Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får ikke startet, men tenner likevel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Får ikke startet, men tenner likevel.

    Hei, jeg har nettopp fått tak i en nitrobil.
    Jeg har lite peiling, men han som hadde den sier at den fikk litt problemer etter en utforkjøring, men han husket ikke om den fortsatt virket ok.

    Har vært å handlet nitro, fylt på men så kommer problemene.
    Jeg har røket startsnora en del ganger, og sliter mye på denne, har byttet til noe
    jeg kjøpte på bm men røket denne også noen ganger. For jeg får den som sagt ikke til.

    Det var en del luft i slangen, og når jeg trykker på den lille pumpa flyttet bare lufboblene seg frem og tilbake, så for å få fuelen frem til motoren måtte jeg holde hele bilen på siden.
    Og etter en del forsøk, så får jeg ikke til å punme fuel med den lille knappen på nitrotanken
    lengre, men det renner alikevel gjennom slangen når den står på siden.

    Skal motoren suge inn fuel selv, eller skal det bli presset inn via eksosen? Den er jo også koblet til nitrotanken.

    Neste problem er jo at jeg fikk motoren til å starte så vidt, men jeg har jo brukte 5 startsnorer på å få det til.
    De gangene den starter så står den tydligvis ikoplet, og så ruser den opp litt og hjulene går rundt før den stopper. Den går i bare et par sekunder.
    Kan det bare være drivstofftilførselen, eller er det noe galt med motoren også tror dere?

    Håper på hurtig hjelp siden jeg veldig gjerne vil å kjørt litt.

  • #2
    Hei,

    Hva slags bil/motor er det du har? Det kan være greit å vite

    Hvis du har luft i slangene så har du en lekasje i enten tanken eller slangene dine. Du kan starte med og se etter om slangene er hele, sjekk også om o-ringen i tanklokket tetter skikkelig. Den kan du utvide ved og stramme den skruen som sitter i tanklokket hvis den ikke tetter skikkelig.

    Motoren suger litt fuel selv, men den trenger trykket fra eksosen for og få tilstrekkelig med fuel, så det er viktig at du har tett tank og slanger.

    De snorstartene har skyld i at mange nybegynnere slutter med denne hobbyen igjen, det er ikke en god løsning for og starte bilen i lengden. Anbefaler deg og gå til innkjøp av en startbox eller rotostart.

    Kan ofte lønne seg og skru motoren tilbake til fabrikkinstillinger når man sliter med og få start, det er et greit utgangspunkt. Fabrikkinstillinger finner du i manualen til motoren din eller på nettet.
    Har du sjekket at pluggen din er i orden? Det finner du ut av ved og skru den ut av motoren og sette den i gløderen, glødetråden skal gløde helt ut. Hvis den ikke gjør det må du bytte plugg

    Hvis du forteller litt mere om hvordan bil og motor du har så blir det litt lettere for folk her inne og hjelpe deg
    Last edited by Mats Mordal; 10 June 2010, 16:10. Reason: Leif

    Comment


    • #3
      Du sier den kobler til, Du kan enten sette den i benk og se om den vil starte, Eller fjerne Spurgear forreløpig så den ikke stikker av vist den er så galen.. Men ikke la den svive slikt over tid da den vil bli varm. Men da får du iallefall en motor som starter uten og stikke av, For så og justere ned turtall osv og vite at den faktiskt går før du setter den på bakken og prøver på nytt, Kjenn også på tannhjulet ytterst på motoren om det sitter fast, Den skal du kunne vri for hand uten at motoren går i bevegelse
      | Spektrum DX8|
      | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

      Comment


      • #4
        Tannhjulet sitter ikke fast, det kan jeg svive uten at motoren følger etter, men jeg fant ikke noe fristilling på giren.
        Kjenner ikke til merke på verken motor eller bil, men legger ved bilder.
        På bildet er bensinen koblet til segeselv siden jeg nettopp hadde av motoren igjen for å skifte snor, har en startmotor liggende
        også, men vet ikke hvordan jeg skal koble denne til, må vell ha et svinghjult på motoren da?

        Tror jeg vil ta den med ned på hobbybutikken i byen i morra å få han til å se litt på den.
        Tennpluggen glødet som bare det i allefall.

        Det står forresten 15 på motoren.
        Click image for larger version

Name:	bil1.jpg
Views:	1
Size:	49.1 KB
ID:	768176Click image for larger version

Name:	bil2.jpg
Views:	1
Size:	51.6 KB
ID:	768177Click image for larger version

Name:	motor1.jpg
Views:	1
Size:	31.4 KB
ID:	768178

        Comment


        • #5
          Har nå vært å byttet slanger, og fant ut at pakningen på pumpa på fueltanken er gåen, så derfor virker ikke den pumpa men prøvde å blåse inn i tanken for å presse mere Fuel inn i motoren, mEns jeg prøvde å starte den med drill denne gangen, men den startet ikke nå heller.

          Har sett at det står mrc på den nå. Tror det er merket på den.

          Comment


          • #6
            Drypp litt bensin i forgasser og se om den vil fyre opp da... Kan være tette dyser om den har stått en stund.
            | Spektrum DX8|
            | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

            Comment


            • #7
              Hvor sitter forgasseren? Den startet jo tidligere men daua pga bensintilførsel tror jeg.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Cervin View Post
                Hvor sitter forgasseren?
                Det er den som fuelslangen går inn på.. Mulig du har tatt det av for anledningen men du burde ikke starte/kjøre uten luftfilter.. Det bør også vaskes og tilføres luftfilterolje når det er møkkete eller etter rundt 1-2 timer kjøretid.
                Signatur
                http://forum.radiostyrt.no/vb/announcement.php?f=9

                Comment


                • #9
                  Mener du jeg skal dryppe fuel inn i luftinntaket? Jeg har ikke filter, så skal lage til noe hvis jeg får start på den.

                  Comment


                  • #10
                    kjører du den uten luftfilter forresten ? Den tappen som stikker opp fremme på motoren (hvor du kan justere) er forgasseren, Du skal også ha ett luft filter på den... med mindre du er veldig lite glad i motoren (ett lite sandkorn er nok til og ødelegge hele motoren om det havner inn i motoren
                    | Spektrum DX8|
                    | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                    Comment


                    • #11
                      Prøvde med litt i luftinntaket, men ingen respons, annet enn at det lekker litt fuel ut under toppen. Men den er tett nok til at det er masse kompresjon. Tror kansje motoren har tatt kvelden.

                      Comment


                      • #12
                        kan være luft lekkasje... da vil den få falsk luft og bli veldig varm.. må tettes før du evnt begynner og kjøre.
                        | Spektrum DX8|
                        | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                        Comment


                        • #13
                          Har jo ikke kjørt den ennå, men mulig forrige eier har ødlagt den da. Huff så kjedelig. Hadde gleda meg så til å kjøre også nå. Noen i kristiansandsområdet som selger billig brukt? Hehe

                          Comment


                          • #14
                            Snakk med Dj_sparky... kanskje han har noe... Han bor ikke så mange mil unna
                            | Spektrum DX8|
                            | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

                            Comment


                            • #15
                              Tror du han gidder å sende meg en SMS, så kanske jeg kan ordne noe i morra? Tlf 95401300

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X