Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken plugg passer din motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken plugg passer din motor?

    Tenkte at denne tråden kan være en guide i jungelen av pluggtyper. Det er veldig mange pluggprodusenter og motorer. Noen merker passer overens, men ikke alle.

    Har man f.eks. en O.S. V-Spec .21, så passer selvsagt O.S. plugger, P3 er å anbefale. Men kanskje nettopp du ikke kan få tak i O.S. der du bor, og lurer på alternativer.

    Når det gjelder std. pluggtyper, så er det lengden på pluggen målt fra kobberringen og til enden som teller. RB er f.eks lengre enn O.S.. Setter du da inn en O.S. #8 plugg i en RB motor så er det ikke skadelig, men ytelsen reduseres.

    Men turboplugger så er det en annen viktig ting å passe på. Nemlig konen i enden av pluggen. Den er forskjellig fra merke til merke. Noen har en større kon/annen vinkel og da vil den ikke tette skikkelig i en motor som er beregnet for en med mindre kon. Ingen krise om man skulle bruke feil, men man kan skade buttonhead ved feil plugg. I tillegg så kan det oppstå tuning trøbbel.

    Liste over Turboplugger:

    O.S, IDM, LRP, PICCO, DYNAMITE, OFNA PICCO, SERPENT MEGA, VEGA, OPS, RADICAL, O`DONNEL, SIRIO, passer overens.

    RB, REX, NOVAROSSI, alle NOVA baserte motorer passer overens.

    Presiserer at denne listen er kun ment for sammenligning av konstørrelsen på pluggene. Ikke sikkert at en Picco motor yter like bra med en O.S. plugg som en Picco plugg f.eks.
    Dette er ingen fasit men heller en liste som kan fylles på med flere pluggmerker etterhvert.
    Skulle noen mene det er feil i lista, eller ha tillegg, så post i vei.
    TEAM ELEFUN

  • #2
    Ville ha vært veldig morro om de med erfaring legger ut litt bra stoff for oss uten erfaring på dette emnet =)
    f.eks. så sitter jeg nå og lurer på hvilke plugg jeg egentlig likte best av ENYA pluggen og McCoy på traxxas 3.3 motoren min... og om f.eks RB323 motoren egentlig skal ha turbo plugg, eller mccoy.... og ved hvilke temperaturer folk anbefaler de forskjellige typer plugger...
    Traxxas Revo m/Sirio S27, Traxxas E-Revo Brushless, Traxxas Revo m/RB323, Traxxas Jato 3.3, Traxxas T-Maxx 3.3, FG Beetle, Tamiya TGS nitro drifter, DX2 radio. - E-sky Belt-CP carbon - Messerschmit trainer

    Comment


    • #3
      RB323 skal ha Std. plugg. RB523 skal ha turboplugg.

      Bruk RB 01056-6 CP2. Den funker hele året ved 16-25% nitro. Har ikke så mye å si hva tempen er ute. Det er nå ihvertfall min erfaring. Mer på hva slags fuel du kjører. Kjører du med høy nitro%, så prøv en kaldere plugg enn ved lav nitro%.

      Får du ikke tak på RB plugger til 323, så passer Novarossi. McCoy har jeg aldri prøvd.
      TEAM ELEFUN

      Comment


      • #4
        Tipper dere bilfolk helst hadde tenkt bilmotorer her, men men...

        Min TT Redline 53 liker godt OS #8
        Protos 500 Mini V-bar DS 3517 DS3500- T-rex 600N V-bar DS8717 DS8900-Mini Z AWD "ganske" blinget--JR DSX9

        Comment


        • #5
          Mach 427en liker O.S, Dynamite, McCoy og O'Donnel(Favoritten:P)
          O.S. 55AX powered Kyosho Calmato og Futaba 7C 2.4GHz
          Kthxbye

          Comment


          • #6
            GRP tuned .21 Buggy

            Noen som har kjørt løp med GRP Tuned .21Buggy motor, og som har noen forslag til gode plugger å bruke til denne??
            Smil til verden, og den smiler kanskje tilbake til deg

            Comment


            • #7
              Passer RB-plugg i en Grp 21 tuned?
              Var på Hobby-mix på kløfta i dag, og kom hjem med en RB Turbo cp-02, 01051-5 plugg, passer denne?
              Sitter en Grp Turbo 6 i motoren nå, men denne er vel litt kald eller?

              Comment


              • #8
                ang. plugg til Grp, så anbefaller jeg grp turbo nr5. Har testet 4,5 og 6 og nr5 var den som gjorde motoren mest lineær. Motoren fungerer utmerket med nr 6 også, men kan bli litt sur hvis du er rolig på finger'n.

                Rb turbo plugg passer ikke til Grp, men vet folk har brukt o.s plugg.

                €€ xxxxxx €€ OS Engines €€ Byron fuel €€ xxx €€ xxxxxxxxxx €€ xxxxxxxxxx €€ Power save racing €€

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Runner View Post
                  ang. plugg til Grp, så anbefaller jeg grp turbo nr5. Har testet 4,5 og 6 og nr5 var den som gjorde motoren mest lineær. Motoren fungerer utmerket med nr 6 også, men kan bli litt sur hvis du er rolig på finger'n.

                  Rb turbo plugg passer ikke til Grp, men vet folk har brukt o.s plugg.
                  Takk for kjapt svar Rune. Da blir det nok den 6er pluggen jeg prøver på først. Rimelig irriterende at de som jobber med slikt sender med deg feil plugg...
                  Han var skråsikker på at dette var riktig plugg til min motor. Godt jeg ikke fikk tid til noe starting i dag da...
                  Han nektet også å selge meg et svinghjul han hadde, i mine øyne så det likt ut som mitt eget, men det kunne det ikke være i følge han.
                  Trodde faktisk at de som har Kyosho på døra si, vet hva de holder på med. Eller kunne sjekka så jeg hadde fått riktig.
                  Ja ja, er det noen som trenger en RB plugg så si i fra. Jeg reiser nok ikke fler turer til Kløfta for å si det sånn...

                  Comment


                  • #10
                    Sjekk tabellen her:




                    Last edited by extra; 7 April 2009, 21:52.
                    TEAM ELEFUN

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by extra View Post
                      Nei, den passer ikke. Du kan risikere å ødelegge buttonhead.

                      Tror #5 GRP er den som funker best.



                      Oversiktlig og bra, slikt liker jeg.
                      Ja jeg vil jo ha #5 Grp plugg sjøl og, derfor jeg kjørte innom på Kløfta i dag, de har jo GRP på sin hjemmeside. Men det hadde de ikke noe plugger av i det hele tatt.
                      Så da blir det nettbestilling på meg tror jeg, hvis ikke det er noen andre gode tips i nærheten. Har ikke sjekka Kyosho Rygge enda...

                      Comment


                      • #12
                        Har en RB WS7T hvilken plugg anbefales til denne ?
                        CRC - 3Racing - Tamiya

                        Comment


                        • #13
                          Du skal bruke RB #6 eller Novarossi #6
                          TEAM ELEFUN

                          Comment


                          • #14
                            Plugg til GO .21 5port race engine(turbo plug)

                            Noen som har denne motoren og vet hvilke plugger som passer til den?
                            Smil til verden, og den smiler kanskje tilbake til deg

                            Comment


                            • #15
                              Hva er egentlig greia med "Turboplugg"?

                              Kan noen anbefale pluggtype til STS D30M? Kjøres med STS sin tuned pipe og 25% fuel. (rapicon fra elefun).
                              HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X