Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor spesifikasjoner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Her har vi studert ja

    Det jeg mener med at man får mer moment OG mer effekt i en motor med lavere turn henger sammen med at man MÅ gire lettere (høyere utveksling) med lavere turn.
    Dette resulterer i at motoren får jobbe i det turtallsregisteret der den yter best, som igjen fører til at motoren virker sterkere (mer moment).

    Sammenlikner man en motor med mange turn på f.eks. 1000 RPM og en motor med få turn på 1000 RPM så kan det godt være at motoren med lavere antall turn har mer moment på det gitte turtall, men dette er irrelevant da man aldri vil slippe unna med å la en lavturns motor jobbe på så lave turtall (grillparty).

    Jeg forutsetter altså "real life" arbeidsforhold for motorene, i forhold til ditt oprinnelige spørsmål. Altså hvordan man velger motor i forhold til hva det skal brukes til og hvordan de vil oppleves i forskjellige biler.
    Ole Christian Solli
    www.gmbk.no

    Comment


    • #17
      Setter pris på alle svar du har gitt Ole, jeg hadde bare litt behov for å gå litt dypere i sømmene på hvorfor og hvordan. Det med riktig giring er et veldig godt poeng og ser godt i hvilke miljøer de forskjellige motorer hører hjemme nå. Jeg måtte bare finne litt mer ut om hvorfor for å gjøre nyskjerrigheten fornøyd. Beklager at tråden har tatt av i noe dypere retning, og forventer ikke at folk hopper ned i samme kaninhull.

      Originally posted by Ole C
      ... man aldri vil slippe unna med å la en lavturns motor jobbe på så lave turtall (grillparty)
      Et godt poeng, og jeg ønsker å skrive litt ekstra om varmeutvikling da jeg glemte det i forrige post - bare for å ha satt litt ord på det som egen referanse til senere.

      En lavturn motor i et miljø med mye belastning og/eller lav hastighet kan man øke volten for å minimere grillfest faktoren. 6S med 22,2v vil f.eks. forminske strøm motoren trekker med 3x i forhold til "standard" 2S 7,4v (brukes ofte i RTR pakker) for å oppnå samme wattstyrke/effekt (P=V*I) og av det generere mindre varme og mindre fare for svidd isolasjon i kobbertrådene som er den primære skaden en motor tar hvis den blir for varm.

      Et optimalt grillfest tilfelle må være en bil med lavturns motor hvor tilgjengelig volt er lav og C rating er veldig høy. Da kan fort motoren spise i seg langt mer strøm enn den har godt av. Varmeutvikling er direkte relatert til en av joule sine lover (P = I² × R) hvor I = strøm. Med nærmere innsyn i denne formelen er det lettere å forstå hvorfor ting blir varmt hvis tilgjengelig volt er lav for å kunne oppnå samme effekt (P).


      En forbannelse at hodet ikke lar meg hvile før jeg finner ut av slikt som jeg sikkert aldri får bruk for å kunne Men gøy er det jo...

      Comment


      • #18
        Godt poeng med Spenning vs varme.

        Det var mange og lange diskusjoner rundt dette når vi gikk fra 6 celler NiMh til 5 celler, for så å øke spenningen igjen ved å gå til 2S LiPo.
        Vi snakker da 1/10 el touring. De andre klassene fulgte jeg ikke med på på den tiden.

        Nå har selvfølgelig kvaliteten på alle andre komponenter også økt, men det er så og si slutt på grillfester i touring nå i hvert fall. Vi har mye mer effekt tilgjengelig enn de fleste klarer å håndtere, uten noe problemer med varmgang. Touring klassene har blitt mye enklere med tanke på motor/ESC/batterier.
        Ole Christian Solli
        www.gmbk.no

        Comment


        • #19
          Bare korriger meg om jeg har feil, men jeg mener at en større strøm gjennom en leder vil gi høyere flukstetthet og et kraftigere magnetfelt. Altså høyere strøm, mer turtall, mer effekt, og mer dreiemoment. En ting er i allefall sikkert, en motor med høy turn kan yte meget begrenset mtp effekt, og hva er dreiemoment uten effekt? jo, en motor som funker til en ting: gires høyt og brukes i en 2km/t crawler...?

          Comment


          • #20
            Originally posted by H93 View Post
            Bare korriger meg om jeg har feil, men jeg mener at en større strøm gjennom en leder vil gi høyere flukstetthet og et kraftigere magnetfelt. Altså høyere strøm, mer turtall, mer effekt, og mer dreiemoment. En ting er i allefall sikkert, en motor med høy turn kan yte meget begrenset mtp effekt, og hva er dreiemoment uten effekt? jo, en motor som funker til en ting: gires høyt og brukes i en 2km/t crawler...?
            Høyere flukstetthet og magnetomotive kraft kommer hovedsaklig av ampere-turns (A x turns), så teoretisk sett har du like mye dreiemoment av 200A og 1 turn som av 1A og 200 turns, så dreiemomentet kan fint kompenseres med antall turns og mindre strøm hvis man ønsker. Mens turtallet spiller mest på strøm og volt - mest strøm ja i lavturn.

            Jeg tror ikke det blir noe tap i effekt ved bruk av flere turns. Sammenheng mellom effekt, hastighet og kraft er effekt = hastighet*kraft, så effekten balanseres bare i retning av dreiemoment(kraft) istedenfor hastighet hvis man velger høy turn hvor alle variabler ellers er likt. Mange offroad oppsett kjører i dag med høy volt og turn for å få god effekt (P=V*I) da de ikke trenger så mye strøm i effektforholdet og kan kjøre uten særlig varmetap men fremdeles oppnå høyt turtall samtidig.

            I et lavturn oppsett er du vel (inntil bedre batterier kommer) nødt til å ligge på lav volt og høy strøm, slik at volten ikke tar over balansen i effektforholdet som ville ført til at turtallet går ned og effekt går tapt. For absolutt maks hastighet i f.eks. touring kan jeg se fordelen ved å bruke lav turn da du for det meste sikkert vil ligge i høy hastighet og ikke dra for mye strøm og liten belastning som du ellers ville møtt i offroad som jeg bare kan anta kjapt hadde endt i svidd elektronikk (mye strømtrekk) eller som sagt veldig lite effekt (ved valg av mye volt).


            Dette er bare det jeg har klart å oppfatte etter litt selvstudie og det forblir teoretisk til jeg får mer erfaring med forskjellige oppsett. Riktig ESC oppsett og andre faktorer som tap/senk av volt i øyeblikker ved store strømtrekk fra batterier er jo også viktig å ha i tankene i et optimalt oppsett.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Corvinus View Post
              Høyere flukstetthet og magnetomotive kraft kommer hovedsaklig av ampere-turns (A x turns), så teoretisk sett har du like mye dreiemoment av 200A og 1 turn som av 1A og 200 turns, så dreiemomentet kan fint kompenseres med antall turns og mindre strøm hvis man ønsker. Mens turtallet spiller mest på strøm og volt - mest strøm ja i lavturn.

              Jeg tror ikke det blir noe tap i effekt ved bruk av flere turns. Sammenheng mellom effekt, hastighet og kraft er effekt = hastighet*kraft, så effekten balanseres bare i retning av dreiemoment(kraft) istedenfor hastighet hvis man velger høy turn hvor alle variabler ellers er likt. Mange offroad oppsett kjører i dag med høy volt og turn for å få god effekt (P=V*I) da de ikke trenger så mye strøm i effektforholdet og kan kjøre uten særlig varmetap men fremdeles oppnå høyt turtall samtidig.

              I et lavturn oppsett er du vel (inntil bedre batterier kommer) nødt til å ligge på lav volt og høy strøm, slik at volten ikke tar over balansen i effektforholdet som ville ført til at turtallet går ned og effekt går tapt. For absolutt maks hastighet i f.eks. touring kan jeg se fordelen ved å bruke lav turn da du for det meste sikkert vil ligge i høy hastighet og ikke dra for mye strøm og liten belastning som du ellers ville møtt i offroad som jeg bare kan anta kjapt hadde endt i svidd elektronikk (mye strømtrekk) eller som sagt veldig lite effekt (ved valg av mye volt).


              Dette er bare det jeg har klart å oppfatte etter litt selvstudie og det forblir teoretisk til jeg får mer erfaring med forskjellige oppsett. Riktig ESC oppsett og andre faktorer som tap/senk av volt i øyeblikker ved store strømtrekk fra batterier er jo også viktig å ha i tankene i et optimalt oppsett.
              Meget bra skrevet, det vises du er en intellektuelt begavet person!

              Jeg er enig i det meste, men har bare noen små kommentarer.

              La oss si at vi tar utgangspunkt i ei bestemt spenning, og lager to oppsett, et med mange viklinger og et med få. Da blir egenskapene totalt sett slik:

              - Få viklinger: Høy effekt, mye turtall, middels moment
              - Mange viklinger: Lav effekt, lite turtall, middels moment.

              Dersom vi girer begge oppsettene til et turtall midt mellom begge, vil egenskapene se slik ut:

              - Få viklinger: Høy effekt, mye turtall, mye moment
              - Mange viklinger: Lav effekt, lite turtall, lite moment.

              Den eneste måten man kan kompensere for effekt og turtall i et oppsett med mange viklinger, er å øke spenningen. Fordelen med mange viklinger er jo derimot større effektivitet.

              Summa summarium er det bruksområde og ønsket egenskaper man går etter når man velger motoroppsett. Og dersom man virkelig ønsker mer moment, kjøper man en motor med større stator og rotor.
              Last edited by H93; 26 January 2012, 10:46.

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X