Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muligheter for å fjerne lakk?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    så også den videoen og tenkte å legge den ut her :P jaja, da slipper jeg å stresse :P tok litt lang tid så det ut som.
    Tim Dongelmans, KleppRC Club, TRF416/Speed Passion
    Sandnes Osteopati Senter
    http://www.osteopaten.info/index.html

    Comment


    • #32


      Brukte dette stoffe til å fjerne malinga på ett 1/8 cuda karseri.
      Det var lakert i svart med malingsbeskytter av den skikelig sorten, som ikke girseg med det første. Svampet det inn og gnikket det blankt med en klut. Tok litt tid pågrunn av lakbeskytteren men allt gikk vekk.

      Bare husk å bruk plast hansker. Disse malingsfjerningsproduktene er ikke gode, de trekker inn i huden og derreter inn i blodet, spesielt bremseveske er noe drit!
      FG Monster 27cc fg tune potte
      Savage X pico 28
      Carson Winnersport Carson xmod evo stage 3

      Comment


      • #33
        Jeg har fått tak i en gammel elektrobil fra Tamiya som skal restaureres. Bilen er en Ascona, og jeg mener den ble solgt på slutten av 70 eller begynnelsen av 80-tallet. Dekselet er av lexan, og er dessverre lakkert både fra innsiden og utsiden. Nå er det vel bortimot håpløst å skaffe nytt deksel til denne, så jeg tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på å fjerne lakken. Samtidig står jeg med et dilemma om dette vil ytterligere skade plasten? Dekselet er nemlig helt og fint, og som en mulig utvei kunne jeg jo kanskje pusset og lakkert bilen fra utsiden for å få den noenlunde til å stå på hylla. En får vel neppe et godt resultat uansett hva en gjør? Jeg har ikke lyst til å gjøre ting som risikerer å gjøre vondt verre, og lurer på hva som kan gjøres.

        Noen med erfaring av restaurering av gamle lexandeksler som har noen tips?
        Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
        DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

        Comment


        • #34
          Bremseveske på bomull virker bra til å fjerne lakk.
          Så gnikker du med stålull og olje etterpå så blir det bra
          HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
          Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

          Comment


          • #35
            Originally posted by RCislife View Post
            Bremseveske på bomull virker bra til å fjerne lakk.
            Så gnikker du med stålull og olje etterpå så blir det bra
            Har hørt om bremsevæska ja, men ikke stålull og olje. Vil ikke det ripe opp mer?
            Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
            DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

            Comment


            • #36
              ja det vil nok ripe opp ville heler brukt bak siden(grove) på en kjøkken svamp vil ripe opp den og men gjorde dette på et tamiya lexan karosseri (nyere type) og du så det ikke etter at du har lakka spør jo hva slags farge du bruker også jeg brukte gun metall og da så det veldig bra ut
              |94 mod|Losi xxx-s |Team Losi 8ight LRP 28.| Micro Raminator|

              Comment


              • #37
                Det hørtes jo heller ikke dumt ut da. Samtidig så har jeg tro på stålullen så lenge jeg stopper når jeg kommer til selve dekselet, da skulle jeg tro at det var bedre å gå over til mildere saker?
                Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
                DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

                Comment


                • #38
                  Jeg har testa stålull, og det fungerte faktisk veldig bra.
                  Greit nok at man får riper, men disse blir jo uansett fyllt opp med farge.

                  Det jeg fant ut med stålull var at det i "kriker og kroker" var veldig vanskelig
                  å få det 100% (fjerne all farge). Så en kombinasjon av bremserens og stålull tror jeg funker max.

                  Jeg vil si at resultatet er tilfredstillende.

                  Men det er jo veldig enkelt å teste for enhver. 1 dott stålull, en lexanbit og gyv løs. 2 strøk lakk og avgjør selv om det funker
                  Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                  - NiceShot.no

                  Comment


                  • #39
                    Heisann

                    Da er jeg overbevist, dette må prøves. Uansett blir det vel "rene riper", og det er nok ikke verre enn alternativet
                    Som du sier, ny lakk vil nok gjøre mye, iallefall med rett fargevalg.

                    Kanskje en dremel med en bitteliten og myk messingbørste hadde vært noe i små hjørner?

                    Takker forøvrig for gode tips
                    Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
                    DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

                    Comment


                    • #40
                      Hmm.. Fikk ikke med meg at det var lakkert på utsiden også.. det er jo dumt.
                      Men jeg *tror*det finnes et poleringsmiddel for lexan. Kanskje noe å teste
                      ut før du gyver løs på 80-talls-modellen?

                      Evt. teste poleringsmiddel for mobilskjermer?
                      Du må uansett IKKE finne på å ta stålull på utsiden. Det går garantert ikke, kun fra innsiden.
                      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                      - NiceShot.no

                      Comment


                      • #41
                        Hehe, pokker også, nå hadde jeg high hopes her

                        Neida, regnet iallefall ikke med at det går bra å lage riper med stålull på utsiden, men tenkte at det ble mer pirking med bomullsdott og bremsevæske der. Tror ikke det er brukt rc-lakk på utsiden, hvordan stiller ting seg da med tanke på rensing?

                        Er det forøvrig en tanke å la hele greia ligge i bremsevæske noen dager først?
                        Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
                        DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

                        Comment


                        • #42
                          Legg hele karossen i en natt i bremseveske så er det ikke mye lakk igjen. Grunnen til at jeg nevnte det med stålull var at jeg prøvde dette på mitt eget karosseri for jeg sa noe her og det ble ikke noen fæle riper. Det ble fint, bar ehusk å bruke mye olje sammen med stålull
                          HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
                          Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

                          Comment


                          • #43
                            Takker for gode tips, Asconaen skal snart legges i bløt
                            Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
                            DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

                            Comment


                            • #44
                              mitt spøsmål til deg da.. skal du lakkere på usiden eller innsiden?
                              hvis du allikevel skal lakkere på utsiden så kan du bare kjøpe deg et veldig fin pusse på papir eller noe som heter rød klut som billakkerere bruker dette er et veldig fint skumpapir når du har pusset med det kan du bare vaske og lakkere oppå huske hvis du sliper igjennom og spraye på plast primer på di stedene... lykke til ascona er en tøff bil med rett farge hehe
                              MCD Rally
                              www.Rc-racing.no

                              Comment


                              • #45
                                Jeg vet ikke helt hvordan jeg kommer til å lakkere dekselet, jeg må nesten se hvordan resultatet av malingsfjerninga blir først
                                Kåre Myklebust - 74 Skala1 - Teknisk Hobby
                                DX3R-?-DX6i-Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-MSH protos-Outrage Velocity 50-Trex 500/600E/600N/700N-33% Extra 330S-Ultimate 40S-Katana 50-Jazz 3D-

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X