Announcement

Collapse
No announcement yet.

Børsteløs motor problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Børsteløs motor problem

    Har en traxxas slash 4x4 med orginal motor,og har problem med at det bakerste på motoren/plata lageret sklir ut av sporet sitt etter feks masse turtall eller hard kjøring, noken som har en teori ka som kan være grunnen til at det glir utav? resultatet blir at det blir kast inni rotoren og den laga forferdlige lyda pga den krasja med veggane...har stappa lageret tilbake på plass 3 gonger no.. er det pga det er slark i innerste lagerbane det kan feile? slik den "greve" lageret ut? siste eg gjorde var å smurde lagerbane veggen utvendig med litt teck7 for hadde ikkje lim...

    tips eller teoria? på tide å bytte til ett nytt lager kanskje?

    Eg må legg til at drevet på slipperclutchen har litt kast, kan det være der problemet begynder? at kanskje lageret er dårlig?

    EDIT: Har bestilt nye lager og nytt spurdrev og prøver å skifte det først...
    Last edited by Einart; 18 November 2012, 21:15.
    Hpi Savage Mach 28
    Arrma Raider ,Traxxas slash 4x4
    Tamiya ta-05 camaro ss og Bel air - Hpi rs4 evo+ 3.0c mustang m custom innsug

  • #2
    Her er du mest trolig veldig nær et motorhavari.
    Forstår jeg deg rett at det er bakre motorplate som sitter mot ESC som er løs?
    Du må skru ut motoren din og skifte lagre før den gir seg helt, når motoren har fått såpass med juling må du være på den sikre siden. Du trenger også lagre som er beregnet for el-motorer da disse er beregnet for høyere turtall og temperaturer.
    Når du har motoren din oppe så sjekk om ankeret og viklinger er i orden.

    Har du kast på andre deler som går inn på akslingen på motoren er det ikke bra heller, det kommer jo an på hvor mye selvsagt, men definitivt noe jeg ville prøvd å få utrettet. Hvis anker og viklinger er i orden, så burde det gå greit å få motoren tilbake til brukbar stand og med samme effekt.

    Her er det noen videoer du kan kikke på: Traxxas Velineon rebuild

    Lykke til!
    5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
    Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

    Comment


    • #3
      Hei, er bakerste lager som sitter på den bakre motorplaten som spinner seg ut,har skjedd 3 ganger no, lageret virka greit, men skal prøve å bytte det ut med ett nytt, har bestillt nye lagrer til bilen so... om det kan være litt slark i lageret huska eg ikkje, men mulig det er det som gjer det, eller om det blir so varmeutvikling at lageret rett og slett presser seg ut. ellers funka motoren fint og alt slikt, men ganske plagsomt i grunn, det va litt kast i hoveddrevet og men var veldig lite,men kan være nok kast til å få ubevegelse i pinjongen som går utover motorakslingen... har bestilt ett nytt ett som skal på uansett so får eg sjå,skal skifte lager på slipperclutchen også i samme slengen.
      Første gangen eg la merke til problemet tok eg en rens innvendig i samme slengen motoren var open, såg ut som viklingane var ok der og.

      i verste fall om det med motoren ikkje skal bli bra igjen får eg vell kjøpe meg en anna en..litt synd for likte motoren egentlig og effekten.

      Oki, skal skjekke videoen,mulig eg kjenner igjen noke der, takker for link
      Last edited by Einart; 19 November 2012, 12:58.
      Hpi Savage Mach 28
      Arrma Raider ,Traxxas slash 4x4
      Tamiya ta-05 camaro ss og Bel air - Hpi rs4 evo+ 3.0c mustang m custom innsug

      Comment


      • #4
        Trur eg fant problemet på denne vidoen her!!

        Tearing down the Traxxas Velineon 3500 to replace the bearings.


        EG MANGLER BUSHINGEN som står forran lageret ikkje rart det detter ut da og alt krasjer innvendig og bråka.
        eg får ta en sikkerhetsskjekk på motoren igjen og sjå om det mangla fleire noken dela inni.. og kjøpe ett rebuilt kit.


        bilen har vert kjøpt brukt så mulig den har forsvunnet i gamle eigers eie.
        Last edited by Einart; 19 November 2012, 13:10.
        Hpi Savage Mach 28
        Arrma Raider ,Traxxas slash 4x4
        Tamiya ta-05 camaro ss og Bel air - Hpi rs4 evo+ 3.0c mustang m custom innsug

        Comment


        • #5
          Var nok det som var feilen, magnetrotoren mangler begge spacerene/bushingene ikkje rart det tulla seg til...men lagerene såg bra ut og hadde ingen ulyder..men alikavell bestillte eg meg ett rebuildkit

          Attached Files
          Last edited by Einart; 19 November 2012, 15:37.
          Hpi Savage Mach 28
          Arrma Raider ,Traxxas slash 4x4
          Tamiya ta-05 camaro ss og Bel air - Hpi rs4 evo+ 3.0c mustang m custom innsug

          Comment


          • #6
            Se der ja, dette løser seg nok når du får inn nye lagre, bøssinger og shims..
            Selv om lageret virker ok og går lett rundt så må du tenke på at disse lagrene tørker ut. Høres de tørre ut, så bytt de!

            Du får poste resultatet til slutt
            5iveT ~ TRX StampedeT (Custom) ~ Tekno SCT410.1 | Carisma GTB (Custom) ~ MBX6e ~ MP9e
            Kyosho TF5 ~ Xray T4'13&14 ~ Xray XB4'15 | Futuba 4PKSR ~ Futuba T4PX | Min Prosjekttråd

            Comment


            • #7
              Er mulig forrige eiger har skifta ut noke og glømt og montert riktige deler igjen hehe... akslingen var ganske stille når eg snurra den fort rundt for hånd, men får bytte når dei evt blir dårlige,vist eg ikkje hive i nye med ein gong, venter på ett lagersett også, så da blir det plutslig enda fleire lager tilgjenglig, håper det ordner seg ja, oppdaterer tråden når delene er på plass og
              Hpi Savage Mach 28
              Arrma Raider ,Traxxas slash 4x4
              Tamiya ta-05 camaro ss og Bel air - Hpi rs4 evo+ 3.0c mustang m custom innsug

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X