Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klutsjmontering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Klutsjmontering

    Hei

    Jeg har bygget en nitromotor for første gang og har spørsmål ang. svinghjulet som skoene monteres på. Jeg er litt skeptisk til om dette sitter fast nok og ikke bare kommer til å spinne. Det er jo bare tredd på rundt metall med en mutter med moderat tilstramming - samme mutter skofjærene er spent mot. Klokka støtter jo mot mutteren med en metallskrue, men likevel.

    hvorfor er det ikke bedre montering for å låse det fast I veivakselen? En type for slipperclutch for clutchen som er tanken bak det hele?

  • #2
    Pill av alt sammen igjen og start på nytt.

    Først tre på kon på aksel. Så tar du å setter svinghjul over kon. Skru på mutteren, HARDT. Hold igjen svinghjul med en vannpumpetang eller lignende.
    Deretter monteres sko med fjærer. Pass på å få de riktig vei, se manual. Sett på lager og deretter klokka. Da skal ikke klokka subbe imot noe metall. Gjør den det så må du legge shim på mutter før lager. Så setter du på det ytterste lageret. Det skal stå litt under enden på aksel. Shim opp aksel slik at du får ca 0.2mm slakk før du setter på skruen og skive ytterst.
    TEAM ELEFUN

    Comment


    • #3
      Originally posted by extra View Post
      Pill av alt sammen igjen og start på nytt.

      Først tre på kon på aksel. Så tar du å setter svinghjul over kon. Skru på mutteren, HARDT. Hold igjen svinghjul med en vannpumpetang eller lignende.
      Deretter monteres sko med fjærer. Pass på å få de riktig vei, se manual. Sett på lager og deretter klokka. Da skal ikke klokka subbe imot noe metall. Gjør den det så må du legge shim på mutter før lager. Så setter du på det ytterste lageret. Det skal stå litt under enden på aksel. Shim opp aksel slik at du får ca 0.2mm slakk før du setter på skruen og skive ytterst.
      Takk for svar. Ja tok ut motoren igjen.

      Var ikke så pes, var bare mutteren mot hjulet som var altfor slakk. Stramma den skikkelig nå slik at gjengene stopper akkurat i enden og 1-2mm gap bak hjulet. Resten var korrekt allerede og er skikkelig montert. Enkelt og greit, eneste pes var å ta av den første skoen igjen iht. fjøra, men gikk bra. Nå er jeg mye tryggere på at ting sitter etter skikkelig stramming av mutteren.

      Comment


      • #4
        En annen ting jeg merker meg er at den er veldig tung å dra i gang. Har googlet meg frem til at det er fordi den er ny? Regner med det forandrer seg når den er innkjørt litt?

        Tenkte å kjøre 3 tanker på tomgang litt rikt, deretter et par på lav hastighet, så regne den som klar til HSN tuning og tut-og-kjør. HPI har anbefalt at jeg ikke rører LSN, så lar den være i fred inntil videre og leker med den senere. Idle nåla er jo ellers enkel å forholde seg til.

        Comment


        • #5
          jep nye motorer er alltid trange i starten : ) kansje forvarme den med en hårtørker eller likn? funker bra.
          Thomas Michelsen 90477788
          Kyosho Mp9 TKI 2
          Team Michaelfox BOMBK

          Comment


          • #6
            Man skal/bør alltid forvarme motorer som skal kjøres inn. Noen gjør det også i hele livsløpet til motoren i håp om at det skal gi lengere levetid på motoren. Noen mener det hjelper, andre ikke. Smak og behag.

            Hårtørker er ikke noe vits i, motoren skal varmes opp til driftstemperatur (øverste del av blokka, mot kjøletoppen) altså ca 100 grader. Du MÅ ha en varmepistol, men det trenger ikke være dyre greier.

            Husk at det er innvendig temperatur som er viktig, det hjelper ikke å kjøre full guffe med varmepistol i ti sekunder selv om overflaten blir veldig varm. Sett varmespistolen på minste hakket og bruk noen minutter på å la varme jobbe seg inn i motoren.

            Poenget er at sylinderforingen skal ha utvidet seg til den diameter den har under normale driftsforhold, altså ca 100 grader. Dette gjør at stempelet og resten av innmaten i motoren ikke slites unødvendig ved å måtte jobbe med en veldig trang sylinderforing frem til arbeidstemperatur er oppnådd.

            Vel bekomme.
            Ole Christian Solli
            www.gmbk.no

            Comment


            • #7
              Går helt strålende med hår tørker, har brukt det veldig mye og det gjør jobben.
              MEN må ikke bare varme toppen selvfølgelig.
              Rett under kjøletoppen funker utmerket.
              Thomas Michelsen 90477788
              Kyosho Mp9 TKI 2
              Team Michaelfox BOMBK

              Comment


              • #8
                Alt er bedre enn ingenting selvfølgelig, men skal du få full uttelling av metoden så må du opp til arbeidstemperatur. 100 grader får du ikke med hårtørker vil jeg tro.
                Ole Christian Solli
                www.gmbk.no

                Comment


                • #9
                  Jeg mener at en hvilken som helst motor som er masseprodusert og solgt uten at det står i manual at varmepistol er påkrevd - må kunne tåle arbeidet det tar å opparbeide egen driftstemperatur, de er da ikke laget av papir. Jeg skjønner det hvis den har stått i minusgrader eller under 5-10 kanskje og kommer til å slite ekstra hardt i starten, men den kan bare glemme at jeg skal stå å varme den opp til 100 grader med en varmepistol hver gang den skal kjøre ellers. SÅ handikappa kan de da ikke være, det for være forbeholdt perfeksjonister og evt. konkurransefolk for å unngå den lille ekstra slitasjen den tar før den oppnår egen temp. Hvis det er for kaldt til at den klarer det innen rimelig tid, burde man kanskje ikke kjøre i det hele tatt - eller løpe etter den med varmepistolen non-stop.

                  Innser at nitromotorer har langt mer slitasje enn en 2 takter av den enkle grunn at de ikke har stempelringer og at hele stemplet tar seg av kompresjonen. Men disse stemplene må kunne tåle litt trange hull frem til driftstemperaturen er oppnådd... lol, og akkurat som damer flest er det vel best om man ikke kjører dem for hardt i kaldt vær, de fungerer nok best under varme forhold.

                  Comment


                  • #10
                    Neida, du MÅ ikke varme opp motoren hvis du ikke vil. Du kan også kjøre med alt for mager blanding eller alt for feit blanding om du vil, men særlig lurt er det ikke...

                    Men, de fleste motorer er veldig trange når de er nye. Noen er så trange at du omtrent ikke klarer å dra de rundt i det hele tatt.

                    Mange motorer er så trange når de er nye at det selvfølgelig vil gi en øket belastning på interne deler under innkjøring. Det finnes kun fordeler med å varme opp motoren til driftstemperatur før start, og da spesielt ved innkjøring. Så hvorfor da ikke spandere et par hundrelapper på en billig varmepistol...

                    Hvis det er kaldt i været kan du bare dekke til kjøletoppen. Hvor mye du skal dekke til varierer fra motor til motor, og hvor kaldt det er selvfølgelig. Men husk at det da blir vanskeligere å holde en jevn driftstemperatur. Jeg ville ikke gjort det med en ny motor.

                    Det er pussig hvor mange som klager over at motorene ikke holder, at de ikke starter, går dårlig osv. men å ta i mot råd er ikke tale om...
                    Det er mange ting som ikke står i manualen, som ville spart mange for mye bry. Men en del ting er vanskelig å forklare og har mange variabler.


                    Det handler om slitasje, begrens den eller ikke. Ditt valg...
                    Ole Christian Solli
                    www.gmbk.no

                    Comment


                    • #11
                      Mulig jeg varmer den nå som den skal kjøres inn for å gi den en snill start, og skal sørge for å kjøre den på grei driftstemp så mye som mulig ellers. Men å dra frem varmepistol hver gang blir for tullete.

                      Det er ikke det at jeg er i mot å ta gode råd, jeg tror bare ikke det er nødvendig å varme den helt opp til driftstemp før hver gang jeg skal dra den i gang etter at den er innkjørt. Kommer heller bare til å ta det rolig til den er oppegående eller la den stå på tomgang litt før jeg begynner å kjøre. Bil/motor kommer alltid til å stå parkert i romtemp 20-23 grader og ellers bli godt vedlikeholdt. På sommerstid lar jeg den kanskje stå litt i sola først som fint kan være verdt 40-60 grader i metallet. Så kan hånda som ville vært brukt til varmepistol gå til en god kald pils istedet.

                      Comment


                      • #12
                        Da har du en metode du er fornøyd med. Fint Det så lenge du vet hvorfor du velger å gjøre det slik.
                        Ole Christian Solli
                        www.gmbk.no

                        Comment


                        • #13
                          Når motoren ikke går som den skal lengre kan du jo bare kjøpe en ny ikke sant? Har ikke eg råd til iallefall...

                          Meg og Ole gir deg bare gode råd.

                          For å si det sånn, det er mange tidlige morninger når man kjører løp ( vet ikke om du skal dette) og da er tempen godt under 20 grader...
                          Er bare ett godt råd å forvarme.

                          Slipper å bli dritalei for bilen ikke starter...


                          Originally posted by Corvinus View Post
                          Mulig jeg varmer den nå som den skal kjøres inn for å gi den en snill start, og skal sørge for å kjøre den på grei driftstemp så mye som mulig ellers. Men å dra frem varmepistol hver gang blir for tullete.

                          Det er ikke det at jeg er i mot å ta gode råd, jeg tror bare ikke det er nødvendig å varme den helt opp til driftstemp før hver gang jeg skal dra den i gang etter at den er innkjørt. Kommer heller bare til å ta det rolig til den er oppegående eller la den stå på tomgang litt før jeg begynner å kjøre. Bil/motor kommer alltid til å stå parkert i romtemp 20-23 grader og ellers bli godt vedlikeholdt. På sommerstid lar jeg den kanskje stå litt i sola først som fint kan være verdt 40-60 grader i metallet. Så kan hånda som ville vært brukt til varmepistol gå til en god kald pils istedet.
                          Thomas Michelsen 90477788
                          Kyosho Mp9 TKI 2
                          Team Michaelfox BOMBK

                          Comment


                          • #14
                            Hmmm. hvorfor er det lurt å bruke motorvarmer på en traktor i kulda? Hvorfor skal en dieselmotor helst gå en stund før man belaster den? Ikke lett å få start på noe når tempen i kammeret er så lav at det ikke er nok kompresjon til å lage den varmen som trengs for å få glødepluggen til å gløde.

                            Ikke alle konkurranseførere som forvarmer. Men vi hadde klubbløp i går med 22 deltakere i 5 varmegrader. Tror ikke jeg la merke til noen som IKKE forvarmet motorer.

                            Jeg er overbevist om at det ikke skader motoren med forvarming. Om selve foringen og stempel blir mindre slitt tror jeg ikke er det viktigste, men man sparer råde og lager for mye unødig belastning når motor er kald. Og i tillegg så starter motoren med en gang.
                            Det verste man kan gjøre er å starte en kald motor og gasse den varm på boksen. La den putre noen minutter og ta det rolig de første minuttene man kjører. Ikke noe poeng i å gasse som en tulling med engang.
                            TEAM ELEFUN

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by extra View Post
                              Hmmm. hvorfor er det lurt å bruke motorvarmer på en traktor i kulda? Hvorfor skal en dieselmotor helst gå en stund før man belaster den? Ikke lett å få start på noe når tempen i kammeret er så lav at det ikke er nok kompresjon til å lage den varmen som trengs for å få glødepluggen til å gløde.

                              Ikke alle konkurranseførere som forvarmer. Men vi hadde klubbløp i går med 22 deltakere i 5 varmegrader. Tror ikke jeg la merke til noen som IKKE forvarmet motorer.

                              Jeg er overbevist om at det ikke skader motoren med forvarming. Om selve foringen og stempel blir mindre slitt tror jeg ikke er det viktigste, men man sparer råde og lager for mye unødig belastning når motor er kald. Og i tillegg så starter motoren med en gang.
                              Det verste man kan gjøre er å starte en kald motor og gasse den varm på boksen. La den putre noen minutter og ta det rolig de første minuttene man kjører. Ikke noe poeng i å gasse som en tulling med engang.
                              Helt enig.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X