Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor farlig er høy temperatur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor farlig er høy temperatur?

    Det sies vel at temperaturen bør ligge rundt 100-120C, og ikke over 135.

    Jeg har en Savage med STS D30M.
    Denne er nesten umulig å holde på så lav temperatur, med mindre jeg stiller den helt latterlig rikt. Selv om jeg stiller den så den ryker mye, uansett gasspådrag, så er den vanskelig å holde under 135C, og den går gjerne opp i 155 C.

    Hvor farlig er det egentlig å la den gå på rundt 140-150C ? Den ryker altså mye, så det er tydelig den får nok fuel.


    Motoren har gått ca. 6 liter nå, og har MASSE kompresjon. Disse er kjent for å holde lenge, og må gjerne kjøres 8-10 liter før de løsner ordentlig.

    Jeg kjører med rapicon 25/11,5% nå. Har også prøvd model technics og byron uten at det ga noen forskjell.
    Jeg har prøvd diverse plugger, både kald og medium.

    Skal jeg stille den så den holder seg under 120C, så må den gå så rikt at fuelen nesten renner uforbrent gjennom, og den går så dårlig at det ikke er noe poeng å kjøre.
    HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

  • #2
    har du provd å bytte batteri i tempmåleren? de kan vise mye feil når det er lite batteri igjen.
    Jon Rune Fladmark 1980
    Søgne/Kristiansand,
    Team Smallsize, Team Losi 8ight 2.0, Spektum DX3S, Team Losi Fuel

    Comment


    • #3
      Originally posted by flatfield View Post
      har du provd å bytte batteri i tempmåleren? de kan vise mye feil når det er lite batteri igjen.
      Tempmåleren er riktig.
      HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

      Comment


      • #4
        Originally posted by FrodeS View Post
        Sitat:
        Opprinnelig postet av flatfield
        har du provd å bytte batteri i tempmåleren? de kan vise mye feil når det er lite batteri igjen.

        Tempmåleren er riktig.
        du har sikkert også prøvd en annen tempmåler ?

        Comment


        • #5
          Originally posted by MMR635487 View Post
          du har sikkert også prøvd en annen tempmåler ?

          Bare tro meg, når jeg sier at tempmåleren er riktig



          (den er helt ny, kalibrert mot andre ting, og jeg har testet med annen tempmåler).
          HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

          Comment


          • #6
            Originally posted by FrodeS View Post
            Bare tro meg, når jeg sier at tempmåleren er riktig


            (den er helt ny, kalibrert mot andre ting, og jeg har testet med annen tempmåler).
            Min "lille" erfaring sier at her er det noe som er helt vilt, 120grader er en normaltemp, alle mine motorer er i det siktet ( RB C5, OS VZB)
            c5 har jeg hatt siden 2003 (tror jeg) , prøver å passe på vedlikeholdet kjører altid afterrun oil etter bruk. oppsettet er enda ikke skiftet i denne motoren og den går fremdeles som et skudd.
            Nå skal det også sies at jeg bruker ikke bilene til løpskjøring.
            Har prøvd mye rart av motorer opp igjennom tiden , den beste erfaringen har jeg fra RB.


            over 130grader går det fort galt, det er ialle fall min erfaring, fikk en dyrkjøpt erfaring med en navarossi P5 , motoren skar seg til slutt grunnet at den gikk for lean og for høy temp.
            155grader høres helt sinnsykt ut.

            Håper at du finner ut av dette uten at det skjer noe med motoren.


            Nå holder jeg på med et nytt byggeprosjekt
            Kyosho MP9 TK1, i denne bilen skal jeg sette inn Navarossi Toro nero i tuned versjon, venter fremdeles på motoren som ble bestilt fra italia i juli.

            Comment


            • #7
              Originally posted by MMR635487 View Post
              over 130grader går det fort galt, det er ialle fall min erfaring, fikk en dyrkjøpt erfaring med en navarossi P5 , motoren skar seg til slutt grunnet at den gikk for lean og for høy temp.
              Jeg skjønner jo at hvis man kjører for magert, og den derfor blir varm, så går det gærent, men denne kjører jo fett som bare det. Lar jeg den gå på tomgang litt, så blir det oljedam der den har stått, og når jeg kjører, så ligger det en sky av røyk bak den.
              Originally posted by MMR635487 View Post
              155grader høres helt sinnsykt ut.
              Ja, det virker jo litt drøyt.
              Originally posted by MMR635487 View Post

              Håper at du finner ut av dette uten at det skjer noe med motoren.
              Men er det egentlig noe å finne ut av? Så lenge den får nok (og mer til) av bensin og olje, er det da noe problem at den går på 140-150C?

              Bilen med ofnamotor ryker vesentlig mindre, og holder seg gjerne 20-30C kaldere med samme kjøring (og altså magrere tuning).

              Det skal sies at jeg syns STS-motoren har liten kjøletopp. Jeg har litt lyst på en NOVA kjøletopp, men de koster så latterlig mye penger, så jeg kan (nesten) likegjerne bare kjøpe ny motor hvis den jeg har havarerer.
              HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

              Comment


              • #8
                Prøv å bytte fuel, selv bruker jeg byron til alle mine motorer(25%), det funker som bare det.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by MMR635487 View Post
                  Prøv å bytte fuel, selv bruker jeg byron til alle mine motorer(25%), det funker som bare det.
                  Men jeg har jo prøvd andre typer fuel, deriblant byron.

                  Originally posted by FrodeS View Post
                  Jeg kjører med rapicon 25/11,5% nå. Har også prøvd model technics og byron uten at det ga noen forskjell.
                  HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

                  Comment


                  • #10
                    Noen motorer går varmere enn andre.
                    Go motorene ligger gjerne på 120c uten at det er noe feil likevel.

                    Men.. har du sjekket at drivverket går fritt.. at det ikke er sånn at bremsa ligger på hele tida e.l.? For da blir det fort varmt..

                    Comment


                    • #11
                      prøv en skvett med MRF fuelen av den litt dyrere typen, den fikk min T-maxx til og gå betydelig "kaldere"
                      Sverre Finnerud '83 modell
                      FF4 Shafty Crawler med masse snadder
                      frekvens 2.4ghz

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ideal View Post
                        Noen motorer går varmere enn andre.
                        Go motorene ligger gjerne på 120c uten at det er noe feil likevel.

                        Men.. har du sjekket at drivverket går fritt.. at det ikke er sånn at bremsa ligger på hele tida e.l.? For da blir det fort varmt..

                        Jada, den triller lett som bare det.
                        HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har samme problem på en Traxxas Jato og en HPI Savage XL. Det hjelper litt hvis jeg kjører LSN på ganske fet blanding. Jeg antar at motoren da får kjølt seg ned i de strekkene der man ikke kjører full guff.

                          Kanskje du har en lekkasje et sted? Hvis det kommer luft inn et sted (annet enn luftinntaket), blir motoren fort veldig varm. Det er beskrevet en prosedyre for å forsegle motor, forgasser og fuelinntak på http://www.hpisavageforum.com. Selv har jeg ikke giddet å prøve det enda

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jotto View Post
                            Jeg har samme problem på en Traxxas Jato og en HPI Savage XL. Det hjelper litt hvis jeg kjører LSN på ganske fet blanding. Jeg antar at motoren da får kjølt seg ned i de strekkene der man ikke kjører full guff.

                            Kanskje du har en lekkasje et sted? Hvis det kommer luft inn et sted (annet enn luftinntaket), blir motoren fort veldig varm. Det er beskrevet en prosedyre for å forsegle motor, forgasser og fuelinntak på http://www.hpisavageforum.com. Selv har jeg ikke giddet å prøve det enda
                            Falsk luft er jo ikke bra, så det kan jeg sjekke. Jeg skrudde ut LSN en del, og det hjalp noe. Som du sier, så får den da kjølt seg mer ned når jeg ikke gasser. Det skal ikke så mye til for å få den ned i temperatur igjen. På lørdag var den oppe i 155C, men kjørte jeg rolig i kanskje 1 min, så var den i hvertfall 20C ned.
                            HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

                            Comment


                            • #15
                              Har samme problemet med en Savage x 4.6, den ligger rundt 130-140 grader.

                              Er det skadelig?

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X