Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av Nitromotorer.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Som nevnt tidligere. Ta fabrikkinstillinger med en "klype salt". Vi har jo et litt annet klima her hjemme enn der de fleste RC-biler blir bygget og testet

    Mvh

    PS: Fikken melding fra Casevac her på forumet, som jeg ga et tilsvar på;

    Originally posted by Casevac
    Bidrag til tråden "hvordan kjøre inn nitromotorer"

    Liker denne metoden godt.
    Tilsvar;
    Jada, helt enig med deg på dette. Det som beskrives i linken din, er en variant av den metoden jeg har beskrevet under "Metode 3".
    Jeg anbefaler imidlertid ikke å kjøre bilen mens denne rutinen gjennomgåes, da det, særlig på tunge monstertrucks, er mye drivverk som må kjøres inn i tillegg til motoren.
    På buggy'er o.l. kan det imidlertid sikkert kjøres uten for mye belastning på motoren.
    Den ekstra belastningen du ïmidlertid får ved å kjøre en MT under en slik varmesyklus- innkjøring, vil gi deg en høyere temperatur på motoren, grunnet den ekstra belastningen ved å trekke med seg u-innkjørt drivverk, enn det som motoren alene vil fremkalle dersom den får jobbe uten å trekke med seg drivverk og bil på bakken.
    Dette vil igjen gi deg litt, til medium, feilindikasjoner på motortemp, og således forårsake unødig slitasje på stempel og sylinderforing.

    Takk for linken og infoen.

    Mvh
    Roy I.
    Last edited by MaxxWiking; 17 January 2009, 20:23.
    Roy Ivar Hernes, 1965 modell.
    Bosatt i verdens navle, Høyjord i Vestfold
    RC-biler; for mange og for skiftende til å ramse opp...

    Comment


    • #62
      Når du har stilt lsn å den tar 20 sek uten rusing er den helt perfekt innstilt da?

      Jeg hører litt bøøøøøø bøøøø lyder men vet ikke helt hva som er gale. Tror alle innstilingene er gale!

      Comment


      • #63
        Nybegynnertabber:P

        Takker! Dette var mye bedre forklart enn den engelske manualen.
        Nybegynnertabber: 1. Så ikke at drivstoffet hadde kommet inn i motoren:P
        2: Har rotet bort stoppskiven som siter på glødepluggen, skal skaffe ny idag
        Last edited by nalsi; 22 June 2009, 10:45. Reason: EDIT
        Nils Andreas Svee
        - Kjører en BSD Racing BS908T.

        Comment


        • #64
          Veldig nyttig, likte måte nr. 2 best.

          Comment


          • #65
            kjøper snart ny motor til min 1/10, men så blir jeg litt forvirret når den ene sier metode 2 funker best og en annen sier at den på www.monsterracing.no funker best.... er den på monsterracing mer for monstertrucker? hvilken bør jeg bruke? motoren er en Team Orion CRF 12.

            synet det er vanskelig å velge når den ene sier motoren ikke skal gå litt rich under innkjøring og andre sier den skal...
            Last edited by tim56; 12 July 2009, 12:36.
            Tim Dongelmans, KleppRC Club, TRF416/Speed Passion
            Sandnes Osteopati Senter
            http://www.osteopaten.info/index.html

            Comment


            • #66
              Break in: http://www.rctech.net/forum/nitro-of...eak-bible.html

              Tuning: http://www.rctech.net/forum/nitro-of...ing-bible.html
              MBX-6
              Slash 4x4 rtr
              - Midtskogen Raceway-

              Comment


              • #67
                Saa det er denne metoden som skal brukes? paa on road ogsaa?

                er folk enige om at det er den nye, beste metoden. eller er det folk som synest at det bare er tull aa gjore det slik?
                Tim Dongelmans, KleppRC Club, TRF416/Speed Passion
                Sandnes Osteopati Senter
                http://www.osteopaten.info/index.html

                Comment


                • #68
                  Har akurat fptt ny motor nå, en force .32 og jeg bruker varmesyklus metoden.
                  Har kjørt i tilsammen 20 min nå og merker at motoren går bedre og at pinchen har blitt ørlitte grann svakere(alikevel ett jævlig komp men ikke så mye at man drar fingra ut av ledd slik det var de første gangene)
                  Har kjørt rundt på variabelt turtall til motoren er såpass varm at jeg ikke kan holde hånda på den i mer enn 8 sek og stoppet den og latt den avkjøle seg med stempel i BDC.Har ikke justert noe enda så den går ganske rikt foreløpig.
                  Fikk testet ørlitt på asfalt i stad og her må det dreves om, rett p åbakhjula med en gang...(sitter i en savage)!

                  Comment


                  • #69
                    Innkjøring

                    Jeg har begynt å kjør inn en ny motor, men når den har gått noen minutter (tomgang) og blitt varm, begynner den å gasse på av seg selv på tomgang. Om jeg juster tomgangen ned dauer den. Hva kan være grunnen til dette? Jeg er helt ny på dette

                    Den har gått litt over 1 tank

                    Comment


                    • #70
                      Gi den litt mer på LSN,altså skru ut. Sjekk også at grunninnstillingene stemmer med det som står i manualen FØR du begynner.
                      Når man er for gammel til å være et dårlig eksempel, nøyer man seg med å gi gode råd.

                      Comment


                      • #71
                        Takk for tipset, jeg skal prøve meg litt frem

                        Comment


                        • #72
                          hei

                          har en hyper 8.5 pro med sirio sti 21 motor som jeg kjører inn nå...har latt den stå og gå 2 tanker.
                          komp på motoren er helt sinnsyk og hadde 0 sjangs til å starte den uten "proffhjelp"

                          uansett å kom motoren opp på 165c i ca 1min da det ble noe varmt med varmepistol..men så gikk den ned til 80-90c på kort tid.

                          uansett er komp fremdeles hard som f...og må startes med stempel nede ellers klarer ikke starteren å dra motoren rundt.(dette ble dog bedre etter 2 tanker på tomgang)

                          men er det krise at motoren var så varm i 1 min? ingenting skjedde...bare turtall som økte litt og derfor jeg sjekka temp...?

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by fortoggærdi View Post
                            har en hyper 8.5 pro med sirio sti 21 motor som jeg kjører inn nå...har latt den stå og gå 2 tanker.
                            komp på motoren er helt sinnsyk og hadde 0 sjangs til å starte den uten "proffhjelp"

                            uansett å kom motoren opp på 165c i ca 1min da det ble noe varmt med varmepistol..men så gikk den ned til 80-90c på kort tid.

                            uansett er komp fremdeles hard som f...og må startes med stempel nede ellers klarer ikke starteren å dra motoren rundt.(dette ble dog bedre etter 2 tanker på tomgang)

                            men er det krise at motoren var så varm i 1 min? ingenting skjedde...bare turtall som økte litt og derfor jeg sjekka temp...?
                            Så kort tid gjør ingenting.....
                            Xray XB9, Novarossi/OS, Savox, Aka, Rapicon, Spektrum

                            sigpicTeam Elefun

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by Bompi View Post
                              Så kort tid gjør ingenting.....
                              tusen takk for kjapt svar
                              da sover jeg godt i natt..

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by fortoggærdi View Post
                                tusen takk for kjapt svar
                                da sover jeg godt i natt..

                                God natt ja...
                                Xray XB9, Novarossi/OS, Savox, Aka, Rapicon, Spektrum

                                sigpicTeam Elefun

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X