Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frekvensbegrensing på mottakker (krystall)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frekvensbegrensing på mottakker (krystall)

    Jeg har nå nylig kjøpt ny fjerntsyrt bil, og har nå tre stk tilsammen. To Kyosho og en Biltema (HBX ?). I tillegg til den, kjøper jeg to sett med krystaller, i tilfelle den nye har lik frekvens på en av de jeg allerede har + bytte av eksisterende frekvens.

    Når jeg nå fikk den så oppdager jeg at den har samme frekvens\kanal som bilen til biltema har; Kanal 3 eller 27.095Mhz. Den andre fra kyosho har kanal 4 \ 27.145, noe jeg i min erfaring er alt for nære til å kunne kjøre 100% uforstyrret sammen, derfor -krystall nr2.

    De to nye krystallene er henholdsvis 27.340 og 27.540Mhz. Og i følge radioscanner\"politiradio"-en så er disse verdiene korrekte.
    MEN - her kommer problemet - Mottakkeren i den nye bilen vil ikke motta på disse frekvensene, men virker på påde 27.095 og .145. Med andre ord, ingen av de nye krystallene kan brukes... Så er det noen begrensinger på mottaker, hvike frekvenser de kan bruke? Klart nok; jeg skjønner at man ikke kan bruke en 40Mhz krystall i en 27Mhz mottakker, men verdiene er jo innenfor "27"Mhz. Kanal 1 er jo ikke inni 27Mhz, men ligger på slutten av 26 et sted... Kan det være sender som skaper trøbbel også?

    Så, må jeg kjøpe meg ny mottaker, evt sender for og kunne bruke de nye krystallene? Det er stor sannsynelighet for at bilene kommer til å bli brukt sammen, og bytting av krystaller hver gang en skal kjøre er ikke aktuelt. Har ikke testet krystallene på de to jeg allerede har, men de er ikke tilgjengelige akkurat nå.

    Takker for svar

  • #2
    En ting til, er det skadelig og sette mottakerkrystallene i senderen?
    Jeg synes rekkevidden ble så kort etter at jeg prøvde å bytte krystaller. Testet ikke rekkevidde før jeg oppdaget at krystallene ikke virket på utstyret, en annen ting; når mottakker-krystallene står i senderen, så sender de på en heeelt annen frekvens en det som står stemplet på. F.eks, 27.145Mhz mottaker sender på ca 26.008Mhz...

    Comment


    • #3
      Du skal ikke sette mottakerkrystallet i senderen. Det er ikke i nærheten av å kunne virke. Sannsynligvis oscillerer det på halve senderfrekvensen...
      Mottakerkrystallet derimot svinger på en frekvens som oftest er 455kHz lavere enn frekvensen du opererer på.
      Man skal helst ha krystaller av samme merke som mottakeren, men enkelte andre merker kan fungere. Men ikke alle! Kanskje det tilsynelatende virker, men du mister kanskje mye rekkevidde etc etc.
      For sendere er det kun "originale" krystaller som skal brukes! Gjør du feil her kan du forstyrre andre i verste fall.

      Comment

      (RS) Radiostyrt.no Statistics

      Collapse

      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
      Welcome to our newest member, Erik-M.
      Working...
      X