Announcement

Collapse
No announcement yet.

Total noobie søker svar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Total noobie søker svar

    Hei

    Først av alt så håper jeg folk her er snille med meg og ikke buer meg totalt ut!!!!
    Må også beklage om dette er spørsmål som er tatt opp i det uendelige her inne, men jo mer jeg søker på nett jo mer usikker blir jeg!!!!!

    Jeg er en kar på 37 år som satt en kveld/natt og surfet og kjøpte en nitrobil på komplett.no, var selvfølgelig full etter en kveld på byen! Denne bilen er sikkert ikke noe råskinn men for en som meg som bare ville oppleve barndomsdrømmen så regner jeg med at den er bra nok. Den kostet 2495 og det er nå nærmere 3 år siden.

    Her er en direkte link til bilen på komplett:
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338970 har også lastet opp en word fil der jeg har kopiert innholdet, de selger den ikke lenger. Ok, prøvde å laste opp en wordfil, men får ikke lov tydeligvis.

    Bilen starter og ikke noe problemer med det.

    Her kommer spørsmålene mine:
    1. Kanskje dumt spørsmål men: har noen erfaring med denne bilen?
    2. Er disse bilene/motorene ferdig innkjørte eller må man kjøre de inn? Grunnen til at jeg spør er at jeg satte bort bilen til nevøen min for halvannet år siden, han og svogeren min kastet seg over den men det endte med at de kun testet ting over en tank med fuel. Av en eller annen grunn så syntes de det ble for mye pes med gløding etc. noe jeg ikke helt skjønner. (Mer utfyllende info under).
    3. Vil det være noe problem å kjøre denne bilen om vinteren? Leser på nett at motor skal være varm idet den startes opp etc....?
    4. Karosseri? Skal dette kuttes opp for å få tilgang til snor, få luft tilførsel for motor etc. eller skal det være som det er?
    5. Jeg kjøpte en flaske med fuel, nitro 10% og olje 15%, er dette ok? Det står innkjøring på flaska.
    6. Jeg skjønner at det er flere typer plugger, finnes det en "standard" plugg for nybegynnere som meg?
    7. Hvilke batterier anbefales? Mottaker i bil (som har 4 aa batterier) gikk tom etter nesten en tank.(billig batterier)
    8. Jeg har til gode å se blå røyk enda jeg kjører fet blanding.... det drypper olje ut av eksospotta.... er blandingen for fet? (Det må sies at bilen ikke er startet eller kjørt mye enda, se under for mer info)
    9. På denne bilen er det kun en skrue for å justere drivstoff (antar at det er high speed needle) og en skrue som sitter under luftfilteret, sikkert ikke lett å se på bildene, om mulig å se, som jeg antar er tomgangs skruen? Er jeg langt fra sannheten her?
    10. Hvor lenge skal en tank med bensin vare? Man skal vel kunne forvente 10-15 minutter ihvertfall?
    Har sikkert tusen andre spørsmål, men dette er de jeg har nå.

    Har mistet manualen til bilen, har kontaktet komplett som jeg har vært kjempefornøyd med ang data utstyr, men de er håpløse når det kommer til dette... de sier den/de er konkurs, uten å fortelle meg hvem!!!! (Altså om det er leverandør, importør eller produsent)

    Tilbake til historien bak motor: som sagt så hadde jeg håpet at nevøen min hadde kjørt den inn for meg men av en eller annen grunn så fant han ut at bilen var for kjedelig, og for mye problemer med forgløding etc.
    Så der ble det kjørt en tank sånn ca. etter dette har den bare stått på en hylle til jeg fikk den tilbake nå for litt siden. Det jeg har gjort er å kjøre ca 2 tanker på tomgang med littegrann gasspådrag innimellom stillestående på en leca blokk. Har vel forstått at leca blokk ikke er det optimale, den vibrerte veldig, leca er ikke tilgivende!

    Så motor har kun gått ca 3 tanker, starter uten problemer så det er ikke start jeg spør om.

    For dere som har lyst til å svare en noobie på masse dumme spørsmål, tusen takk på forhånd!!!!!!!!
    Attached Files

  • #2
    Hei du.

    2. Motoren må kjøres inn. Les tråden "innkjøring av nitromotorer"
    3. Når det er kaldt anbefales det å "pakke inn" kjølehodet med f.eks. en sokk med tape utenpå,for å oppnå normal arbeidstemperatur,100-120*c +- Mange anbefaler også forvarming med hårføner e.l. Du bør også gjøre noe for å forhindre snø og fuktighet på elektronikk,luftfilter osv. Innkjøring i kulda er ikke å anbefale!
    4. Lag gjerne hull til snor,gløder og fueltank for å slippe å ta av karosseriet hele tida.
    Fordel med hull i frontruta på varme sommerdager.
    5. På din motor anbefales vel 15-16% nitro(max 20%) Har ikke hørt om "innkjøringsfuel" før....Hold deg til ett fuelmerke,altså samme fabrikat. (JERO fuel har DÅRLIG rykte)
    6. Bare kjøp standard plugger,f.eks medium og medium-hot. Spør i hobbysjappa hvilken du bør ha i fht motorstørrelse,nitro% og utetemperatur. Alltids lurt å ha et par plugger ekstra.
    7. Anbefaler å kjøpe 6 volts batteri(hump) med en enkel lader,og evt. ny strømbryter med ladekabel.
    8. At den spytter litt fra potta er normalt. Den skal gå på fet blanding under innkjøring,men arbeidstemperatur er viktig. Igjen...les under "innkjøring..."
    9. Riktig!
    10. 10-15 minutter er vanlig.

    Ellers bør du investere i en failsafe,tempmåler og ekstra luftfilter.

    Lykke til!
    Last edited by Lars1969; 25 November 2009, 13:44.
    Når man er for gammel til å være et dårlig eksempel, nøyer man seg med å gi gode råd.

    Comment


    • #3
      Tusen takk Lars!

      Får starte med noe jeg glemte i første innlegget. Det finnes ingen RC butikk på Gjøvik, av en eller annen grunn, det er hvorfor jeg er her. Har vært innom en butikk på Lillehammer men der fikk jeg nesten en kald skulder fordi jeg ikke hadde kjøpt bilen hos dem!! Var der jeg kjøpte fuel'en forresten.

      Sender med bilde av fuel flaska, slik at du ser at det faktisk står innkjøring på den!hehehe
      Men fant jo da ut at jeg da tydeligvis har ei flaske med dårlig fuel? Jero var ikke noe å samle på med tanke på svaret du ga meg?
      Hva slags merke bør man velge? Er det for sent å skifte fuel merke etter å ha kjørt disse 3 tankene? Er det noe problem om jeg kjører opp denne fuel'en for så å kjøpe ett annet merke neste gang?

      Om jeg skjønner deg riktig, skal jeg da vente til våren med å kjøre/starte noe mer med bilen? Jeg vet at du/dere vil henvise meg til innkjørings tråder, men jeg blir ikke noe klokere av de. Det var derfor jeg ga litt f... og startet den opp og brukte ett par tanker bare for moro skyld, og for å sjekke at bilen faktisk funket.
      Nå når bilen har gått ca 3 tanker, er jeg over det kritiske da og kan bli litt tøffere med motor?

      Det med batteri som du nevnte, hump, hva mente du egentlig med det? Er det en batterypack som man mer eller mindre bare kan bytte ut batteri holderen i bilen med?
      Hva koster en sånn pack/hump i såfall (sånn ca)?

      Er det nødvendig med varmemåler? Mulig det ikke koster mye, men høres veldig avansert ut for en som meg som bare vil ha det litt moro innimellom.

      Med tanke på vinter kjøring, er det servoer du mener som elektronikk som bør beskyttes? så vidt jeg kan se så er jo alt annet rimelig skjermet og har gummipakninger. Er det så smart med en sokk over motor, om ikke sokken tar fyr så vil den vel bli våt om ikke motoren da klarer fordampe veske etterhvert som sokken får snø på seg?

      Er bilen jeg kjøpte rent søppel utifra hva du/dere kan se av annonsen eller er den helt ok for å rase litt med? Grunnen til at jeg spør er også fordi jeg sikkert kommer til å selge den etter å ha lekt fra meg.
      Eller er bilen ikke noe å samle på så det bare er å kjøre til stempel kommer skytende opp gjennom sylinder!!!???

      I diverse tråder på flere steder så ser jeg også at de prater om at stempel skal stå i bånn når man har stoppet bilen, hvorfor er dette så viktig? Jeg må innrømme at jeg har gitt pokker i dette.

      Når det kommer til innstillinger for forgasser: skjønner at jeg kan ta utgangspunkt i 3 1/2 omdreining fra bånn når det gjelder high speed needle, regner med at motor får nok olje da? Finnes det noe tommel regel ang tomgangs skruen?
      Motor starter å går, ja, men jeg er helt fersk her og kunne tenkt meg å stille inn disse skruene slik at jeg vet at de står riktig før jeg starter å justere ting som kanskje ikke er noe å justere engang!!! hmmm det var ordentlig saklig sagt...... men jeg håper du/dere skjønner hva jeg mener?

      Den styrer også litt til den ene siden, hva er rådet for å rette på dette? Kikke på servo, stag fra servo til forstilling eller på selve forstillingen?

      Er det forresten noe man kan gjøre for å øke svingradius (ble usikker på ordbruk her, det jeg mer er altså minske svinger)?

      Karroseri er kanskje ikke noe som er dyrt, men er disse i en mer eller mindre universal størrelse? Om jeg maltrakterer mitt, vil jeg da kunne finne ett nytt som passer uten altfor mye problemer?

      Igjen ett kjempelangt innlegg fra idioten som sikkert aldri skulle ha kjøpt nitrobil, men som takker så mye for innspill!!!!!!)
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Originally posted by SturlaS View Post
        Tus....pill!!!!!!)



        Det med Styringa er det en trim på fjernkontrollen.. den ved siden av kan du også justere litt hvordan du vil den skal gå av seg selv.(stille på tomgang) http://www.atomicmods.com/images/Tut...orial_0002.jpg OBS! det ser litt annerledes ut på fjernkontrollen din tror jeg, men dette finner du nok ut av

        Har ikke altfor mye erfaring med Nitro jeg heller, men har drevet med det ca. 1 år.....


        Batteri / hump batteri... da kan du jo prøve noe lignende : http://rcshop.mystore.no/ds_product_...roducts_id/377

        Finnes sikkert både billigere / dyrere alternativer til denne da


        Ang. vinterkjøring, mottakeren er det mulig å stappe inn i en balong, så blir ikke den bløt. Servoene har jeg pleid å spraye på beskyttelsesspray for elektronikk, det gjør servoene iallefall LITT vanntette


        Tomgangs-skrue er jeg usikker på....
        Low, og high speed needle skal man iallefall skru litt og litt innover, så lenge man merker at bilen stadig går bedre og bedre

        Link til en innkjøringstråd her på forumet : http://forum.radiostyrt.no/vb/showthread.php?t=15520

        Bilen du har har jeg ingen kjenskap til... regner med at det ikke er en av verdens beste biler, men om du får motoren til å gå skikkelig og ikke prøver å hoppe over huset / garasjen med den så skulle den vel holde regner jeg med!


        Innkjøring skal vel helst foregå imens det er pluss-grader, men jeg er nå ikke sikker.

        Jero fuel har også jeg dårlig erfaring med... vet ikke hvordan det er med bytte av fuel merke... det vet sikkert mange fler her på forumet.

        Da har jeg nevnt det lille jeg(kanskje) kan hjelpe bittelittegran med

        Lykke til med rc-bilen da!
        Last edited by xilian; 25 November 2009, 21:31. Reason: ingen vits å quote hele greia..
        Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
        Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

        Comment


        • #5
          OI!!! bare det siste bilde lover ikke bra.

          Comment


          • #6
            Tusen takk Fredrik R.T.

            Jeg har bare en enten eller knapp på min fjernkontroll, da skifter den fra stor eller mindre feil i sving.
            Derfor spørsmålet ang servo/stag/forstilling.

            Men uansett, tusen takk for svar.

            Fredrik nummer 2 som kun svarte med en setning, og sa det siste bildet ikke lovte bra??
            Utdyp gjerne littegranne, det svaret ga meg ikke noe. Siste bildet, mener du av fuel flasken eller ett av bildene av motoren?

            Ellers så takker jeg åšforhånd alle som tar seg tid til å lese spørsmålene mine og prøver å hjelpe meg til å få bilen opp å gå ordentlig!

            Comment


            • #7
              Hehehe. Jero fuel VAR ihvertfall ikke en fuel som var snill med motoren men om den er like dårlig idag vet jeg ikke men jeg er 100% sikker på at jeg aldri vil bruke Jero. ( Jeg har jo bare holdt på med RC i 14 år....)

              Du kan søke på "Jero" på forumet så får du sikkert et mer grundig svar angående Jero fuel.

              Comment


              • #8
                Hei igjen Fredrik, takk for mer utfyllende svar, mente ikke å betvile dine erfaringer, bare usikker på hva du mente. Jeg har jo bare 1 dags erfaring med nitrobiler!!

                Men har enda ikke fått svar på hva slags merke fuel man bør kjøpe?

                Som den nybegynneren jeg er så fant jeg ut først nå at den knappen som jeg trodde var trimmer av styring kun er skifting mellom hvilken vei man ønsker bilen skal svinge når man snur på hjulet på fjernkontrollen!!
                Da blir spørsmålet ang styring enda mer viktig!!!
                Når jeg stiller den slik at jeg har rattet som om jeg kjører vanlig bil så slår servoen ut slik at hjulene står nesten i full sving til venstre..... om jeg switcher over så blir det unaturlig for meg men hjulene står nærmere rett frem.

                For nye lesere av denne tråden, les gjerne hele tråden og se om det er noe dere kan gi meg råd om..... jeg takker på forhånd!!!
                Så....... er det servo, stag eller forstilling jeg skal se på??

                Comment


                • #9
                  Hei igjen!

                  Er ikke sikkert at svarene du får av meg nå når det er sent gir så mye mening ....


                  Ang. fuel merke, Model Technics eller Byron race fuels har jeg god erfaring med.
                  Mange anbefaler MRF (model racing fuel) men denne har ikke jeg prøvd ut.
                  Tempmåler: http://rcshop.mystore.no/ds_product_...roducts_id/729

                  Man bare trykker på en knapp, og så måler den temperaturen på det du peker på.
                  Det med styringa igjen...det skal være en knapp / justerings "nål" på alle fjernkontroller....hvor man justerer hvor mye den skal svinge til hver side. Sikker på at det ikke er det på den?


                  kunne du i tilfelle tatt bilde av fjernkontrollen din?


                  Mvh Meg
                  Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
                  Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

                  Comment


                  • #10
                    Hei.

                    Husk at jeg er helt fersk og ikke vet hva jeg driver med, ok?

                    Det er jeg som er idiot!!! Men selv om jeg er idiot så er ikke ting som det skal være allikevel.

                    Fant ut at det er en trimskrue for både sving og fart på toppen av fjernkontrollen min, men den hjelper ikke så mye.
                    Er ikke mulig å få justert hjula helt til rett frem, lang vei igjen når jeg har skrudd den så langt den går.

                    Så jeg må gå på bilen for å finne riktig tuning av sving. Kan selvfølgelig kjøre med at hjula går feil vei når jeg svinger men da krasjer jeg den vel eller kjører utenfor ett stup med den!!!!hehehehe
                    Men den vil fremdeles ikke gå helt rett frem.

                    Sender uansett ett bilde av fjernkontrollen som ikke er noe high tech sak!
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Bare til og innformere deg så er det en rcklubb i Hunndalen, www.rcklubben.no
                      Når det gjelder fuel så har absolutthobby på hamar god kunnskap om dette.
                      Selv har jeg kjørt Model technic på de fleste nitro bilene jeg har hatt(over 10)
                      Men har en bil(kyosho pure then alpha) denne har jeg hatt i 7 år nå og gått på jero fuel. å denne går som bare rakkern enda. Kun byttet chassiplaten etter et "LITE" kræsj i murveggen.
                      1:8 Xray 808 1:10 Tamiya M-03, 1:12 CRC XI

                      Comment


                      • #12
                        Prøv å hold bilen med framhjula i lufta imens du justerer trimen...
                        Fjernkontrollen er den samme som HPI bruker noen ganger, så den er nok grei



                        Men nå må jeg nesten gå ... Tentamen....
                        Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
                        Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

                        Comment


                        • #13
                          og med trimmen mener han disse 2 vridbare bryterne oppe på toppen av sendern din, på en av de står det sikkert thr. trim og andre st. trim prøv og vri litt på st. trim og se om styringa de blir noe bedre av det

                          MRF fuel får min stemme, koster litt mere men jaggu så fin fuel da.
                          kjørte T-maxx for en bråta med år sia og den gikk bra på MRF aldri for varm uannsett hva jeg gjorde med den+ den gikk fortere enn en Savage med 3 speed og en eller anna fancy motor (stooooor)

                          håper du får fiksa problemet med svingen, ikke noe er værre enn en bil du ikke kan få til og gå rett
                          Sverre Finnerud '83 modell
                          FF4 Shafty Crawler med masse snadder
                          frekvens 2.4ghz

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by sverref View Post
                            og med trimmen mener han disse 2 vridbare bryterne oppe på toppen av sendern din, på en av de står det sikkert thr. trim og andre st. trim prøv og vri litt på st. trim og se om styringa de blir noe bedre av det

                            Det stemmer... er ikke så altfor god til å ordlegge meg jeg
                            Mugen MBX6 Eco - Losi Mini Rally - HPI E-firestorm med 1/8 oppsett og 6s LiPo
                            Bashing videoer på www.youtube.com/hbxhpikyosho

                            Comment


                            • #15
                              Hvis trimmen på kontrollen ikke er nok,så skrur du servohornet av servoen,setter trimmen i nøytral posisjon(på midten),retter opp hjula og setter på sevohornet igjen.
                              Når man er for gammel til å være et dårlig eksempel, nøyer man seg med å gi gode råd.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X