Announcement

Collapse
No announcement yet.

KV spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • KV spørsmål

    Hei

    Kjapt spørsmål.

    Hvis jeg har samme type motor, men den ene har høyere KV, vil de ved samme overgiring(?) ryke samtidig, eller vil den med høyest KV takle påkjenningen av dette bedre enn den med lavere KV.

    Vanskelig å formulere spørsmålet. Men det jeg lurer på er om det er teoretisk mulig å oppnå akkurat samme fart med en lavere KV motor hvis giringen er annerledes..

    Undrer på dette, for jeg har en motor på vei i posten, og jeg undrer på om dette kan være et bomkjøp til en basher.

    Motor: http://www.teamorion.com/combo-neon-...tamiya-en.html

  • #2
    Lav KV gir mer moment, men lavere toppfart. KV er foholdet mellom Spenning(V) og turtall. Siden du har økt KV, så kan det hende du bør ha spur med flere tenner. Tenk på det som et girskift; høyere KV blir som å starte i 2-gir. Tyngre å starte, men høyere toppfart. Belastning på på motor øker, slik at sjansen for at den brenner øker, dersom det er satt på en spur for maksimal topphastighet med originalmotoren.
    Last edited by oih; 20 May 2016, 11:53.
    Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

    Comment


    • #3
      Takk for svar, men er det da slik at en 2200 kv kan bruke større spur enn en 4000kv motor før den ryker? Gitt at det er eksakt samme type motor, forutenom kv.

      Comment


      • #4
        Gjelder å holde tunga rett i munnen når vi snakker tannhjul. Jo flere tenner/større diameter "Spur" har, jo lettere er det å dra den rundt. Bare for å være sikker på at vi snakker om det samme. "Pinion" er tannhjulet som sitter på akslingen til motoren. "Spur" er det tannhjulet "Pinion" overfører kraft til.

        Lav KV kan kombineres med "Spur" med få tenner/liten diameter. Høy KV trenger kanskje en "Spur" med flere tenner/større diameter. Siden du aldri (tror jeg) klarer å doble omkretsen på "Spur", så vil den ikke kunne kompensere fullstendig for forskjellen i KV. Det er heller ikke hensikten. Man bruker høy kv for å oppnå høyere toppfart. Man kan overbelaste en motor med høy kv ved å bruke minste tilgjengelige "Spur", men sannsynligvis er den som sitter i din bil et kompromiss som vil fungere med begge typer. Har du byttet en 2200kv i en 4000kv? Da ville jeg vurdert en Spur med flere tenner for å være på den sikre siden.
        Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

        Comment


        • #5
          Nei, den svidde motoren var en 3300kv, og jeg byttet den i en 2750kv. Men den er fortsatt på vei i posten. God tid til å finne ut av ting på

          Vil jeg merke stor forskjell på fart etc?

          Comment


          • #6
            Hvis alt annet er likt, så vil toppfarten reduseres med 16,6% ((3300-2750)/3300). Det er jo merkbart. Det kan du kompensere ved å endre spur eller pinion (større pinion, mindre spur). Skal du klare å få tilbake toppfarten, så må antallet tenner på pinion økes med 20% ((3300-2750)/2750). Er ikke sikker på om det er mulig.

            Dette er toretiske verdier. Selv om det står kv3300, så er det ikke sikkert den klarer 3300*11,2v = 36960 rmp...
            Sankyo Sigma GII-vrak, Kyosho Renault Alpine-vrak, Thunder Tiger Challenger Circuit 20 (1983?), Graupner/Kyosho Fairlady, 3stk Spital Safari-GX/Graupner Kangaroo(Gazelle)/Futaba safari- vrak,Kyosho Mad Armour,Kyosho Inferno 7.5 SP3 El-konvertert (22,4V/2000Kv),Kyosho Inferno TR-15

            Comment


            • #7
              Originally posted by oih View Post
              Lav KV gir mer moment
              Akkurat det der er en svært vanlig missoppfatning. Men du får ikke mer moment med lavere kv (alt annet likt). Snarere tvert imot:

              En børsteløs motor har teoretisk uendelig moment, hvilket betyr at den under belastning vil suge alt som kan leveres av strøm inntil maks rpm (At den ikke når teoretisk rpm skyldes i hovedsak at batterispenningen faller ved belastning). Ettersom høyere kv medfører høyere turtall, så vil motoren også produsere mer moment (suge mer strøm) for å nå maks rpm.
              Monster Truck Craze!

              Comment

              (RS) Radiostyrt.no Statistics

              Collapse

              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
              Welcome to our newest member, Erik-M.
              Working...
              X