Announcement

Collapse
No announcement yet.

servotrøbbel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • servotrøbbel

    Har litt problemer med servoene på en e-maxx.. Er byttet servoer til Bluebird av et eller annet slag. Skal visstnok trekke 9,1kg. Funker fint i 2-3 minutter før de blir slitne og trenger en liten pause. Kjører på 3s lipo, ingen ekstra batteri til mottaker. Kan det rett og slett være på tde med nye servoer,eller bør jeg lete etter andre feil. Har sjekket servoene uten belastning, blir sløvere da også.. Håper noen kan komme med litt tips.

  • #2
    sjekke batteri kanskje?
    Tim Dongelmans, KleppRC Club, TRF416/Speed Passion
    Sandnes Osteopati Senter
    http://www.osteopaten.info/index.html

    Comment


    • #3
      Sjekket batteri som om at det skulle være tomt mener du? jada, ikke helt på jordet. Mistenker at esc sender litt for mye strøm til mottager..prøvde med 2s lipo, og da funker alt helt fint. Får prøve å måle hvor mye volt servoen får - for mye er vel ikke bra!!?

      Comment


      • #4
        bruker du regulator?
        Thomas Michelsen 90477788
        Kyosho Mp9 TKI 2
        Team Michaelfox BOMBK

        Comment


        • #5
          bruker hobbywing 60A børsteløs regulator. Den skal vel egentlig bare sende 5v til mottager, men er vel en sjangs for at den gir litt mer.. Kan jo være en mulighet ettersom problemet først oppstår når jeg bruker 3s, og ikke når j bruker 2s.

          Comment


          • #6
            Jeg er ganske sikker på at problemet hos deg er den innebygde BEC`en i regulatoren din! Er ganske sikker på at du har en ESC med lineær regulator... og da blir den hardere belastet jo høyere spenning det er på kjørebatteriet ditt. Så det er servoene dine som laster mer enn den klarer på 3S LiPo mens du er under grensen med 2S LiPo.
            Sett på en ekstern BEC og fjern den røde lederen i servokabelen fra regulatoren til mottakeren din. Eller så kan du også bruke et eget mottakerbatteri.

            Comment


            • #7
              Fikk koblet på en ekstern batteripakke her om dagen, og ja, da var ting på stell!! Målte hvor mye volt bec'en sendte ut, det var det samme med 2s som 3s. Men det blir kanskje noe mer ampere med 3s..ikke helt venn med slike måleinstrumenter. Uansett, d blir vel å kjøre med litt ekstra batterivekt.

              Comment


              • #8
                Originally posted by geir-n View Post
                Målte hvor mye volt bec'en sendte ut, det var det samme med 2s som 3s. Men det blir kanskje noe mer ampere med 3s.
                Nei...
                Siden regulatoren er lineær svir den bort spenningsdroppet i form av varme. Og jo høyere spenningsdroppet skal være jo mer effekt skal kokes bort. Og varme i elektronikken er lite bra. Spenninga ut skal bli den samme uansett.

                Et toppladet 2S LiPo holder 8,4V. Spenning til servoer skal være 5V. Droppet er altså 3,4V. Med ei servobelastning på for eksempel 2A skal det kokes vekk en effekt på 6,8 Watt. Omtrent som baklyspæra på en bil.

                Med 3S holder batteriet 12,6V nyladet. Spenningsdroppet blir nå på 7,6V. Når servoene trekker 2A skal plutselig hele 15,2 Watt bort som varme. Det er mye varme på en liten gadget som ESCen er... Den overppheter og dør, eller kanskje den bare gir en advarsel og fungerer dårligere en periode til den er kald igjen.

                Comment


                • #9
                  Takk for svar..det er godt det er noen som kan elektronikk der ute!! Og jeg må jo si at det du sier høres veldig fornuftig ut, men når man ikke vet sånne ting blir man jo bare frustrert. Så takk for oppklarende svar

                  Comment


                  • #10
                    Bra vi fikk oppklart dette, mange som brant seg på dette i fly for noen år siden da jeg begynte med el-flymodeller Man har heldigvis etter hvert lært seg mer om utstyret man bruker.
                    Hvis du i framtida skal kjøpe deg en ny ESC til et prosjekt og ønsker å slippe eget mottakerbatteri skal du prøve å skaffe deg en ESC som har innebygd switchet BEC, kalles også U-BEC i noen tilfeller. Her vil det ikke bli noen oppvarming i BEC selv om spenningen på kjørebatteriet er 3S og gjerne større. Her er det mer avanserte kretser som lager 5V til mottakeren og servoene. Lineær BEC er billig, men det kan bli FOR billig også når det ikke virker. Vi skal jo bruke sakene våre også

                    BEC = Battery Eliminating Curcuit

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X