Announcement

Collapse
No announcement yet.

Død ESC / Mottaker ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Død ESC / Mottaker ?

    Hei.

    Jeg har akkurat foretatt en full reparasjon av guttungen's HSP Brontosaurus 1:10 (børstet) som døde på mystisk vis for en stund siden etter noe våt kjøring og crashing. Den er ikke vanntett og HSP komponentene brekker som flattbrød...

    Alt er satt sammen slik jeg kan det fra tidligere - har kjørt en HSP XSTR noen år og det er samme innmaten.

    Edit: Sender / Mottaker er 2.4Ghz - ser at det er lignende tråder med løsning for FM.

    Symptom:
    1: Servo lystrer og svinger fint.
    2: ESC lyser opp ved gass-pådrag
    3: Ingen reaksjon i motor.

    Har testet følgende:
    1: Har akkurat kjøpt 2 nye ESC'er og har testet begge.
    2: Full-ladet batteri. Fungerer utmerket i annen bil.
    3: Helt nye batterier i sender.
    3: Koblet til en reserve-motor på ESC'en for å utelukke defekt motor - ikke noe liv i reserven heller.

    Konklusjon:
    Jeg forstår ikke hvordan ESC'en kan lyse opp men det kommer ikke noe liv fra motoren.
    I og med at jeg har testet 2 motorer og 2 splitter nye ESC'er så er jeg bastant nok til å påstå at det ikke kan være noe kabel-brudd mellom motor / ESC.

    Kan det være feil på mottakeren/mottaker-kabel selv om ESC lyser opp?

    Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg.
    Last edited by Larantz; 27 August 2015, 14:02.

  • #2
    høres jo veldig rart ut. Men hva skjer om du bytter om kanal 1/2 på mottaker? (sving blir da throttle, gass blir sving)
    Da får du i alle fall utelukket feil på mottaker osv.

    For det er ikke noe EPA/kalibrering som er feil på radio/ESC? (tenker da på om endepunktene har for kort "avstand" osv)
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • #3
      Hei Tom.

      Morsomt at du skulle spørre om det for det er akkurat hva jeg testet i morges.
      Servoen flyttet seg da på gass så mottaker/sender er ok samt kabler mellom mottaker og ESC.

      Jeg har tidligere hatt problem med samme type ESC som heter 03018A fra HSP som jeg bestiller fra rcleker.no.
      Begynner å spekulere i om det er en dårlig batch som han sitter på der.
      Jeg har altså nå 3 stk av denne ESC'en og jeg får samme oppførsel på alle.

      Når jeg måler med multimeter 'over' motor så får jeg 7v på gass, -3,5v på revers, men jeg ser ikke noe strøm som går.
      Litt usikker på om jeg har stilt multimeteret riktig. Det bør vel stå på mA?

      Edit: En ting til - jeg mener at HSP sin ESC kvitterer (piper) når den blir skrudd på, men jeg får ikke noe lyd. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
      Last edited by Larantz; 28 August 2015, 13:29.

      Comment


      • #4
        Her viste det seg å være defekt(e) motor(er).
        Jeg kunne ikke tro at dette hadde med defekt motor å gjøre da den ene ble fjernet fra bil under oppgradering til børsteløs og fungerte fint på det tidspunktet.
        Man skal aldri utelukke noe...

        Jeg har imidlertid lært et triks fra den lokale rc-sjappa og det er å teste motor med et helt vanlig 1,5v AA-batteri.

        Takk for bidrag.

        Comment


        • #5
          Ja, det forklarer mye at motor var død... hehe.. Jaja
          Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
          - NiceShot.no

          Comment

          (RS) Radiostyrt.no Statistics

          Collapse

          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
          Welcome to our newest member, Erik-M.
          Working...
          X