Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger litt hjelp til lakkering av hardplast karosseri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger litt hjelp til lakkering av hardplast karosseri

    Jeg har et LR Defender ABS-plast karosseri her som skal lakkeres. Første forsøket gikk dundass. Jeg matta ned med 400 tørrslip og vaska med rødsprit og salo, før jeg kjørte på med et par lag med Dupli-colour acryl spray plastic primer (blank). Etter et par timer (står overlakkerbar etter 30 min på grunninga) lakka jeg over med hovedfargen hvit (Dupli-colour acryl spray). Dagen etter maskerte jeg over og gikk seinere i gang med å lakkere hjulbuene og det jeg skulle ha svart. Problemet kom da jeg dagen etter tok av maskeringa. Flere steder fulgte lakken med maskeringstapen, og det er litt vanskelig å se om grunninga sitter igjen siden plasten også har hvit farge. Den svarte lakken jeg la oppå den hvite sitter også dårlig. Noen som kan si meg hva jeg har gjort galt?

    En annen ting. Nå som karosseriet har en del lakk på seg, skal jeg da gå i gang med bremsevæske eller tilsvarende for å få bort lakken, eller skal jeg pusse ned (og evnt droppe grunning) og gjøre et nytt forsøk?
    Team RC Companiet - Minicupen.no
    VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

  • #2
    Vanskelig å si.. Men på de bilene jeg har bygd så har jeg alltid brukt Tamiya primer også har jeg bare brukt europris lakk oppå det igjen. har ikke hatt noe som helst problemer med det.
    John Henning Østbye
    Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

    Comment


    • #3
      Eg ville nesten sagt at problemet oppsto idet du vaska med Zalo etter rødspriten, det hadde vore nok å kun vaska med rødsprit her. Det er det einaste eg kan sett fingeren på. Har brukt Dupli colour til både det eine og det andre opp gjennom årene og aldri hatt problem med flassing eller dårlig feste.
      Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
      FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

      Comment


      • #4
        De har jo en sånn filler primer også. Ser noen hevder at man må bruke dette, mens andre ikke. Dette er vel bare for å fjerne alle ugjevnheter, og trengs vel ikke utover vanlig grunning for bedre hefting?

        Så du mener det var dumt å vaske med salo Lars? Jeg har vel egentlig alltid gjort det med lexan og det har gått bra det. Han jeg kjøpte lakken av mente at man ihvertfall ikke måtte bruke rødsprit, men det står jo på flaska at det kan brukes til nettopp dette, og har sett at andre anbefaler å bruke rødsprit før lakkering også.

        Men uansett må jeg jo gjøre noe før jeg legger på ny lakk. Skal jeg fjerne med bremsevæske (evnt noe annet?) eller bare pusse ned?
        Team RC Companiet - Minicupen.no
        VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

        Comment


        • #5
          Han som solgte deg lakk burde no ha visst bedre enn dette. Filler primer er ein slags sparkel på boks, nettopp for å fylla i litt djupare sår enn ved vanlig slett overflate. Men det skal vera nok med vanlig primer i ditt tilfelle. Sia du har brukt vanlig lakk og ikkje lakk for lexan så skal du kunna klara å fjerna den med rødsprit uten at dette går ut over plasten, så slepp du sutla med bremseveske. Prøv dette før eventuell pussing.

          Eg veit jo at Zalo blir brukt før lakkering på lexan med godt hell i dei fleste tilfeller, men eg har alltid brukt kun rødsprit til dette før påføring av lakk. Så om dette har vore utslagsgjevande for resultatet ditt er ikkje godt å sei, men det eg kan sei er at det er smør på flesk med både rødsprit og Zalo
          Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
          FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

          Comment


          • #6
            Jaja, men da prøver jeg å fjerne det jeg kan med rødsprit, før jeg pusser litt og går over med rødsprit igjen. Deretter legger jeg et par lag med grunning før jeg legger på noen med lakk. Jeg skal ha svarte hjulbuer. Lønner det seg da å pusse disse etter at jeg har lakkert med hvitt, eller bør den sitte brukbart rett oppå den hvite lakken?
            Team RC Companiet - Minicupen.no
            VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

            Comment


            • #7
              Jepp, der har du ein plan ja.

              Det skal sitta bra rett på den kvite lakken, det hadde jo blitt det samme om du hadde lagt ett til lag med kvit lakk oppå den kvite lakken viss du forstår Men du må jo maskera resten av karrosseriet før du lakkar hjulbuane reknar eg med. Dette bør jo gjerast når den kvite lakken har herda godt sånn at du ikkje "tar den med deg" når du tar av maskeringa. Skal du ha matte eller blanke hjulbuar?
              Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
              FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

              Comment


              • #8
                Ja, det blir det jo. Begynner å bli litt seint på meg skjønner jeg...

                Den herda jo lenge nok sist egentlig, men får bare prøve igjen, og evnt se om jeg lar det tørke mer mellom hvert lag. Satt jo i flere timer og maskerte siden jeg også hadde planer om å ha den svarte kanten rundt taket svart, men tror nok jeg dropper det denne gangen. Hjulbuene blir vel omtrent halvblanke.
                Team RC Companiet - Minicupen.no
                VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                Comment


                • #9
                  Når du lakkar med ein type farge, i dette tilfellet kvit, så gjer det ingenting om du legg på neste lag før det herdar (vått-i-vått), då legg lagene seg ilag istadenfor oppå kvarandre, som igjen gjer bedre feste.
                  Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                  FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                  Comment


                  • #10
                    Når du lakkerer og maskerer burde du være nøye fra grunning og til farge, det du har gjort feil når lakken har fulgt med tapen, noe jeg regner med du har gjort, du har maskert før grunning, også har du latt tapen sitte når du også lakkerte, det du må huske på er og rive av tapen så fort du har lagt grunning, når du får grunninga over tapen, altaå overlapp, blir grunninga fast mot tapen hvis du ikke tar tapen av før det tørker, samme med lakken også.

                    Håper du forstår?
                    Og, aldri vask med zalo, da det er fett og såpe i zalo, noe som gjør at su får en fettoverflate selv om den ser tørr ut, hadde holdt med rødsprit, det beste er jo silikonfjerner.
                    [-] Tamiya TT01/ Drifter <- Selges [-] X-ray T3 2011 Drifter
                    SDT//= **StanCedDRiftTeaM**

                    Comment


                    • #11
                      Jeg kan jo komme med en oppdatering på hvordan det gikk. Jeg gnukka og gnidde med rødsprit før jeg gikk over med 800 våtslip før jeg igjen vasket med silikonfjerner. Deretter kjørte jeg på med samme type grunning, før dette fikk stå å tørke et døgn eller så. Maskerte deretter bilen og lakka hjulbuene først denne gangen. Om jeg ikke husker feil så fjerna jeg vel maskeringa like etter at lakken var tørr. Når lakken var herda gikk jeg i gang med å maskere hjulbuene, før jeg tørka over bilen igjen og lakerte vått i vått med hvitt. Når lakken var god og tørr igjen fjerna jeg maskeringa, og da fulgte noe av lakken på hjulbua med. Mye av lakken innvendig fulgte også med. Noen steder ser du ut som om grunninga ikke sitter igjen, mens andre steder er lakken revet av grunninga, og den ene lakken revet av den andre lakken. Så nå tar jeg resten med pensel og tusj...

                      Som jeg skrev i første post så grunna jeg hele bilen før jeg maskerte. Jeg ser ikke helt hvorfor man skulle gjort noe annet?

                      Angående Zalo, så ser jeg flere hevder at dette ikke inneholder fett. Mange anbefaler å bruke det (eller rødsprit) før lakkering, og hevder de har hell med det. Så også at en maler anbefalte å vaske med Zalo før man malte, og i databladet til Zalo står det at det avfettende og inneholder følgende saker og ting:

                      INGREDIENSNAVN CAS-NR EC-NR % INNH FH FB FM R-SETNINGER ANMERKNING
                      Kokosamidopropylbetain 61789-40-0 1- 5 Xi 36
                      Alkylpolyglukosid 68515-73-1 500-220-1 1 - 5 Xi 41
                      etanol 64-17-5 200-578-6 1- 5 F 11
                      Alkyl dimetylaminoksid 70592-80-2 216-700-6 1- 5 Xi N 38-41-50
                      Fettalkoholsulfat 2235-54-3 218-793-9 10- 30 Xi 38-41
                      Fettalkoholetersulfat 13150-00-0 236-091-0 5- 10 Xi 38-41
                      Alkoholetoksylat, polymer 1 - 5 Xn 22-36/38
                      Fettalkoholsulfat er en reaksjon mellom fettalkoholer og svovelsyre med dens derivater, og brukes til nedbrytbarhet. Det samme gjør vel fettalkoholetersulfat? Fettalkoholer - og Zalo, løser seg jo også opp i vann, noe fett ikke gjør, så da legger det vel heller ikke igjen noen fetthinne? Ser også flere advarer mot Zalo på (bil)lakk, da det fjerner den beskyttende fetthinnen og gjør lakken matt.
                      Team RC Companiet - Minicupen.no
                      VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                      Comment


                      • #12
                        Når du bruker Zalo, fjerner du ikke silikon som ligger i overflaten, kommer alltids silikon, da bruker man rett og slett silikonfjerner, grunnen til at mange holder seg unna zalo, er fordi når du bruker zalo, blir det alltids noe vått liggende igjen, den tørker ikke akkurat så firt som silikonfjerner gjør, ja man kan bruke det, men er ikke anbefalt fordi det inneholder nettopp såpe, og hva er det i såpa? Jo fett..

                        Rødsprit hadde jeg heller brukt hvis du måtte velge mellom det og zalo, zalo hører til på kjøkkenet.
                        Med engang du har sprøyta ferdig lakk som vanligvis er 2,5 strøk, setter du i gang med klarlakken, ikke vent for lenge, sprøyt 2 fulle strøk med klarlakk, ikke "skyt" klarlakken, hold en fin og jevn struktur hele tiden.
                        [-] Tamiya TT01/ Drifter <- Selges [-] X-ray T3 2011 Drifter
                        SDT//= **StanCedDRiftTeaM**

                        Comment


                        • #13
                          Her blir det ikkje brukt noko anna enn rødsprit, og har aldri fått eller hatt problem med dårlig heft eller liknande
                          Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                          FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                          Comment

                          (RS) Radiostyrt.no Statistics

                          Collapse

                          Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                          Welcome to our newest member, Erik-M.
                          Working...
                          X