det betyr lengden på motorene i mm uten å sjekke det, men jeg tenker mer på i effekt og ytelse i forhold til hverandre.

                        Jeg har foresten en motor hvor det står 18x2 på, det betyr at det er 2 winds i 18 turns right? Flere winds i kobbertråden er vel bare bra for dreiemomentet - bedre aksellerasjon fra start.
                        Last edited by Corvinus; 5 January 2012, 23:44.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Corvinus View Post
                          Det har også gitt meg litt innsikt om hvordan motorers toleranse ovenfor volt og strøm er. Etterpå kommer selfølgelig den fysiske størrelsen på motoren inn. Prøver å få litt snøring på de tallene også (550 osv). Har lest at det betyr lengden på motorene i mm uten å sjekke det, men jeg tenker mer på i effekt og ytelse i forhold til hverandre.

                          Jeg har foresten en motor hvor det står 18x2 på, det betyr at det er 2 winds i 18 turns right? Flere winds i kobbertråden er vel bare bra for dreiemomentet - bedre aksellerasjon fra start.

                          18X2 betyr at det er to tråder som er viklet samtidig, 18 runder rundt hver av de tre polene på ankeret/rotoren. Jeg skal ikke begi meg inn på hvorfor der et slik, men flere tråder som er viklet rundt ankeret paralellt (18X2, 18X3, 18X4 osv) gir mindre dreimoment. Når vi kjørte med børstemotorer var det vanlig å ha single (en tykk tråd) på ankeret til onroad hvor det er mye grep. I 4WD brukte man ofte double (X2) for mer kontroll, og i 2WD hvor det er enda mindre grep brukte man ofte trippel og quad (X3 og X4) for enda mindre moment/mer kontroll/slappere fra bunnen.

                          Jeg ser for meg at to tråder paralelt resulterer i to spoler, og dermed mer motstand og tilsvarende lavere strømtrekk, som igjen gir mindre dreimoment.

                          http://no.wikipedia.org/wiki/Spole_(induktans)

                          Last edited by Ole C; 6 January 2012, 07:53.
                          Ole Christian Solli
                          www.gmbk.no

                          Comment


                          • #14
                            Ja tråder = winds. Men du mistolker uttrykket dreiemoment litt. Ellers enig i alt annet og hva du egentlig mener. Den økte kontrollen kommer nettopp av bedre dreiemoment.

                            Comment


                            • #15
                              Har brukt litt mer tid på å lære mer om elektrisk induksjon og har kommet frem til følgende, hvor begge oppsett har statisk voltstyrke og maks 1C kapasitet (bare for å gi dem like vilkår).

                              Oppsett 1
                              Tynn kobbertråd, mange turns i armatur/spoler.

                              Resultat
                              Mye motstand (ohm) som gir tilsvarende lavere hastighet da elektroner går tregere og skaper tregere magnetfelter/motpoler. Mange elektroner i verk samtidig som gir sterkere felter (mer dreiemoment/torque).


                              Oppsett 2
                              Tykk kobbertråd, få turns.

                              Resultat
                              Lite motstand (ohm) som gir tilsvarende økt hastighet da elektroner passerer hurtig og har evnen til å skape raskere skiftende magnetfelter. Få elektroner i verk samtidig som gir svakere felter (mindre dreiemoment/torque).


                              Oppsummering
                              Økt strømgjennomgang gir raskere feltkreasjoner (høyere hastighet da motpoler blir skapt raskere mot de permanente magnetene), mens flere turns gir mer feltstyrke (flere elektroner i hver magnetisk motpol). Så det blir en tradeoff i hva man ønsker og hvilke statiske parametere man har til gode i form av volt og coulombs (amps per sec). Få turns trekker mye strøm og trenger mindre volt, og motsatt med mange turns.


                              Holder videre på å studere back EMF - volt som blir generert tilbake, og hvordan evt dette kan minimeres / avledes i en annen retning.
                              Last edited by Corvinus; 22 January 2012, 16:20.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X