Announcement

Collapse
No announcement yet.

ujevn tomgang p5xs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ujevn tomgang p5xs

    Har litt problemer med min novarossi p5xs. motoren er godt brukt, men god kompresjon og riktig justert. problemet er at tomgangen er ujevn og den ruser plutselig, selv om spjeldåpningen er nesten lukket. mistenker falskluft, men motoren er tettet der det kan være lekkasjer.

    kan dette problemet komme av dårlige lager ? tenkte jeg skulle bytte både frem og baklager, men kjekt å vite om det kan være dette som forårsaker problemet først. når jeg tar tak i veivakselen og beveger den inn/ut er det litt slark der, vet ikke om dette har noen sammenheng.

    håper noen har et fornuftig svar

  • #2
    Du har jo gjort mye riktig allerede, det kan hende at den blir bedre etter lagerbytte.
    Dårlige lager kan gi ugjevn gange.
    Alle falsk luft muligheter er utelukket (fuelslanger, belgen ved LSN, baklokk, forgasser og festeskrue, O-ring ved HSN)?
    Toppen sitter som den skal?
    Bytt råde når du først er i gang, kan hende at den gir "dobbelkomp" da blir den generelt vrien, sjekk veivtappen, at det ikke er den som gir slarken.
    Regner med at du har ny plugg og god fuel

    Edit: fueltanken og potta er som den skal? Jeg holdt på å kaste en motor, helt til jeg fant ut at potta hadde fått fullt av sand i seg (ikke spør hvordan).

    Kjempemotor! Jeg har en ny på vei i posten!
    MBX-6
    Slash 4x4 rtr
    - Midtskogen Raceway-

    Comment


    • #3
      takker for innspill ! tror det meste skal være tett ellers, har ikke vært ut med HSN, men den er veldig treg å skru inn og ut,så jeg regner med det er tett nedi der..råden ser grei ut, men kan jo være noe tull med den likevel. så også etter at jeg hadde kjørt i dag at det var mye olje på siden av potta, som om det skulle kommet ut av motoren og blitt "kastet" dit av svinghjulet. er det vanlig at det blir falskluft av dårlig frontlager ?

      edit: har relativt ny plugg ja og fuelen er også bra

      Comment


      • #4
        Når alt annet er utelukket, og du finner olje rundt gasseren/svinghjulet så kan det være rimelig å anta at det er lekk. Det finnes ingen tette lager, men hvis dette er et nytt funn og kan settes i sammenheng så er det mulig.
        Nå skal det sies at denne generasjonen Nova'er har vært litt plaget med svake frontlager, jeg har en N21BF som tydelig lekker i frontlageret uten at det har noe å si på ytelsen, men denne er relativt ny.
        Jeg har hatt en P5X som ble uforklarlig kranglete, men da byttet jeg alt, så jeg er ikke sikker på om det kun var frontlageret eller en annen lekkasje.
        P5'en er så bra at det uansett er verdt et forsøk!
        MBX-6
        Slash 4x4 rtr
        - Midtskogen Raceway-

        Comment


        • #5
          har inspisert motoren litt nærmere i dag. er en "dunke" lyd når jeg roterer veiva og råden er rett før bunnposisjon. virker som det er nå slark der..når jeg kjørte med den sist merket jeg også at det skulle mye turtall til får å få den til å bevege seg fremover. det er ikke så rart, klutsjklokka hadde et lag med gråaktig olje på innsiden, så der var det ikke mye feste å få..har demontert hele greia nå så får jeg bytte ut det som kan byttes du har ikke tilfeldigvis en billig .21 motor som kan brukes, men du ikke trenger liggende ? har ingen reservemotor

          Comment


          • #6
            Driver å kjører inn caster'n nå, så jeg har tatt ut N21BF'en, men jeg er ikke så villig til å selge noen av dem enda, for da mister jeg reservemotoren, og det er jo no dritt å være uten reserve, ikke sant?
            Anbefaler deg å bestille en N21BF fra enten www.rc-mushroom.com (de har tilbud nå) eller fra www.houstonsengineservice.com 130-150$ for en helt genial motor.
            Litt tørst, men ypperlig treningsmotor.
            MBX-6
            Slash 4x4 rtr
            - Midtskogen Raceway-

            Comment

            (RS) Radiostyrt.no Statistics

            Collapse

            Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
            Welcome to our newest member, Erik-M.
            Working...
            X