Announcement

Collapse
No announcement yet.

Antenneteknikk, lage egne antenner, antenne typer ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antenneteknikk, lage egne antenner, antenne typer ?

    Heisann folkens!
    Fant ikke noe om dette evnet og virker som de fleste spørsmålene om antenne her på dette underforumet gjelder for biler som jo ikke trenger så veldig lang rekkevidde.
    Men hva med fly/helikopter og annet som krever lengre rekkevidde eller bedre mottaksforhold slik som FPV (First Persion View) hvor man har kamera i den fjernstyrte enheten som sender signaler tilbake til en mottaker som viser video på en skjerm (eller briller)?

    Jeg kan litt antenneteknikk men har glemt det meste fra skolens dager og spør derfor her

    Jeg har ett lite trådløst kamera som går på 2.4GHz båndet (står 2400-2480MHz men ikke eksakt hvilken frekvens). På kameraet er det bare en kort liten pisk som stikker rett bakover. Denne kan ikke tas av. Har ikke sjekket om det er en coax eller bare en ledningssump her.
    På mottakeren er det en pisk som kan tas av med en slik liten skrukobling. Denne pisken kan roteres rundt og vinkles 90 grader og blir stående i den rettningen man setter den i.
    Dette funker jo fint til det kameraet er beregnet for i utgangspunktet: overvåkingskamera i ett hus. For da står jo kameraet stille hele tiden og man kan fikle med mottakerantenna til bildet blir bra. Men om kameraet skal monteres på ett helikopter/multirotor/fly/bil eller lignende som beveger seg, så endrer jo rettninga på antenna seg i forhold til mottakeren og jeg får ett varierende mottaksforhold.
    Det samme gjelder mottaker og sender i multirotor helikopteret: en bitteliten pisk som ligger horisontalt på mottakeren og en beveglig pisk som kan skrus av på senderen.

    Så er spørsmålet: Hva kan jeg gjøre for å bedre mottaksforholdene? Spørsmålet gjelder jo både video og styring, men er jo videoen som er mest følsom for støy og endring i antenneposisjon.

    Ser at mange anbefaler å gå for slike "Cloverleaf" antenner (kløverblad på norsk). Disse kan man enkelt lage selv:
    The Cloverleaf Antenna The Cloverleaf antenna was brought to the FPV community by IBCrazy. Thank you for making...


    Om man lager seg en slik antenne, må man ha en lik antenne i begge endene, eller holder det at mottakeren har en slik antenne? Er jo ofte plassproblemer i en fjernstyrt modell til å kunne få montert en slik antenne.

    Noen som har noen tips og triks å komme med når det gjelder antenner på fjernstyrte modeller?
    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid (og koster mer penger)

  • #2
    Kanskje lettest å bare ta opp lokalt på minnebrikke hvis det er godt nok. Styring bruker paritet og svært små datamengder i forhold til f.eks. video. Evt. kikke på fatshark og hva det systemet kanskje bruker. bl.a. 5ghz.

    Comment


    • #3
      Å fly FPV via opptak anser jeg som omtrent umulig. Må nok trene på flyviningen en GOD del mer for å få til det

      Planen var at det kameraet skal brukes til mer enn bare FPV. Jeg driver jo med flere hobbyer og det kameraet ble kjøpt inn for noe helt annet enn RC flyvning. Jeg har til nå brukt det mest i snuten på LEGO tog som kjører igjennom en LEGO by på utstillinger. Live videofeed blir så vist på en stor skjerm eller lerret. Det har vært kjempepopulært. Men har sett at bildet blir dårlig når jeg begynner å komme langt unna mottakeren. Dvs over 20-30m, og blir også en del støystriper før jeg kommer så langt eller blir skjult bak objekter. Er derfor ute etter å forlenge rekkevidden.

      Så det er ingen her som har tips å komme med angående alternative antenner?

      Å ta opp lokalt er ikke alternativ til det jeg bruker kameraet til. Har ett slikt opptakskamera på ett av mine multirotorhelikopter: Galaxy Visitor 3 og er greit nok det. Men vil ha noe som sendes trådløst og ønsker fortrinnsvis å forbedre det jeg har da det har perfekt størrelse til de fleste formål.
      Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid (og koster mer penger)

      Comment

      (RS) Radiostyrt.no Statistics

      Collapse

      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
      Welcome to our newest member, Erik-M.
      Working...
      X