Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som vil hjelpe? Ny novarossi.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen som vil hjelpe? Ny novarossi.

    Nå er det like før jeg gir opp.

    Kjøpte helt ny novarossi plus4 motor i går.
    Skrudde fra hverandre alt, skiftet diffolje, demperolje og rengjorde hele bilen.
    Så begynte jeg med monteringa, så skulle jeg bytte mottaker til en med telemetri
    så jeg kan følge med på tempraturen på den nye motoren.
    Når jeg satte i bindkey kortsluttet det og brant begge servoene.
    Men har kjøpt nye, og satt i, og de fungerer fint.
    Så skal jeg prøve å starte denne nye drittmotoren.

    Får den ikke til å svive rundt.
    Bruker tang for å få den løs, og prøver igjen. 1 runde, og så stopper den.
    Varmer opp og prøver igjen.
    et par runder med ingen tenning.
    Gløderen virker ikke lengre.
    Lade opp gløderen, prøve igjen, har såvidt tenning, men starter ikke.
    Fuel kommer ut av potta.
    Gløder tom igjen.
    Får ingen start.
    Startboks tom for strøm.
    Lade den opp igjen.
    Prøve facotry reset instillingen, som jeg kun forstod at var å skru LSN helt inn og så 5 runder ut.
    Prøve igjen.
    Ingen liv.

    Kan noen være så snill å hjelpe meg?
    95401300

  • #2
    Originally posted by Cervin View Post
    Nå er det like før jeg gir opp.

    Kjøpte helt ny novarossi plus4 motor i går.
    Skrudde fra hverandre alt, skiftet diffolje, demperolje og rengjorde hele bilen.
    Så begynte jeg med monteringa, så skulle jeg bytte mottaker til en med telemetri
    så jeg kan følge med på tempraturen på den nye motoren.
    Når jeg satte i bindkey kortsluttet det og brant begge servoene.
    Men har kjøpt nye, og satt i, og de fungerer fint.
    Så skal jeg prøve å starte denne nye drittmotoren.

    Får den ikke til å svive rundt.
    Bruker tang for å få den løs, og prøver igjen. 1 runde, og så stopper den.
    Varmer opp og prøver igjen.
    et par runder med ingen tenning.
    Gløderen virker ikke lengre.
    Lade opp gløderen, prøve igjen, har såvidt tenning, men starter ikke.
    Fuel kommer ut av potta.
    Gløder tom igjen.
    Får ingen start.
    Startboks tom for strøm.
    Lade den opp igjen.
    Prøve facotry reset instillingen, som jeg kun forstod at var å skru LSN helt inn og så 5 runder ut.
    Prøve igjen.
    Ingen liv.

    Kan noen være så snill å hjelpe meg?
    95401300
    Sjekk fuel line, Og glødeplugg i første omgang... Ta motoren inn i rene omgivelser og prøv og prime den UTEN luft filter... Da burde du se om det kommer fuel inn i den.

    Du kan også ta ut pluggen, Holde forran potta og kjøre den på startbox, men legg da ett papir over motoren og slutt om du ser at den begynner og få noe fukt... Da burde du ha fuel på stempelet, om dette skjer, Skru så pluggen i, Skru den deretter ut en halv omdreining og prøv og start den, Stram pluggen til om den starter.
    | Spektrum DX8|
    | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

    Comment


    • #3
      Originally posted by xillianto View Post
      Sjekk fuel line, Og glødeplugg i første omgang... Ta motoren inn i rene omgivelser og prøv og prime den UTEN luft filter... Da burde du se om det kommer fuel inn i den.

      Du kan også ta ut pluggen, Holde forran potta og kjøre den på startbox, men legg da ett papir over motoren og slutt om du ser at den begynner og få noe fukt... Da burde du ha fuel på stempelet, om dette skjer, Skru så pluggen i, Skru den deretter ut en halv omdreining og prøv og start den, Stram pluggen til om den starter.
      Den får helt klart fuel, for det kommer fuel ut av potta,
      og den smalt jo såvidt i den den ene ganga jeg holdt på. Så fuel er i orden.
      Las litt nøyere gjennom instruksjonene, og har sjekket at motoren står slik den skal med HSN og LSN.

      Comment


      • #4
        De motorene her er veldig trange i begynnelsen. Pass på at fuel har kommet helt frem til gasseren (høres ut som du har fått til det), varm den godt opp, skru gjerne pluggen ut et par runder for å få mindre komp og prøv igjen. Når stempelet kiler seg i tdc kan du bruke feks. en flat skrutrekker på svinghjulet for å få den fri igjen. Sjekk plugg og gløder slik at du er 100% på at det funker.

        Du skal ikke ta nålsettingene fra manualen som guds ord, du kan godt skru den inn i bunn sånn at den ikke drukner hele tida, jeg kjørte heat cycle på min +4 for et par uker siden og da må du kjøre motoren mye leanere enn det som står i manualen. Skal faktisk ut på bukta og kjøre inn en slik motor for en kompis nå

        Lykke til! Utrolig fornøyd med min nå som den begynner å løsne
        Runar Skoglund Larsen,-80 Oslo
        Team Smallsize 2011- Losi 8ight 2.0 EU - Novarossi - Spektrum - Hitec
        Losi 22 - Team Associated B44 - Team Associated B4 - Team Associated RC12R5.1

        Comment


        • #5
          Dette var ikke lett, men med pluggen litt ute, og lsn stilt 1 runde in fikk jeg start.
          Sveiv på tomgang en liten stund, og daua, startet igjen og daua.

          Kjøpe ny gløder for 3 uker siden, den varer kun 1 start før den må lades igjen, så den var et dårlig kjøp.
          Og startboksen må også lades hele tiden. Når jeg buruker så mange forsøk på å få start på den.

          Satser på den snart løsner litt.

          Comment


          • #6
            Helt avhengig av skikkelig gløder og startboks! Motoren løsner ikke uten å gå selv desverre


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Runar Skoglund Larsen,-80 Oslo
            Team Smallsize 2011- Losi 8ight 2.0 EU - Novarossi - Spektrum - Hitec
            Losi 22 - Team Associated B44 - Team Associated B4 - Team Associated RC12R5.1

            Comment


            • #7
              hei.
              jeg måtte også leane min +4 på LSN for å få den til å gå på tomgang.
              Jeg måtte også løsne littegran på pluggen for å få den til å gå/starte.

              Den kan også være litt følsom i starten på at IDLE ikke er for høy/lav.

              Holder på med min andre novarossi 4 nå og følger man det over så er den lett å ha med å gjøre.
              Har ikke noe negativt å si om denne motoren.

              ser at jeg bare bekrefter det andre har skrevet fra før
              X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
              ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
              hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

              Comment


              • #8
                Takker for alle tilbakemeldingene. Etter tipset om å skru ut tennpluggen litt fikk jeg startet den, hvis ikke var ikke startboksen
                min sterk nok. Og hårføner var et must.
                Egil hjalp meg litt med å stille den inn så den ville svive mere på tomgang, så nå går den fint, Regnevær i dag så har ikke fått gjort ferdig innkjøringa enda, men med pluggen ute og føneren på fult skal jeg nok få det til.

                Comment


                • #9
                  hei.

                  Fått fart på motoren din nå?

                  Har akkurat begynt på min 3dje novarossi 4 nå.
                  Men denne er trangere enn noen av de andre jeg har hatt
                  Har en huddy starter med lipo som er en stor oppgradering fra den forrige med batteri fra clasohlson
                  Men dette er første gang at jeg har brent starter motor i et forsøk med å få tenning.Løsnet på pluggen første gang og varmet med pistol.
                  Men selv med pluggen helt ute er det vanskelig å få motor til å gå rundt.
                  Normalt kan jeg fint kjøre en fredag,lørdag og søndag på bane uten å måtte lade startboksen.Men nå er det type 2-3 forsøk så må jeg lade+ at startermotoren går varm som ett hel****Må vel bytte ut denna når motor er kjørt inn,hvis den klarer en runde til da

                  Har skrudd inn LSN litt.Neste gang kan jeg prøve å leane tomgangen litt
                  X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                  ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                  hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                  Comment


                  • #10
                    Bruk laaaang tid på å varme motoren, det tar tid før varmen trenger inn i motoren. Du varmer raskt opp til 100 grader på overflaten selv om motoren innvendig holder 15 grader...

                    Pass på at du ikke griller noe da, trikset er å ikke ha så dårlig tid. Varme ned mot pluggen og rundt blokka på begge sider. beveg pistolen rundt så ikke du griller ett punkt hele tiden.

                    Og bruk en varmepistol, den koster ikke stort på europris/biltema e.l. En føner klarer aldri å få nok varme i motoren (gjerne 100 grader eller deromkring).
                    Ole Christian Solli
                    www.gmbk.no

                    Comment


                    • #11
                      enig med oppvarmingsmetoden,men viste seg at selv om pluggen glødet veldig bra med strøm så klarte den ikke å tenne motor uten gløder.
                      Så byttet denne i dag.
                      Byttet motoren i starteren også da denne ikke fungerte lenger
                      Og vips så startet motor og gikk i 10 sek.
                      Leanet hsn og lsn og skrudde ut tomgang litt,da kom den med en gang.Så skrudde jeg ut lsn mens den gikk.Justerte inn tomgang så lå pluggtempen på ca 95-100 grader med høy luftfuktighet ute og 24grader

                      Kjørte 3 tanker på tomgang og 1 tank på opptil 1/4 hastighet med restriktor.

                      Må fortsatt inn med skrutrekkeren på svinghjulet hvis den stopper i øvre posisjon.Og det har jeg ikke opplevd før.
                      X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                      ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                      hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X