Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lakkering av karosseri

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lakkering av karosseri

    Før lakkering så skal jeg pusse, har før brukt slik vaskesvamp til oppvask, som er litt slik sandpapir på baksiden til og pusse.
    Men ser nå at lakken flasser av.

    Hva bruker dere og slipe inssiden av karosseri før dere lakker?
    Last edited by Roy.Arnold; 17 June 2008, 15:57. Reason: .
    47 år fra Oslo. Modellbiler og fly/helikopter.
    Hilsen Roy Andersen

  • #2
    bruker ikke å slipe, før jeg lakkerer...
    bare å vaske med salovann så det ikke er fett å lignede i det=)
    henger som f*** det=)
    og mange tynne lag
    Sunnfjord RC Klubb
    Bil: Team losi mini-baja, Thunder Tiger MTA-4 S28, Tamiya TB-02, Team losi micro-baja Helikopter: Lama v3 2.4gh Båt: AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II , Proboat Blackjack 26

    Comment


    • #3
      Når jeg lakkerer bruker jeg stålull å knukker over alt. Spesiellt i kanter etc.
      Så vasker jeg alt godt med zalo og varmt vann før jeg lar det tørke..
      Deretter er det bare å lakke i vei med riktig lakk for materialet du lakkerer.

      På lexan anbefaler jeg Tamiya sine. Definitivt det som sitter best.
      Alternativt kan du bruke fascolor (airbrush), men husk at dette er vannfarge og krever et strøk klarlakk over etterpå.
      Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
      - NiceShot.no

      Comment


      • #4
        har netopp fått nytt karosseri, hpi charger men hvordan er et dere gjør med klistermerkene? lakerer dere først, eller klistrer dere de først?? gjør dere det på insiden eller utsiden av karosseriet?? hvordan bør jeg gjøre det?? også hvordan med lakeringa?

        Comment


        • #5
          du skal lakkere på insida.. mange TYNNE lag.. husk å la det tørke mellom hvert lag..
          kristerkerker skal da vere på utsida, men der er det en beskyttelses film som skal vere på når du lakkerer...

          så hvordan jeg gjør det:
          vasker
          tørker
          maskerer
          lakker mange tynne lag
          bruker hårføne på lang avstand for å tørke fortere
          tar av maskering
          ny farge om du skal ha det
          tørker
          tørker
          tar av maskering på vindu
          lakkerer hvis du skal det
          venter til heilt tørt
          tar vekk beskyttelses plasten
          setter på klistermerkene=)
          Sunnfjord RC Klubb
          Bil: Team losi mini-baja, Thunder Tiger MTA-4 S28, Tamiya TB-02, Team losi micro-baja Helikopter: Lama v3 2.4gh Båt: AquaCraft Reef Racer2, MRP Aussie II , Proboat Blackjack 26

          Comment


          • #6
            da vet jeg det.

            Takker for svar.
            47 år fra Oslo. Modellbiler og fly/helikopter.
            Hilsen Roy Andersen

            Comment


            • #7
              Originally posted by xilian View Post
              Alternativt kan du bruke fascolor (airbrush), men husk at dette er vannfarge og krever et strøk klarlakk over etterpå.
              Selv om malingen er vannløslig, så blir den ikke løst opp av vann når den har tørket...
              På de karosseriene jeg har brukt faskolor på har jeg aldri opplevd dette.
              Team Smallsize

              Comment


              • #8
                En ting som ALT for ofte glemmes er at når du er ferdig med lakkeringsjobben, sørg for å tape godt på innsiden oppå lakken. Dette bevarer karossen din MYE lenger. Anbefaler Tamiya sølvtape eller Biltema sin sorte lerretstape (Gaffatape). Har gjort dette på alle karosserier, og de tåler mange flere krasjer, de skrangler ikke lenger, og lakker flasser ikke..!
                ..ooOO - Nichlas Kristiansen - 81'mod. ukjent km.st.- OOoo..
                |e-maxx BL|Stampede BL|DF02 BL|2xTC3|2xM03|Micro-T|LamaV3|3xSilverlit|3PK-2.4|
                "So many hobbies, so little time.."

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Nichlas View Post
                  En ting som ALT for ofte glemmes er at når du er ferdig med lakkeringsjobben, sørg for å tape godt på innsiden oppå lakken. Dette bevarer karossen din MYE lenger. Anbefaler Tamiya sølvtape eller Biltema sin sorte lerretstape (Gaffatape). Har gjort dette på alle karosserier, og de tåler mange flere krasjer, de skrangler ikke lenger, og lakker flasser ikke..!

                  Taper du hele karrossen på innsiden?? hmmm det synes ikke noe av det da ??


                  d_wax
                  Kåre Johannes Brenden -87
                  HPI Sprint 2

                  Comment


                  • #10
                    Synes?? Taper jo ikke over vinduene heller da.. Om det er sort eller sølv-tapet på innsiden, ser det jo ikke annerledes ut på utsiden..?
                    ..ooOO - Nichlas Kristiansen - 81'mod. ukjent km.st.- OOoo..
                    |e-maxx BL|Stampede BL|DF02 BL|2xTC3|2xM03|Micro-T|LamaV3|3xSilverlit|3PK-2.4|
                    "So many hobbies, so little time.."

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Nichlas View Post
                      Synes?? Taper jo ikke over vinduene heller da.. Om det er sort eller sølv-tapet på innsiden, ser det jo ikke annerledes ut på utsiden..?

                      hehe nei tenkte bare på inn i hjul buer og slikt men det må prøves en gang

                      d_wax
                      Kåre Johannes Brenden -87
                      HPI Sprint 2

                      Comment


                      • #12
                        det funker

                        men nichlas burde jeg gjøre det på driftern min også?
                        Andreas Jenshagen aka. DaFFy '92
                        Bil: Drift: Tamiya TB-02 D & HPI Racing E10 drift M-chassis: TamiyaM03M

                        Comment


                        • #13
                          hmmm, måste prøvast hehe

                          d_wax
                          Kåre Johannes Brenden -87
                          HPI Sprint 2

                          Comment


                          • #14
                            Always!! Er vel uten unntak en forbedring at karroseriet varer lengre og lakken holder seg flassfri...?! Evig eies kun det tapede!
                            ..ooOO - Nichlas Kristiansen - 81'mod. ukjent km.st.- OOoo..
                            |e-maxx BL|Stampede BL|DF02 BL|2xTC3|2xM03|Micro-T|LamaV3|3xSilverlit|3PK-2.4|
                            "So many hobbies, so little time.."

                            Comment


                            • #15
                              hehe jaja


                              d_wax
                              Kåre Johannes Brenden -87
                              HPI Sprint 2

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X