Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startproblemer

    Hei,
    var så lur at jeg kjøpte en brukt nitrobil, følte meg ganske trygg på selger som sa han ikke kunne starte den der og da for meg fordi den manglet elektronikk, det forstod jo selvfølgelig jeg også, selger sa også at den var litt trang i toppen og litt hard å starte. Var visst ikke sålenge siden han hadde startet bilen sist.
    Veeeeeeeeeeeeeeeel, nå har jeg prøvd sammenhengende å starte denne bilen 2 x 3 timer, med startboks vel og merke. Men bortsett fra litt eksos ut av pipa, så skjer det jævla lite. Når jeg tenker meg om har jeg ikke sett etter om stempelet går opp og ned, kan jo være lurt å sjekke For rotostart, må jeg ha sånn superverktøy? Eller kan jeg bare bruke en vanlig drill? Tar gjerne imot litt tips og triks for hva som kan være galt og hva jeg kan gjøre for å få start på hærket. Eller om jeg rett og slett bare har blitt lurt...
    Det er en Picco .12 motor

    Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
    Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

  • #2
    Skal vi se, stempelet går fint opp og ned, jeg prøvde 3 forskjellige plugger, sjekket gløderen at den fungerer fint. Da er jeg tom for ideer

    Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
    Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

    Comment


    • #3
      Originally posted by Thomaseh View Post
      Skal vi se, stempelet går fint opp og ned, jeg prøvde 3 forskjellige plugger, sjekket gløderen at den fungerer fint. Da er jeg tom for ideer
      Det kan være så mangt, Alt ifra tett forgasser, luft lekasjer, feil justeringer, Slitt motor osv, Første man bør gjøre er vell og sjekke at det er motstand i motoren enda, Snurr rundt på motoren for hand, sjekk om du får god motstand når stempel når toppen (dette merker du)

      Vist den har motstand, Så kan du enten:

      1, tette eksosen med en klut eller fingeren, Og så prøve og snurre motoren med rotostart eller startboks UTEN gløderen på... Du burde da se om det kommer fuel opp slangen til forgasseren, Vist dette skjer... så får du iallefall fuel til forgasser...

      2. du kan løsne fuel slangen mellom bensin tank og eksosen og blåse i denne (løsne den fra eksosen) ikke akkurat verdens sunneste ting og gjøre, Men dette vil også vise om du får fuel inn til forgasser...

      Deretter kan du evnt skru av pluggen igjen og sjekke om stempel ser litt fuktig ut, I så tilfelle så får du fuel inn til stempel og ting er iallefall ikke tett....

      OM du ikke får fuel inn i forgasser, Så kan dette være enten tett forgasser eller gammel fuel i slangen som har tettet til.
      Du kan også prøve og åpne litt manuelt på gass servoen (dra den ett par mm ut slikt den ville gjort når du gir gass med fjernkontrollen) og så prøve og få fuel inn ved overnevnte metoder, vist dette skjer... Så har du mest sannsynlig feil justeringer på forgasser som da tetter all bensin tilførsel ved tomgang. Ville da sjekket tomgangen på motoren, som du kan gjøre visuelt (ikke stå på en skitten og støvet plass når enn gjør dette) ved og ta av luft filter, og se om det er en 0.5-1mm åpning i forgasser "spjeldet".

      Men jeg annbefaler deg og skaffe manual for denne motoren, Og justere alle dyser tilbake til fabrikk instillinger, Dette kan hjelpe deg masse istedenfor en haug med undersøking og timer med frustrasjon.

      Vist ikke justeringer, sjekk av gløder og plugger er gjort, alt flyter fritt for fuel osv. Så ville jeg snakket ett ord med gamle eier.... Riktige justeringer, god fuel og plugg og en gløder som virker som det skal, er i bunn og grunn oppskriften for ett grei start på motoren og den burde starte uten noe store problemer.

      Du bør også sjekke luft filter... Evnt kan du prøve og rense dette med litt Nitro om det er veldig skittent... Men annbefaler og bytte det vist det er skittent (MEN! ikke glem og bruke luft filter olje etter evnt vask vist dette er nødvendig)
      | Spektrum DX8|
      | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

      Comment


      • #4
        Originally posted by xillianto View Post
        Deretter kan du evnt skru av pluggen igjen og sjekke om stempel ser litt fuktig ut, I så tilfelle så får du fuel inn til stempel og ting er iallefall ikke tett....

        OM du ikke får fuel inn i forgasser, Så kan dette være enten tett forgasser eller gammel fuel i slangen som har tettet til.
        Du kan også prøve og åpne litt manuelt på gass servoen (dra den ett par mm ut slikt den ville gjort når du gir gass med fjernkontrollen) og så prøve og få fuel inn ved overnevnte metoder, vist dette skjer... Så har du mest sannsynlig feil justeringer på forgasser som da tetter all bensin tilførsel ved tomgang. Ville da sjekket tomgangen på motoren, som du kan gjøre visuelt (ikke stå på en skitten og støvet plass når enn gjør dette) ved og ta av luft filter, og se om det er en 0.5-1mm åpning i forgasser "spjeldet".

        Men jeg annbefaler deg og skaffe manual for denne motoren, Og justere alle dyser tilbake til fabrikk instillinger, Dette kan hjelpe deg masse istedenfor en haug med undersøking og timer med frustrasjon.

        Vist ikke justeringer, sjekk av gløder og plugger er gjort, alt flyter fritt for fuel osv. Så ville jeg snakket ett ord med gamle eier.... Riktige justeringer, god fuel og plugg og en gløder som virker som det skal, er i bunn og grunn oppskriften for ett grei start på motoren og den burde starte uten noe store problemer.

        Du bør også sjekke luft filter... Evnt kan du prøve og rense dette med litt Nitro om det er veldig skittent... Men annbefaler og bytte det vist det er skittent (MEN! ikke glem og bruke luft filter olje etter evnt vask vist dette er nødvendig)
        Takk!
        Jeg har så og si gått igjennom hele sjekklista, jeg skal prøve med annen plugg og annen gløder for å trippelsjekke dette. Fuel kommer inn til motor, og ut til potta. Kan jo for alt jeg vet være pluggen som er såpass kald osv. Hva slags plugg burde jeg bruke i denne kulda? Det er en L.Collari .12 motor faktisk!

        Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
        Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

        Comment


        • #5
          Originally posted by Thomaseh View Post
          Takk!
          Jeg har så og si gått igjennom hele sjekklista, jeg skal prøve med annen plugg og annen gløder for å trippelsjekke dette. Fuel kommer inn til motor, og ut til potta. Kan jo for alt jeg vet være pluggen som er såpass kald osv. Hva slags plugg burde jeg bruke i denne kulda? Det er en L.Collari .12 motor faktisk!
          Hmmz, Denne motoren er liten i forhold til dem jeg driver på med, Normalt kjører jeg OS#8 i motorene mine normalt, Men dem er .21 og oppover.. Ville sjekket manualen hva dem annbefaler, Justere LSN og HSN tilbake til fabrikk instilling og begynne der... Vist ikke denne starter ved ny plugg, god gløder, og fabrikk instillinger, Så synes jeg det høres noe merkelig ut...

          Hvordan er kompresjonen i den da ?
          | Spektrum DX8|
          | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

          Comment


          • #6
            Originally posted by xillianto View Post
            Hmmz, Denne motoren er liten i forhold til dem jeg driver på med, Normalt kjører jeg OS#8 i motorene mine normalt, Men dem er .21 og oppover.. Ville sjekket manualen hva dem annbefaler, Justere LSN og HSN tilbake til fabrikk instilling og begynne der... Vist ikke denne starter ved ny plugg, god gløder, og fabrikk instillinger, Så synes jeg det høres noe merkelig ut...

            Hvordan er kompresjonen i den da ?
            Jeg har ikke sjans i havet til å dra hjulet rundt ved å bare bruke fingeren. Bruker jeg en umbraco nøkkel på enden så klarer jeg det såvidt det er, altså, den er tung som fy når den kommer til top dead center, og forholdsvis lett både før og etter, så sånn sett så virker det som om alt er greit. Men jeg prøver å kjøre på factory reset av motor når jeg kommer hjem

            Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
            Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

            Comment


            • #7
              Ny dag, nye muligheter, veeeeeeeeel, idag så funka ikke startboksen, tenkte at det var batteriene, dro inn å lada disse... Ut å kjøre tenkte jeg! Tok med meg nitro buggyen just in case. Viste seg da at jeg har svidd av ene motoren i startboksen tydeligvis... Fordi denne nekter å trekke rundt nå. Forhåpentligvis har jeg en ekstra i samme størrelse ihvertfall... Begynner å bli passe frustrert når det ikke er det ene, så er det ihvertfall det andre, ny dag, nye problemer tenker jeg at vi omdøper problemet til. Så nå er det bare å vente på lønning for innkjøp av ny startboks, kanskje jeg bare burde ha kjøpt en ny bil.....

              Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
              Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

              Comment


              • #8
                Snurrer startboksen din riktig vei?
                Hva slags fuel bruker du?
                Bruk så varm plugg som mulig?
                Har du erfaring med nitro? Hvis ikke, ta den med til noen som har det.

                Hvis den får fuel, får luft og pluggen med gløder funker så skal det stemme. Selv en utslitt motor vil starte.
                Forvarme motoren din, da starter den lettere og råda får mindre juling når du denger den med startboksen.

                Ordner seg nok....
                MBX-6
                Slash 4x4 rtr
                - Midtskogen Raceway-

                Comment

                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                Collapse

                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                Welcome to our newest member, Erik-M.
                Working...
                X