Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESC og/eller motorproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    ESC og/eller motorproblem

    Drar opp denne litt igjen.

    Kunne ikke gi meg med dette, så det har blitt noen timer de siste kveldene med testing. Har endelig fått den til å gå stabilt nå - at den ikke kutter plutselig!

    Men, problemet med ytelsen er fortsatt til stedet: så fort motoren får litt motstand, så synker turtallet med en gang. Holder bakhjulene oppe i luften og gir gass, så fort jeg senker den sakte ned mot gresset, så synker turtallet mye. Får kanskje halve farten på flat asfalt av det som er normalt.

    Den glimtet til med godt turtall i en sving, men aldri opplevd dette igjen. Motoren blir forøvrig fort varm - et par minutter med litt kjøring - så er det for varmt til å holde fingrene på den i et sekund. ESC er god og kald.

    Får bestille motor utpå nyåret tenker jeg, budsjettet for i år sprakk for lenge siden!

    Comment


    • #17
      Er avstanden mellom pinion og spur ok?
      Triller bilen lett uten motor i?
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #18
        ESC og/eller motorproblem

        Ja, avstanden er fin (tynt papir i mellom, kjenner det klikker litt om man snur litt på spur-hjulet).

        Muligens litt mindre(?) motstand i motoren nå enn tidligere - når man snur på hjulene..

        Edit: typos..

        Comment


        • #19
          Ingen som kan låne deg en motor da?

          Men hvis du mister effekt, ville man ikke da mistenke tilførsel av strøm?
          Altså ESC og batteri eller noen av kablene i mellom.
          Er ikke sikker jeg altså, bare kommer med forslag.

          Kan absolutt være motoren.
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #20
            Er ikke mange som driver med elektro her i bygda - de fleste kjører nitro.. Har nå en Mamba monster combo på en annen bil jeg kan teste nå, men er usikker på om ESC tåler den motoren.

            Tenkte i de banene om at det er strøm som er syndebukken her, har iallefall utelukket batterier (testet med 4 forskjellige 2S, 1 3S og flere forskjellige Nihm). Jeg måtte som sagt lodde kablene mellom ESC og motor (siden de på ESC er tynnere enn de på motoren og koblingene ikke passet). Skal ikke utelukke at det er mine loddekunnskaper som ødelegger her, har bare helt glemt at disse ble loddet.

            Skal få loddet de på nytt til kvelden og se om det virker bedre På den andre siden - vil motoren bli så utrolig varm om en av de tre kablene har dårlig kontakt..?

            Comment


            • #21
              Nei det vil den ikke.
              Motoren vil bli varm ved motstand.

              Kanskje hvis du smører opp lagrene på den?
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #22
                Den blir rimelig varm i løpet av få minutter, selv kun med pinjongen på i friluft. Kanskje på grunn av ingen luftstrøm rundt den?
                Skal plukke den i biter og se hvordan den ser ut - prøver meg på litt lodding i samme slengen, og se hva jeg får til.

                Comment


                • #23
                  Sjekk om motoren KAN tas fra hverandre først.
                  Har lest om motorer man ikke får satt sammen igjen hvis du først får dem fra hverandre.

                  Lykke til
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #24
                    Eneste jeg finner, er at HPI reklamerer for at de er "zero-maintenance", men ser det er noen skruer rundt om, hehe.. Skal uansett forsøke meg på å lodde kablene på nytt, men ender nok opp med å skru motoren opp og bestille ny fra hk

                    Comment


                    • #25
                      ESC og/eller motorproblem

                      Har ikke skrudd opp motoren, men denne erfaringen har jeg gjort meg - etter målinger:

                      Jeg må bruke 3S for å oppnå tilnærmet fart/ytelse som jeg hadde på 2S før problemet startet.

                      Tar ut motor og ESC og satser på å finne meg en fin billig combo på nettet. Er herjebilen dette, så orker ikke bruke så alt for mange timene med feilsøking hele tiden.

                      Takk til alle forslag som har kommet!

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X