Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjørings problem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innkjørings problem?

    Heisan.

    Har en Thunder tiger st1 som jeg har satt i ny motor.

    Nye motoren er en Hyper 28.

    Jeg hadde tenkt til å kjøre inn den med varmevekslingsmetoden hvor man starter og kjører sakte rundt 2-3 min, stopper lar den kjøle seg og starte igjen, osv (se sticky)

    Har hørt mye positivt om denne metoden.

    Men problemet er at man klarer ikke å dra igang motoren uten å forvarme den til 70-90 grader først.

    Kommer tempen under 70 så kniper den så hardt i toppen at en ikke får dratt den igang.

    Noen som har noen tips.

    Kansje jeg må bruke "idle on the box" metoden på denne motoren?

  • #2
    Originally posted by Jason View Post
    Heisan.

    Har en Thunder tiger st1 som jeg har satt i ny motor.

    Nye motoren er en Hyper 28.

    Jeg hadde tenkt til å kjøre inn den med varmevekslingsmetoden hvor man starter og kjører sakte rundt 2-3 min, stopper lar den kjøle seg og starte igjen, osv (se sticky)

    Har hørt mye positivt om denne metoden.

    Men problemet er at man klarer ikke å dra igang motoren uten å forvarme den til 70-90 grader først.

    Kommer tempen under 70 så kniper den så hardt i toppen at en ikke får dratt den igang.

    Noen som har noen tips.

    Kansje jeg må bruke "idle on the box" metoden på denne motoren?
    Du kan også forvarme den (det er bare sundt) og kjøre opp og ned i aks hele tanken gjennom, Ikke mer enn 1/4 gass om gangen i ca 2-3 sec og så brems ned, gjenta gjennom tanken. Kle gjerne motoren inn for og holde varmen på den (kjører selv inn en LRP .28R Spec 3 motor om dagene) Bruker selv denne metoden, og den er annbefalt av LRP.
    | Spektrum DX8|
    | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

    Comment


    • #3
      Originally posted by xillianto View Post
      Du kan også forvarme den (det er bare sundt) og kjøre opp og ned i aks hele tanken gjennom, Ikke mer enn 1/4 gass om gangen i ca 2-3 sec og så brems ned, gjenta gjennom tanken. Kle gjerne motoren inn for og holde varmen på den (kjører selv inn en LRP .28R Spec 3 motor om dagene) Bruker selv denne metoden, og den er annbefalt av LRP.
      Sliter selv med og dra snora rundt ved varm motor... så jeg forvarmer den til ca 60-70 grader.
      | Spektrum DX8|
      | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

      Comment


      • #4
        Trur nok jeg skal teste den metoden istede. Høres fornuftig ut.

        Skal jeg holde på sånn jeg gjorde i dag så kommer det til å ta en hel dag å kjøre en tank, når en må først forvarme, så kjøre 2-3 min kjøle ned, forvarme igjen, så starte, kjøre 2-3 min, og pån igjen blir sliten av å bare skrive det

        Måtte avbryte etter halv tank i dag fordi det tok for lang tid, ble for sent på dagen til å bråke i nabolaget he he.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jason View Post
          Trur nok jeg skal teste den metoden istede. Høres fornuftig ut.

          Skal jeg holde på sånn jeg gjorde i dag så kommer det til å ta en hel dag å kjøre en tank, når en må først forvarme, så kjøre 2-3 min kjøle ned, forvarme igjen, så starte, kjøre 2-3 min, og pån igjen blir sliten av å bare skrive det

          Måtte avbryte etter halv tank i dag fordi det tok for lang tid, ble for sent på dagen til å bråke i nabolaget he he.
          Min kjøres inn så fet at gløderen må stå på, Ergo... 1 tank, tom gløder :P
          | Spektrum DX8|
          | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

          Comment


          • #6
            Imorgen blir det innkjøring igjen, håper jeg skal kunne gjøre meg ferdig denne gangen.

            Noen her som har erfaring med HoBao Hyper 28 3p motoren, kunne trengt noen tips på hvike plugger som fungerer bra.

            Bruker Os 8 til innkjøring.

            På forhånd takk

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jason View Post
              Imorgen blir det innkjøring igjen, håper jeg skal kunne gjøre meg ferdig denne gangen.

              Noen her som har erfaring med HoBao Hyper 28 3p motoren, kunne trengt noen tips på hvike plugger som fungerer bra.

              Bruker Os 8 til innkjøring.

              På forhånd takk
              Selv kjører jeg R5 nå som det er så kaldt ute, Dette fungerer gull
              | Spektrum DX8|
              | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

              Comment


              • #8
                Kald plugg til kaldt vær er feil.
                R5 er kald, #8 er medium og funker fint hele året.

                Altså til de ekstra varme sommerdagene så kan man bruke en kaldere plugg enn normalt hvis man vil lede vekk varmen. En kald plugg har tykkere glødetråd og trenger da mer varme for å gløde skikkelig. Er motoren varm om sommeren f.eks vanskelig å få tempen ned nok, så kan man da sette i en kaldere plugg.
                RB/Novarossi f.eks så er #6 medium og funker greit hele året, men til f.eks onroad motorer som er veldig ømfintlige på justeringer så kan en kald plugg #7 hjelpe til med å få ned tempen. Til offroad her i Norge er det aldri noe problem. Start heller med en varm plugg først. Mye lettere å justere motor og få den til å gå rent med en varm plugg. Med en varm plugg så tåler den litt feiljustering (fet blanding) og allikevel klare å svive greit. Mens med en kald så må man gi mye mindre fuel for å få opp tempen og da kan motor gå for leant. Altså kald plugg om vinteren er ikke bra.

                Å kjøre inn motor med gløderen på beviser teorien her og er totalt bortkastet. Sett i en varmere plugg. Du ødelegger pluggen med å la gløderen stående på. Dessuten så får motor altfor mye fuel og trykket blir altfor stort og sliter veldig på råde.

                Har sikkert prøvd de fleste innkjøringsmetoder og synes det er liten eller ingen forskjell i levetid på setup. Begrens slitasje på råde, veivtapp og lager ved å forvarme motor så ofte du kan. La den gå 2-3 min på tomgang før du ruser den. Det er når man ruser en kald motor for å få den varm at man sliter istykker motor.
                Til innkjøring så lar jeg den svive rundt 100 grader (kjøletopp innpakket) på boksen ca en liter fuel på litt høy tomgang. Mye fuel skal igjennom for å smøre. Neste liter så kjører frem og tilbake på en slett vei med full gasspådrag i maks 2 sek, fremdels feit blanding slik at motor yter kanskje 70%. Skrur inn litt og litt etterhvert siste literen helt til motor yter ca 90% (turtall) gjerne da på en bane. Da er det bare å tune maks og gasse. Bruker ca 3 liter fuel på dette altså. Er mange måter, men denne funker greit for meg.
                Har også prøvd heatcycle metoden, tar bare unødig lang tid til ingen nytte.
                Last edited by extra; 27 March 2011, 19:25.
                TEAM ELEFUN

                Comment


                • #9
                  Nå er innkjøringen snart i boks

                  Forvarmet motor til ca 85 grader før hver start, og lot den kjøle seg ca 5-10 min mellom hver tank.

                  Lot den gå på litt høy tomgang ca to tanker.
                  tempen lå fint ved ca 95 hele tiden uten å pakke inn motor.

                  2 neste tankene så kjørte jeg rolig rundt og varierte turtall, maks kvart gass. tempen lå rundt 90-95.

                  3 neste tankene ble kjørt samme måte men med korte drag på halv og full gass. Tempen lå rundt 95-100, hsn ble skrudd inn noe for hver tank.

                  Siste tank for dagen ble kjørt meg litt lengre drag på halv og full gass, tempen lå rundt 100-115.

                  Ikke en eneste gang i hele dagen stoppet den den for meg, virker som en meget stabil motor.

                  Imorgen skal jeg kjøre enda noen tanker og så begynne og tune den inn med ny plugg

                  Bruker forresten Byron Gen2 fuel med 16/20.

                  Comment

                  (RS) Radiostyrt.no Statistics

                  Collapse

                  Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                  Welcome to our newest member, Erik-M.
                  Working...
                  X