Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er dyre brand-motorer religion eller nødvendig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er dyre brand-motorer religion eller nødvendig?

    Av børsteløse 540-motorer fra kjente merker, så koster det meste rundt 80-100 USD. Men samtidig får man ting som tilsynelatende er ganske så likt for rundt 30-40 USD fra Asia. Jeg har selv kjørt Novak Balllistic og Tekin Redline. I sommer kjøpte jeg en Turnigy-motor til en reserve-bil (2WD buggy). Jeg kan ikke si jeg merker særlig stor forskjell fra de andre motorene jeg har! Kan noen si noe om hva den praktiske forskjellen er? Bedre bygge-kvalitet og lagere kanskje. Men er det verdt tre ganger prisen?

    Så lenge jeg ikke trenger tenke på pålitelighet under konkurranser, er det noe stort poeng å kjøpe disse "dyre" motorene? Eller kan jeg like gjerne kjøpe tre motorer fra Asia, og bytte etter hvert som de ryker? Jeg tipper at de tre uansett holder lengre, totalt sett. Er det ellers andre forskjeller hva angår ytelse, som jeg ikke merker på offroad? Ville kanskje forskjellen vært mere merkbar på touring?

    Jeg har hørt mange komme med utsagn som "Orion er best", eller "Jeg kjøper kun LRP". Men dette sier meg ikke så mye, annet enn at disse personnene tror på et gitt merke. Gode råd mottas med stor takk!

    /Mons

  • #2
    Ja, det er forskjell på motorene. Jeg kjører akkurat nå LRP X20, jeg har tidligere kjørt Speedpassion, Nosram, Thunder Power osv. Den største forskjellen fra merke til merke er effektkurven til motoren. Thunder power yter knallbra på lav RPM, LRP sin kurve er veldig jevn. Nosram (Pure Evo) har en slak kurve i starten og masse på toppen. Varmegangen er også betraktelig større. Jeg skal ikke uttale meg om Turnigy da jeg ikke har kjørt det selv. Men om du ikke trenger å tenke på holdbarhet osv. Og du selv er fornøyd med effekten til motoren, så er det ingen grunn for at du ikke kan bruke det

    Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
    Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

    Comment


    • #3
      Originally posted by Mons View Post
      Av børsteløse 540-motorer fra kjente merker, så koster det meste rundt 80-100 USD. Men samtidig får man ting som tilsynelatende er ganske så likt for rundt 30-40 USD fra Asia. Jeg har selv kjørt Novak Balllistic og Tekin Redline. I sommer kjøpte jeg en Turnigy-motor til en reserve-bil (2WD buggy). Jeg kan ikke si jeg merker særlig stor forskjell fra de andre motorene jeg har! Kan noen si noe om hva den praktiske forskjellen er? Bedre bygge-kvalitet og lagere kanskje. Men er det verdt tre ganger prisen?

      Så lenge jeg ikke trenger tenke på pålitelighet under konkurranser, er det noe stort poeng å kjøpe disse "dyre" motorene? Eller kan jeg like gjerne kjøpe tre motorer fra Asia, og bytte etter hvert som de ryker? Jeg tipper at de tre uansett holder lengre, totalt sett. Er det ellers andre forskjeller hva angår ytelse, som jeg ikke merker på offroad? Ville kanskje forskjellen vært mere merkbar på touring?

      Jeg har hørt mange komme med utsagn som "Orion er best", eller "Jeg kjøper kun LRP". Men dette sier meg ikke så mye, annet enn at disse personnene tror på et gitt merke. Gode råd mottas med stor takk!

      /Mons
      Nei!

      NM i 2wd i år ble vunnet av en Turnigymotor til 150 spenn

      For all del, det er forskjeller. Novak motorene er av meget god kvalitet, smart oppbygning med robust sensorkontakt osv, men dette er jo så absolutt ikke en nødvendighet. En annen sak er feeling, noen motorer oppfører seg annerledes, og rotorene kan avgjøre om en motor er momentsterk eller en turtallsmotor. Og da kommer vi inn på en mye viktigere faktor enn motorene, nemlig regulatorsetup og software.

      Jeg har kjørt det meste av motor uten å merke forskjell, men f.eks. på glatte dager på leira i moss er det å ha en smooth regulator med smooooooth brems veldig viktig for å kjøre jevnt og fort. Kjører du en enkel regulator uten mulighet for å justere noe særlig throttlekurver, og i tillegg har f.eks. en Corally Onroad 8,5 turn, så vil jeg påstå at du har en skikkelig håndfull med å kontrollere beistet.

      Det er det fine med billigmotorer, de er ofte litt slappe, noe som bare gjør feelingen bedre.

      For vår del valgte vi det merket med best kvalitet i forhold til pris når vi skulle velge noe å selge, der traff ZTW bra. Jeg kjører jo kun Team Orion, og er fornøyd med det, men ZTW motorene går minst like bra:P
      Martin Sørlie - 1985
      TLR - Absima - Spektrum
      Darkspeed Racing
      www.teamsmallsize.com

      Comment


      • #4
        Tusen takk til dere begge! Meget nyttige svar! Det ante meg vel at det kunne ligge noe i dette med moment-kurve ja. Men siden børsteløse motorer ikke akkurat er noe nytt lengre, så tenkte jeg at forskjellene kanskje ikke var de helt store. Jeg hadde også følelsen av at ESC har mere å si. Jeg har aldri tenkt på å regulere moment-kurven. Vet ikke om mine Hobbywing Xerun V2.1 kan det. Men jeg har uansett et par Speed Passion Reventon Pro på vei i posten. Håper det er mere muligheter å finne der!

        I første omgang tenkte jeg å sette en Reventon Pro og 13.5T TrackStar-motor i en ny-innkjøpt Xray T3'12. Den vil jeg jo uansett ikke kjøre på dårlig grep. Så da blir vel den mekaniske tregheten i tung bil til hjelp for meg. Mine primære offroad-biler har alle Novak-motorer på det nåværende tidspunkt. Slik jeg tolker det ovenfor, så er det vel lettest å kunne leve med billig motor på godt grep? Så når jeg har én hekk-motor 2WD og en midt-motor, så er det vel midt-motor'en som best kan leve med rimelig motor? Det er vel også greiest, siden den får minst skitt og sprut på seg.

        /Mons

        Comment


        • #5
          Originally posted by Mons View Post
          Tusen takk til dere begge! Meget nyttige svar! Det ante meg vel at det kunne ligge noe i dette med moment-kurve ja. Men siden børsteløse motorer ikke akkurat er noe nytt lengre, så tenkte jeg at forskjellene kanskje ikke var de helt store. Jeg hadde også følelsen av at ESC har mere å si. Jeg har aldri tenkt på å regulere moment-kurven. Vet ikke om mine Hobbywing Xerun V2.1 kan det. Men jeg har uansett et par Speed Passion Reventon Pro på vei i posten. Håper det er mere muligheter å finne der!

          I første omgang tenkte jeg å sette en Reventon Pro og 13.5T TrackStar-motor i en ny-innkjøpt Xray T3'12. Den vil jeg jo uansett ikke kjøre på dårlig grep. Så da blir vel den mekaniske tregheten i tung bil til hjelp for meg. Mine primære offroad-biler har alle Novak-motorer på det nåværende tidspunkt. Slik jeg tolker det ovenfor, så er det vel lettest å kunne leve med billig motor på godt grep? Så når jeg har én hekk-motor 2WD og en midt-motor, så er det vel midt-motor'en som best kan leve med rimelig motor? Det er vel også greiest, siden den får minst skitt og sprut på seg.

          /Mons
          Jeg har kjørt turnigy trackstar motor endel pakker nå. De fleste motorene jeg har hatt har det blitt en bulk i de når jeg kjører de på leire med bakmotor, men denne har tålt mye juling! Samt den blir ikke så veldig varm, og den går likebra som vilken som helst annen 6,5t motor jeg har testet. gjenstår å se hvor lenge den holder, men sånn det ligger ann nå så ser det veldig bra ut! Har planer om å teste 7,5T Trackstar i touring bilen min i dag så blir morro å se hvordan det funker i touring også.
          Jeg har i allefall bestemt meg at jeg ikke gidder å bruke mye penger på motor lenger når disse er så billig å bra som de er!

          Comment


          • #6
            Originally posted by BSS View Post
            Jeg har kjørt turnigy trackstar motor endel pakker nå. De fleste motorene jeg har hatt har det blitt en bulk i de når jeg kjører de på leire med bakmotor, men denne har tålt mye juling! Samt den blir ikke så veldig varm, og den går likebra som vilken som helst annen 6,5t motor jeg har testet. gjenstår å se hvor lenge den holder, men sånn det ligger ann nå så ser det veldig bra ut! Har planer om å teste 7,5T Trackstar i touring bilen min i dag så blir morro å se hvordan det funker i touring også.
            Jeg har i allefall bestemt meg at jeg ikke gidder å bruke mye penger på motor lenger når disse er så billig å bra som de er!
            Høres bra ut Niklas! Er det de sølv-grå motorene du refererer til, eller de røde? Hva slags bil er det du har testet den på? B4.1 +8mm? Tåler den alt støvet som den vel får i seg på hekk-motor? Jeg regner med det blir en del.

            Jeg har bestilt en sånn 13.5T sølvgrå som jeg skal teste i touring inne. Spent på den!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Mons View Post
              Høres bra ut Niklas! Er det de sølv-grå motorene du refererer til, eller de røde? Hva slags bil er det du har testet den på? B4.1 +8mm? Tåler den alt støvet som den vel får i seg på hekk-motor? Jeg regner med det blir en del.

              Jeg har bestilt en sånn 13.5T sølvgrå som jeg skal teste i touring inne. Spent på den!
              er på b4.1 ja. Og ja, er den sølvgråe

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X