Her har vi studert ja
Det jeg mener med at man får mer moment OG mer effekt i en motor med lavere turn henger sammen med at man MÅ gire lettere (høyere utveksling) med lavere turn.
Dette resulterer i at motoren får jobbe i det turtallsregisteret der den yter best, som igjen fører til at motoren virker sterkere (mer moment).
Sammenlikner man en motor med mange turn på f.eks. 1000 RPM og en motor med få turn på 1000 RPM så kan det godt være at motoren med lavere antall turn har mer moment på det gitte turtall, men dette er irrelevant da man aldri vil slippe unna med å la en lavturns motor jobbe på så lave turtall (grillparty).
Jeg forutsetter altså "real life" arbeidsforhold for motorene, i forhold til ditt oprinnelige spørsmål. Altså hvordan man velger motor i forhold til hva det skal brukes til og hvordan de vil oppleves i forskjellige biler.
Det jeg mener med at man får mer moment OG mer effekt i en motor med lavere turn henger sammen med at man MÅ gire lettere (høyere utveksling) med lavere turn.
Dette resulterer i at motoren får jobbe i det turtallsregisteret der den yter best, som igjen fører til at motoren virker sterkere (mer moment).
Sammenlikner man en motor med mange turn på f.eks. 1000 RPM og en motor med få turn på 1000 RPM så kan det godt være at motoren med lavere antall turn har mer moment på det gitte turtall, men dette er irrelevant da man aldri vil slippe unna med å la en lavturns motor jobbe på så lave turtall (grillparty).
Jeg forutsetter altså "real life" arbeidsforhold for motorene, i forhold til ditt oprinnelige spørsmål. Altså hvordan man velger motor i forhold til hva det skal brukes til og hvordan de vil oppleves i forskjellige biler.
Comment