Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensin til LS biler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bensin til LS biler

    Ser stadig det går igjen spørsmål om hvilken bensin vi kan bruke på bilene våre.

    Så i disse miljø dager er det noen som har testa E85 ?

    Ifølge flere jeg har snakket med så krever den i utgangspunktet kun mer (feitere blanding) for å gå.

    Vi ser jo hva E85 gjør med personbiler og effekt så hvordan ville det blitt med E85 på tanken i rc bilen.

    Høyere oktan er det jo og.

    Da vart det oppe til debatt

  • #2
    Vi har krangla litt om E85 før også

    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • #3
      Syntes ikke Aspen miljøbensin skal blandes med E85 da....

      Aspen er jo en bensin som er laget luktfri den har ingenting med E85 å gjøre...

      Comment


      • #4
        Er ikke E-85 en slags sprit. Og da skal den jo gå bedre, men trenger nok en del mer suppe som du sier.
        HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
        Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

        Comment


        • #5
          E85 er vel en form for sprit ja.
          Basis produktet er vel ethanol tror jeg.

          Comment


          • #6
            E85 består av 85 % etanol og 15 % bensin,

            Comment


            • #7
              Det har vært en del diskusjon om E85 på div Snøscooterforum.Ulempen med E85 er at den skiller seg fra olje.Ergo,den går ikke ann å blande med olje.Vet at det er flere oljemerker/typer på vei som er beregnet for E85,men om de er kommet ut for salg vet jeg ikke
              Even Andreassen 77 mod

              Comment


              • #8
                Originally posted by G3 View Post
                Det har vært en del diskusjon om E85 på div Snøscooterforum.Ulempen med E85 er at den skiller seg fra olje.Ergo,den går ikke ann å blande med olje.Vet at det er flere oljemerker/typer på vei som er beregnet for E85,men om de er kommet ut for salg vet jeg ikke
                Topp info, dette var jeg faktisk ikke klar over....
                sigpic
                Tlf 4691 0501

                Comment


                • #9
                  E85 er vel først og fremst fremstilt for å senke CO2 utslippene.

                  Ethanol har lavere energi inhold en vanlig bensin derfor må det større mngder til for å få samme effekt. det er vel my derfor e85 innholder en viss mengde bensin.

                  Alkohol holdig drivstoff krever høyere kompresjon for å forbrenne skikkelig.
                  motoren må også ha en feiter blading for å gi den samme effekten.
                  en homogen blandign av bensin og luft dom gir maks effelkt er 14 liter luft til 1 liter bensin.
                  for å få samem effekt ut av alkohol må man ned på 7 deler luft til 1 del bensin for å få en homogen blandign. dette gjelder da rein alkohol. med innblanding av bensin vil nok blandingen måtte bli noe magrere men uansett ender man opp med en motor som bruker mer drivstoff.

                  dette vil å vår sammenheng si at vi får kortere kjøretid.

                  jeg regner også ed at forgasserne på våre motorer må modifiswees for å kunne levere nok drivstoff hvis de skal gå på alkohol.
                  det finnes ferdig modda forgassere.

                  fortenningen må nok ogsaå forandres noe da alkohol ikek forbrennes like raskt som bensin.
                  A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                  alt under 1200 cc er en startmotor.
                  R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

                  Comment


                  • #10
                    Her har du forgasseren http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88...t.A/id.4131/.f
                    HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
                    Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

                    Comment


                    • #11
                      Prata med en som har moddet sin 1:1 bil.

                      Det eneste han gjorde var å bytte trykkregulatoren på fordelingsrøret.

                      Bilen hans gikk og merkbart bedre med E85 men forbruket har etter måling økt med 0,2L men som han selv sier så kjører han mer agresivt med E85 da bilen går bedre.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by JonV View Post
                        Prata med en som har moddet sin 1:1 bil.

                        Det eneste han gjorde var å bytte trykkregulatoren på fordelingsrøret.

                        Bilen hans gikk og merkbart bedre med E85 men forbruket har etter måling økt med 0,2L men som han selv sier så kjører han mer agresivt med E85 da bilen går bedre.

                        da snakker vi om en moderne 4 takts motor med elektronisk styet innsprut og tennings anlegg.
                        detet vil selvfølgelig justere så motoren får rett blandng ut i fra de forskjellige giverne på motoren sier.

                        vi må ikke glemem at våre motorer er for steinalder å dømme. de har fast tenning. lav kompresjon og ikke minst forgassere som knapt nok kan kalles forgassere.

                        Men om fporbruket går opp så går kjøre tiden ned. når vi da sjkal kjøre løp betyr det at vi kanskej ikke klarer å kjøre de 30 minuttene man må på en tank bensin, det hjelper lite om bilen går bedre i 20 minutter for så å gå tom for bensin


                        nei jeg holder meg til vanlig blyfri bensin
                        A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                        alt under 1200 cc er en startmotor.
                        R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

                        Comment


                        • #13
                          Hei.

                          Har prøvd E85 på pocketbikene mine.. Merkbart bedre akselerasjon, mye kaldere motor, og INGEN soting.
                          Jeg bruker Klotz Super Techniplate som er alkohol-kompatibel.

                          Vær obs på at all "vanlig" bensin som selges på Statoils bensinstasjonspumper er pr 01.04.2010 tilsatt minst 5% etanol (alkohol).
                          Mange oljer, bl.a. Panolin skiller seg i alkohol/bensinblandinger.

                          Man må også passe på å bytte slanger, pakninger og evt forgasser for å kunne bruke E85.
                          Fordelen med E85 er at oktantallet tilsvarer 104 Oktan, slik at man kan ha mye høyere kompresjon.

                          Privatbilen (Citroën Xsara 1,6 16V) er også "ombygd" til å kjøre på E85. Fullflex Gold er tingen for de som vil prøve. Forbruket gikk opp minimalt (mindre enn 0,1L / 10km) og oljen lukter mindre når jeg bytter den hver 10000km.

                          Bare min erfaring med E85..

                          Mvh,
                          Thomas.
                          Last edited by DeadLock; 12 April 2010, 15:19. Reason: klarifisering ang. innføring av 5% lavinblanding av etanol.
                          Mvh,
                          Thomas Olafsen ('77) - Sandnes
                          Innkjøring av bensinmotor

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by DeadLock View Post
                            Vær obs på at all "vanlig" bensin som selges på bensinstasjonspumper i Norge er pr 01.04.2010 tilsatt minst 5% etanol (alkohol).
                            Hvor har du dette fra? Jobber på shellstasjon selv, og har ikke hørt noe om ethanolblanding i bensina, på tross av at shell nettop har sluppet en "ny og bedre" 95 blyfri. Denne er såvidt jeg vet ikke blandet med ethanol. Eller har de sneket det inn uten å skrive det noen plass? (vet at statoil har 5% ethanol).
                            Traxxas Rustler VXL og Slash 4WD 1/10 VXL | HPI Baja 5b med 30,5 4-bolt Race Port

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jorgenms View Post
                              Hvor har du dette fra? Jobber på shellstasjon selv, og har ikke hørt noe om ethanolblanding i bensina, på tross av at shell nettop har sluppet en "ny og bedre" 95 blyfri. Denne er såvidt jeg vet ikke blandet med ethanol. Eller har de sneket det inn uten å skrive det noen plass? (vet at statoil har 5% ethanol).
                              Heisann..

                              Gikk litt kjapt når jeg skrev innlegget.

                              Finner ikke den linken jeg leter etter, finner bare Statoils pressemeldinger om lavinnblanding av etanol i bensin.

                              Beklager at jeg var for kjapp i avtrekkeren.
                              Mvh,
                              Thomas Olafsen ('77) - Sandnes
                              Innkjøring av bensinmotor

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X