Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal en On road bil ha mindre motor for å gå fortere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skal en On road bil ha mindre motor for å gå fortere?

    Skal en On road bil ha mindre motor for å gå fortere? En venn av meg sa det så må vite om det er sant, Foreksempel vis jeg har en 15. motor og han har en 12. går han sin fortere? Det er bare noe jeg ikke forstår helt

    Takker for svar!

    GOD SOMMER!
    DST // Lazer ZX-5 T3 / FW-06
    sigpic

  • #2
    Hvis du sammenligner den motoren du har i dst bilen,som er 18 motor og en 15 motor som f.eks sikker i fw-06,så går din motor litt kjappere,for de den har litt mere turtall.Men,hvis du setter inn en proff motor på 12,så er det sant at den er kjappere,den har fort 10 000 omd mer en den 15 motoren som sitter i fw-06 bilen..
    Fordi at de er mindre,er reglene i løp sammenheng som gjør. Bare i kaos klassene du kan kjøre med fritt valg ang motorer.
    sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

    Comment


    • #3
      Generelt så er tankene dine helt korrekte. Jo større motore, jo mer fart.

      .15 og .18 er ofte motorer du får i relativt rimelige RTR sett. Traxxas har vel noen .20 om jeg ikke husker feil.

      Men hvorfor går da en .12 motor raskere en .15 og .18 motorere?

      Dette er ikke helt sant, men forklarer litt lengre nede.

      .12 motorer er konkurranse motorer som kjøres i 200mm track klassen. Disse motorene er kostbare, og bruker å vare en sesong, og krever mye vedlikhold. I Norge ligger disse motorene på mellom 2500-3500 kroner stk. Disse motorene er trimmet så det holder. Det er valgt materialer som er av topp kvalitet. Produsentene konsentrer seg om å få en motor som går stygg fort og klarer å kjøre i 7min-9min på to tanker. Disse motorene yter ca. 1,65 HK. Og har et turtall på opp mot 45.000 o/min. Jeg tipper at motorene i RTR sett stopper på rundt 30.000 o/min.

      Det finnes .15 & .18 motorer som går styggfort også.. Men da er man over på konkurranse motorer, og da øker prisen 3-4 ganger. Finnes nok ikke mange av disse på markedet nå, disse ble brukt i 1/10 235mm track for noen år tilbake. I dag kjøres mest 1/10 200mm (2,11ccm, .12, 1,65HK) og 1/8 265mm track (3,5ccm, .21, 2,8 HK).
      Asgeir Kinn 1979
      RRR - RB - 4PK

      Comment

      (RS) Radiostyrt.no Statistics

      Collapse

      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
      Welcome to our newest member, Erik-M.
      Working...
      X