Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva gjør potmeteret? Servoen snurrer bare rundt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva gjør potmeteret? Servoen snurrer bare rundt.

    Hva gjør egentlig det potmeteret i servoen?
    Og hva kan være galt når motoren i servoen bare spinner rundt når stikka er i senter, svinger jeg en vei så begynner den å gå saktere..stopper..og går motsatt vei.

    Holder på med et prosjekt, så det er ikke bare å kjøpe ny servo
    sigpic HPI Sprint 2 Drift | FG Monstertruck | ARC Cessna | Multiplex Mentor | Multiplex Easyglider | Kyosho Mini-Z Monster jubileumsutgave m/lipo | Kyosho PureTen | Tamiya Leopard tanks | Tamiya "The Frog" | Futaba 7C 2,4Ghz | Futaba 3PM 2,4Ghz |

  • #2
    potmeter er den som bestemmer hvor servomotoren skal stoppe så center og endpoint i servoen er det samme hver gang du enten svinger eller ikke svinger. så om potmeteret ikke er iorden, vil motoren gå den ene eller andre veien hele tiden, evt ikke stoppe på samme sted hver gang eller du vil oppleve "hakking" i nøytral posisjon.
    MBX-6-OS-AKA-Byron fuel
    TRF-415MSXX
    DEX410

    Comment


    • #3
      Det kan virke som noe er gjort med denne servoen.
      Har den virket før ?

      Inne i servoen er der en "tapp" på det ene tannhjulet som skal stoppe servoen.
      Om dette er fjernet, og mekanismen under dette tannhjulet er fjernet slik at potmetret ikke roterer på seg, så har du en servo som snurrer hele tiden den ene eller andre veien.

      Om alle delene i servoen er der, så skal den ikke kunne snurre rundt.
      Er den "tappen" på det ene tannhjulet enda der, så kan dette ødelegge motgående tannhjul om den snurrer rundt.
      Er alle delene til potmeteret der, så skal den heller ikke kunne snurre.

      Tenker denne servoen er forsøkt å bygge om til en 360 grader servo.
      (da må man bytte potmetret ut med motstander)

      Har denne servoen vært din siden den var ny, eller er det en du akkurat har fått.
      Hjemmelaget bensinbåt, elektrobåt. Smit nederland, PT-10, Robbe Nordnery og MS Lyngen.
      RC Video Vesterålen modellbåtklubb.

      Comment


      • #4
        Jeg er på utkikk etter en servo som faktisk snurrer rundt hele tiden den blir tilført signal og når man setter stikka i nøytral skal den stoppe. Trenger ikke revers. Hvordan kan jeg modifisere en servo til å fungere slikt?
        Om jeg bytter ut potmeteret med en fast motstand vil den da noensinne slutte å rotere selv om stikka er i nøytral posisjon? Den vet jo ikke om den er kommet til nøytral posisjon siden den faste motstanden sier noe annet?
        Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid (og koster mer penger)

        Comment


        • #5
          Potmeteret er en viktig komponent som sørger for proporsjonal styring, det forteller posisjonen på armen. Hvis du sørger for at den alltid står i nøytral (eller setter på 2 like motstander fra senter til begge sider som erstatning for potmeteret direkte på kortet) vil du få effekten du ber om. Ved f.eks. å drille ut sporet i giret som pot-armen står i. Det vil også være en pinne eller blokkering på giret som må vekk slik at det får lov å gå 360.

          Comment


          • #6
            Corvinus: takker for svar.
            Åpnet opp en gammel sliten servo her som jeg kunne ofre og ser det er akkurat som du sier en tapp i servohuset som stikker ned i ett spor i det siste tannhjulet som forhindrer det å gå helt rundt. Fjernet denne tappen først, men det gjorde jo kun at servoen kunne gå litt lengre. Den tappen er sikkert der for å forhindre at man ødelegger potmeteret ved at senterarmen på poten går for langt.

            Det gikk en aksling fra potmeteret som hadde en flat side i den enden som gikk inn i det siste tannhjulet (som servohornet er festet i). Forsøkte å bore dette hullet opp slik at den ikke kunne rotere på potmeteret. Så da kunne den teoretisk sett snurre fritt?
            Noen den jo tildels gjorde. Men ikke helt slik som jeg tenkte.

            Tror det må ligge noe mer sikkerhetsmekanismer i servo-elektronikken; for servoen snurret rundt så lenge jeg rørte på spaken. Men når jeg sluttet å bevege stikken så sakket bare servoen opp og stoppet til slutt helt å spinne. Rørte jeg litt på stikka igjen, så roterte den litt til men stoppet så opp etter litt tid. Når stikka stod i senter (eller det punktet som jeg hadde satt potmeteret i før jeg skrudde sammen servoen igjen) så stod også servoen i ro. Det vil si at slik servoen er nå må jeg fortsette å bevege stikka sakte i en retning for at servoen skal snurre i den retningen kontinuerlig.

            Jeg prøver å forstå hvordan elektronikken i en slik analog servo fungerer:
            Servoene fungerer vel slik at styresignalet er ett firkantsignal hvor bredden den possitive pulsen er det som bestemmer possisjonen til stikka, altså hvor mye utslag du ønsker på servoen, ikke sant?
            Og da blir det som Corvinus sier at potmeteret da er en tilbakemelding til elektronikken som sier i hvilken posisjon armen står i og så finner elektronikken ut om den må rotere motoren mer i en eller annen retning for å komme til den ønskede posisjonen. Servoen vil da slutte å rotere når motstandsverdien på potmeteret stemmer overens med den ønskede "verdien" som du setter på stikka (altså utslaget). Kan dette prinsippet stemme sånn noenlunde? Kan hende at dette gjøres på forskjellig måter i forskjellige merker av servoer?

            Ved å forstå hvordan en slik servo fungerer kan vi sikkert finne ut hva som er galt med OP's servo og hva som må til for å få en servo som snurrer HELT fritt slik jeg vil ha...
            Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid (og koster mer penger)

            Comment


            • #7
              Oh.. fant feilen hos meg. Den akslingen til potmeteret går VELDIG lett rundt og bare litt greas mellom den akslingen og det tannhjulet som er på servohornet fikk potmeteret til å flytte seg sakte. Sentrerte potmeteret og en liten dråpe loctite på potmeteret fra undersiden så holdt den seg i ro.
              Denne videoen viser jo hvordan man kan gøre det på Futaba S3003 servo og også lage ett hull slik at man kan justere senterposisjonen i ettertid. http://youtu.be/SK8mhnEzcvY

              Så da er vel feilen hos han som postet først her at enten er akslingen mellom potmeteret og det siste tannhjulet slitt slik at potmeteret ikke følger med rundt slik det skal, og da er sikkert også de tappene som skal forhindre at servoen snurrer rundt blitt borte. Avhengig av type servo han har så kan man kanskje ta litt Loctite på den potmeterakslingen gjøre at den sitter fast i det siste tannhjulet hvor servohornet er festet.
              Eller det kan være feil på selve potmeteret.
              Så det beste for han er nok å kjøpe ny servo.
              Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid (og koster mer penger)

              Comment


              • #8
                Du har nok bare hatt uønsket vandring på pot. (Edit: litt sent ute med svar ) OP sin post er forøvrig 5 år gammel, så han har sikkert ordnet ting for seg selv. Jeg har rettet mine svar mot deg spesifikt.

                Var nettopp i boden og lagde en liten video til deg, det er rimelig enkelt.
                En kjapp demo på pot og motstander (kjøpte mine på clas ohlson).

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X