Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor farlig er høy temperatur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jaja, da var det slutt på denne motoren.

    Den gikk helt fint på lørdag, men da jeg fyret den opp i dag, så var den vrien, og den stoppet med en gang jeg dro ut gløderen. Byttet plugg, og den hostet og gikk sånn delvis, men ikke bra. Den gikk kanskje et halvt minutt før den hostet og stoppet. Prøvde å tune litt, men den ville ikke gå skikkelig.

    Jeg tok av toppen, og fant masse metallspon. Det skal det jo helst ikke være oppi der.

    Tok ut motoren og plukket av eksosen. Når jeg titter inn der, så ser jeg at pinnen som forbinder stemplet og råden ikke sitter fast ytterst, den henger og slenger litt innerst.

    Jeg ser ikke noen grove riper i sylinderen, men det er vel å anta at stempel + sylinder, og antakelig råden er kass?

    Er dette min skyld, og kan det være fordi den har gått litt varmt at dette har skjedd?

    Se vedlegg.
    Attached Files
    HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

    Comment


    • #17
      Jeg har plukket fra hverandre motoren nå. Godset i stemplet var ødelagt der pinnen festes.

      Noen som har en teori om hva dette kan komme av?

      For høy temperatur?

      For høyt turtall?

      Produksjonsfeil?
      HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

      Comment


      • #18
        Originally posted by FrodeS View Post
        Jeg har plukket fra hverandre motoren nå. Godset i stemplet var ødelagt der pinnen festes.

        Noen som har en teori om hva dette kan komme av?

        For høy temperatur?

        For høyt turtall?

        Produksjonsfeil?
        Siden du har problemer med for høy temp, er det mest sansynelig att det er det som er årsaken.

        Mulig det er produksjons feil også, min 3,5cc valvola båtmotor kom med en råde som ikke var god.. selv de beste båt motor produsentene kan gjøre feil.

        Sikkert andre som har mer peil på bil motorer som kan komme med innspill her...
        Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

        Comment


        • #19
          Originally posted by Simen Gjørstad View Post
          Siden du har problemer med for høy temp, er det mest sansynelig att det er det som er årsaken.

          Mulig det er produksjons feil også, min 3,5cc valvola båtmotor kom med en råde som ikke var god.. selv de beste båt motor produsentene kan gjøre feil.

          Sikkert andre som har mer peil på bil motorer som kan komme med innspill her...

          Skjønte ikke helt.. Du mente at temperaturen var det som ga feilen?

          Råden er ikke rett, og det skal den visst være. Jeg kan ikke helt skjønne at den kan ha blitt skeiv, for den er relativt kraftig. Kanskje bøyd råde har gjort at temp. har blitt høy?

          Selger tar litt ansvar, og enten får jeg deler for overhaling av den gamle motoren billig, eller helt ny motor vesentlig billigere enn nypris.
          HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

          Comment


          • #20
            Originally posted by FrodeS View Post
            Skjønte ikke helt.. Du mente at temperaturen var det som ga feilen?

            Råden er ikke rett, og det skal den visst være. Jeg kan ikke helt skjønne at den kan ha blitt skeiv, for den er relativt kraftig. Kanskje bøyd råde har gjort at temp. har blitt høy?

            Selger tar litt ansvar, og enten får jeg deler for overhaling av den gamle motoren billig, eller helt ny motor vesentlig billigere enn nypris.
            Ja det jeg mente, det som er mest sansynelig siden du har hatt rimelig høy temp på motoren.

            Bøyd råde er ikke bra.. jeg pleier og demontere alle mine motorer og sjekke etter feil før jeg starter dem opp, da er jeg sikker.
            Det burde du også ta deg tid til
            Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

            Comment


            • #21
              Dersom det har vært noe feil på råde eller stempel så er det jo klart at det har laget mer friksjon, og dermed forårsaket at temperaturen har blitt skyhøy.
              Dette er jo selvfølgelig årsaken til dine vedvarende problemer.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Ideal View Post
                Dersom det har vært noe feil på råde eller stempel så er det jo klart at det har laget mer friksjon, og dermed forårsaket at temperaturen har blitt skyhøy.
                Dette er jo selvfølgelig årsaken til dine vedvarende problemer.
                Det er i hvertfall ingen tvil om at denne råden er bøyd. Om den har vært sånn lenge, eller om den har blitt sånn fordi jeg har kjørt den litt varmt skal jeg være forsiktig med å uttale meg om, men det er jo ikke veldig mye krefter i et sånt lite stempel, og den råden er ganske solid.
                Attached Files
                HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

                Comment


                • #23
                  Hallo. Har demontert en motor. når jeg nå vil sette den i sammen igjen blir jeg litt i stuss . Jeg regner med at det lille hullet nederst på råden (til smøring) skal peke fremmover mot forgasseren!?

                  Comment


                  • #24
                    Ja................
                    TEAM ELEFUN

                    Comment

                    (RS) Radiostyrt.no Statistics

                    Collapse

                    Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                    Welcome to our newest member, Erik-M.
                    Working...
                    X